«دانشگاه، کانون اصلی آگاهی بخشی»

آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، فرصتی مغتنم برای ادای احترام و تکریم نسبت به منزلت والای خردورزی و دانش اندوزی و آگاهی بخشی در جامعه است . بی‌تردید دانشگاه همواره در عرصه مقدرات جامعه ما جایگاهی برجسته و تاثیرگذار داشته و البته این نقش در برهه‌های حساس و سرنوشت ساز همچون پیروزی انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و حماسه‌های سیاسی انتخابات‌ها و تحولات شگرف پس از آنها فراموش نشدنی و نمایان تر است . این مصداق بارز همان تعبیر بلند حضرت امام خمینی ( ره) است که دانشگاه را مبدأ تحولات قلمداد کردند. از این رو در موقعیت بسیار حساس کنونی، در راستای تحقق کامل قانون اساسی، به منظور روشنگری و آگاهی بخشی در مباحث خطیر ملی و بین المللی، حضور فعال و پرنشاط دانشگاه و نقش آفرینی کارسازتر آنان و به ویژه دانشجویان عزیز در عرصه‌های گوناگون، به مثابه یک خواست ملی تلقی می‌شود. پرواضح است که هیچ جنبه ای از ابعاد علمی، فرهنگی و سیاسی دانشگاه ، نباید فدای جنبه دیگر شود . دانشگاه همواره می‌بایست کانون دانش پژوهی، خردورزی، ژرف اندیشی و نقد و روشنگری اندیشمندانه باشد و هر عامل محدود کننده و اخلالگر در این نقش آفرینی، مغایر مصالح نظام و منافع ملی قلمداد می‌شود . بی تردید فضای حاکم بر دانشگاه‌ها و رویکرد اکثریت قاطع دانشجویان و همت عمومی‌تشکل‌های اصیل دانشجویی در راستای اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و تحقق خواسته‌های اصلاح طلبانه ملی است و بنابراین می‌بایست با نگرش اعتماد آمیز و امیدبخش و خوش بینانه تمامی علاقه مندان به سرنوشت نظام مواجه گردد .
البته دانشگاهیان و دانشجویان عزیز و آگاه با درک درست موقعیت حساس کنونی با برخورد مسئولانه برای پیشبرد اصلاحات داخلی و تعامل و مراودات بین المللی و پاسداری از دو وجه اسلامیت و جمهوریت نظام و نهادینه ساختن مردم سالاری دینی و قانون مداری در جامعه، نقش تاریخی خود را ایفا می‌کنند که پایمردی بر راهبرد هوشمندانه فعال مهمترین جلوه آن است . استراتژی آرامش فعال به مفهوم عزم راسخ و تلاش بی وقفه برای تداوم هوشمندانه اهداف حماسه‌های سیاسی ملت و پرهیز خردمندانه از بهانه جویی‌ها، مانع تراشی‌ها و دام گستری‌های جریان‌های قانون گریز تندرو که انگیزه ای جز تحمیل دیدگاه‌های خویش برخواست اکثریت مردم و اتلاف و تخریب توان ملی در چالش‌های خود ساخته، ندارند . حفظ حرمت و شأن نهاد دانشگاه و قشر دانشجو و دانشگاهی کشور را همه سطوح بایستی پاس داشت و شرایط لازم نیز برای تحول ساختار علمی و پژوهشی کشور فراهم آورد تا بتواند برای توسعه همه جانبه کشور در عصرارتباطات و اطلاعات، روش‌های نوین آموزشی را توسعه دهد .
عدم حرمت به جایگاه علم و دانشگاه و تعرض به ساحت این عرصه مقدس و دانشجویان و دانش پژوهان، ضربه بسیار مهلکی در ناامید ساختن جوانان از پیشرفت سیاسی و اقتصادی کشور و توسعه منافع ملک و ملت در پی دارد . باید دانشجویان آزاده و عالم را، در جهت شکوفایی و توسعه همه جانبه و عظمت کشور، بیش از پیش به کار بست تا بتوان، اراده بحق اکثریت ملت در افزایش کیفیت زندگی ایرانیان را به کرسی نشاند .