سخنگوی قوه قضائیه خبر داد تحقیق از ۱۱ نظامی و بازداشت یک نفر در رابطه با حادثه اهواز

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در تهران از ابتدای اقداماتی که برای مبارزه با اخلالگران اعم از ارزی و قاچاق سازمان یافته دست داشتند، داشتیم ۱۹۶ نفر دستگیر شدند.
به گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری ضمن تبریک فرارسیدن هفته نیروی انتظامی، گفت: نیروی انتظامی در ماه‌های اخیر به طور خاص درخصوص اخلالگران ارزی کشور یار جدی قوه قضائیه بوده است و قوه قضائیه هم توانسته به یاری نیروی انتظامی قدم‌های خوبی بردارد.
وی افزود: در تهران از ابتدای اقداماتی که برای مبارزه با اخلالگران اعم از ارزی و قاچاق سازمان یافته دست داشتند، داشتیم که ۱۹۶ نفر دستگیر شدند که ۱۳ نفر در همین روزهای اخیر دستگیر شدند. غیر از مساله اعدام، احکام‌شان قطعی است و هیچ اغماضی نمی‌شود. در شرایطی که دشمن در سخت گرفتن معیشت مردم دست دارد، دور از انصاف است که عده‌ای برای سودجویی و همدستی با دشمن بخواهند فشار بیاورند.
سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: در تهران بیش از ۴۹ کیفرخواست صادر شده است و حدود ۱۰۰ نفر کیفرخواست‌شان صادر شده و تعیین وقت شده است. البته بیشتر از این‌ها هستند. مثلا همین امروز صبح یک کیفرخواست تعیین شده ولی به طور کلی این ۱۰۰ کیفرخواست تعیین وقت شده و بعضی‌ها در حال رسیدگی است. در استان سیستان و بلوچستان ۱۷ نفر دستگیر شدند و ۱۰۰ میلیون دلار گرفته‌اند و ۳۰۰ میلیون دلار نزدیک بود بگیرند که از آن جلوگیری شد.


محکومیت یک جاسوس به ۸ سال و نیم حبس
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در راستای مقابله با پروژه نفوذ شخصی دو تابعیتی دستگیر شده آیا برای این فرد حکمی صادر شده است یا نه و دقیقا به چه اتهامی دستگیر شده، گفت: آقای توکلی حکم‌شان قطعی شده و گزارش اولیه توسط وزارت اطلاعات داده شده است. زیر نظر قاضی این فرد به ۸ سال و ۶ ماه حبس محکوم شده و این حکم قطعی است. همچنین اموال ایشان که از این طریق تحصیل شده بود ضبط شده که شامل ۴۸ هزار دلار می‌شود. اتهام این فرد جاسوسی است و جزئیات پرونده در حکم وجود دارد. معمولا این افراد توامان برای آمریکا و اسرائیل فعالیت می‌کنند.
تحقیق از ۱۱ نظامی و بازداشت یک نفر
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرونده‌ای درخصوص حادثه تروریستی اهواز تشکیل شده است؟ گفت: پرونده در این زمینه تشکیل شده و به تهران احاله شده است. تا الان از ۱۱ نفر تحقیق شده و یک نفر در بازداشت است و چون در رسیدگی مقدماتی است از ذکر اسامی معذور هستم و همه متهمان، نظامی هستند و در سازمان قضایی نیروهای مسلح از آنها تحقیق خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه در پرونده درمنی که‌ چندین سال است مفتوح است، پنج متهم فراری هستند و آیا اقدامی در این سال‌ها صورت گرفته است؟ گفت: اقداماتی انجام شده و می‌شود اما با برخی از کشورها تفاهم نامه نداریم با این حال پیگیر هستیم که می‌تواند زمان‌بر باشد.
معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به خبرنگار دیگری در رابطه با اینکه با توجه به اینکه کنترل افزایش قیمت‌ها بر عهده سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است متاسفانه این سازمان پاسخگو نیست، سازمان تعزیرات نیز می‌گوید افزایش قیمتی به ما واصل نشده آیا قوه قضائیه می‌تواند به این موارد ورود کند، گفت: این که سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان نظارت کافی دارد یا نه را نمی‌دانم اما کنترل بازار و قیمت‌ها به دست دولت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تعزیرات است. البته بخشی از کالاها ممکن است قیمت‌گذاری نشود اما همین که قیمت‌گذاری نمی‌شود باید تحت نظارت سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان باشد.
محکومیت یک کارمند قوه قضائیه به اتهام ارتشا به ۱۰ سال حبس، شلاق و جزای نقدی
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا جدیدا بر اساس نظارت درون سازمانی قوه قضائیه قضات یا کارمندان جدیدی در قوه قضائیه محکوم شده‌اند یا نه گفت: در لیستی که ارائه شده حدود ۵ نفر جزو کارمندان قوه قضائیه بودند و در همین هفته‌های اخیر مواردی داشتیم که هنوز حکم‌شان قطعی نشده است. برای مثال کارمندی در قوه قضائیه به اتهام ارتشا به ۱۰ سال حبس، شلاق و جزای نقدی محکوم شده است. در یک مورد دیگر بازپرسی که تعلیق و دستگیر شده بازپرس دیگری در تهران اخیرا دستگیر شده است و پرونده در حال ارسال به شعبه است چند وکیل نیز تحت تعقیب قرار گرفتند که برخی از آن‌ها وکیل کانون وکلای دادگستری بوده‌اند و برخی نیز از وکلای وابسته به قوه قضائیه هستند که هنوز احکام‌شان قطعی نشده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به دستور رهبری برای مبارزه با اخلالگران ارزی، آیا از شدت برخوردهای قوه قضائیه کاسته شده است؟ گفت: شناسایی باندها و افراد سازمان‌دهی شده در داخل و خارج از کشور هنوز هم به شدت دنبال می‌شود. در تهران هم گفتم که ۱۳ نفر در چند روز اخیر بازداشت شدند و نباید توقع داشت که همه اعدام شوند زیرا باید افسادفی‌الارض درخصوص متهمان احراز شود. هم از نظر سرعت رسیدگی‌ها و هم از نظر احکامی که صادر شده، می‌توان گفت که اقدام قوه قضائیه قاطعانه بوده است و ما از نهادهای اطلاعاتی خواسته‌ایم در شناسایی افراد و عناصر اصلی به ما کمک کنند زیرا بدون کمک آنها دسترسی قوه قضائیه به این افراد ممکن نیست.
تا این لحظه ۱۳۰۰ نفر در پرونده سکه ثامن شکایت کرده‌اند
معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در رابطه با سکه ثامن تاکنون چند شکایت ثبت شده است، چند نفر بازداشت شده‌اند و چه زمانی کیفرخواست صادر می‌شود؟ عنوان کرد: تا این لحظه ۱۳۰۰ نفر در این پرونده شکایت کرده‌اند و در حال حاضر دو نفر بازداشت هستند. در تلاش هستیم که اموال این افراد شناسایی شود. شرکت، معاونت و سببیت در حال بررسی است و این پرونده هنوز روزها و هفته‌های اولیه خود را می‌گذراند.
واکنش محسنی‌اژه‌ای به ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا افراد که پیامک‌هایی را در رابطه با CFT به نمایندگان مجلس ارسال می‌کردند، این حق را داشته‌اند و آیا تاکنون در زمینه برخورد با این افراد از دادستانی درخواستی شده است، گفت: اگر این پیامک‌ها حاوی تهدید باشد صحیح نیست. هیچ کس نمی‌تواند هیچ کسی را تهدید کند ولو نماینده مجلس. اگر موردی از سوی مجلس منتقل شود، قوه قضائیه رسیدگی خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
در پی تدوین سند «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» صورت گرفت فراخوان رهبرانقلاب برای بررسی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت علیرضا صدقی «امیددرمانی» در امتداد «گفتاردرمانی»؟ علیرضا صدقی «امیددرمانی» در امتداد «گفتاردرمانی»؟ دفاع از آزادی چرا خبرنگاران گاهی اسیر شایعات می‌شوند؟ شور شایعه، تلخی حقیقت «ابتکار» از طرح ازدواج دختران بالای 28 سال که در کمیسیون حقوقی مجلس رد شد، گزارش می‌دهد «ابتکار» نقش شبکه توزیع در احساس کمبود عرضه کالای‌های اساسی را بررسی می‌کند رگ‌های گرفته توزیع مویرگی غرب با طرح تهدید و تحریم عربستان، به تنبیه سعودی‌ها فکر می‌کند؟ بازی سیاست در زمین تجارت رئیس جمهوری مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها از بی‌فایده بودن «گفتاردرمانی» گفت آغاز امیددرمانی «ابتکار» از کاستی‌های دنیای نابینایان ایرانی در مقایسه با توسعه جهانی گزارش می‌دهد « ابتکار» قیمت گذاری بلیت تئاتر را بررسی می کند تکیه پولدار‌ها بر صندلی های تماشاخانه وزیر کشور: پرونده مسمومیت‌های ناشی از مصرف مشروبات الکلی در شورای امنیت کشور بررسی می‌شود سخنگوی قوه قضائیه خبر داد تحقیق از ۱۱ نظامی و بازداشت یک نفر در رابطه با حادثه اهواز