رواج کشمکش به جاي تفکر توسعه‌اي


رييس مجلس شوراي اسلامي‌اظهار داشت: متاسفانه به جاي اينکه فکر توسعه‌اي در ايران عميق‌تر شود فکر کشمکش در کشور توسعه پيدا کرده و همديگر را آزار دادن و بد و بيراه گفتن در کشور رواج پيدا کرده که اين به کشور بسيار صدمه وارد مي‌کند.

به گزارش ايلنا، علي لاريجاني در مراسم افتتاح ۱۰ پروژه ارتقاي فرودگاه خدماتي به ارزش ۲۷۰ ميليارد تومان در فرودگاه مهرآباد با بيان اينکه يکي از نکات مهم در کشور داشتن تفکر توسعه‌اي است گفت: آقاي آخوندي به درستي به اين موضوع اشاره کرده‌اند که پروژه‌هاي مختلفي در کشور وجود دارد اما بايد ديد که اين پروژه‌ها در نهايت چه نتيجه‌اي براي مردم مي‌توانند داشته باشند. وي با تاکيد بر اينکه بايد يک نظام توسعه‌اي درست در کشور طراحي شود اظهار داشت: اگر اين نظام توسعه‌اي در کشور مستقر باشد در آن زمان با انبوهي از پروژه‌هاي غير اقتصادي مواجه نخواهيم بود و متاسفانه امروز در کشور در اين زمينه ضعف داريم که متاثر از دو موضوع ساختاري و رفتاري است. رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به موضوعات ساختاري در کشور گفت: يکي از اين موضوعات ساختاري به نحوه عملکرد سازمان برنامه و بودجه برمي‌گردد. مبناي سازمان برنامه در زمان تاسيس بر توسعه بوده و در آن زمان بودجه بخشي از اين سازمان نبوده است و بودجه برعهده وزارت اقتصاد بوده است.

لاريجاني ادامه داد: زمان هويدا وقتي که درآمدهاي نفتي افزايش يافت بودجه هم به سازمان برنامه اضافه شد اما اين در حالي بود که بايد به سازماني براي توسعه آينده کشور نياز داريم.

وي ادامه داد: اين کارهاي روتين نبايد به سازمان برنامه اضافه مي‌شد و سازمان برنامه بايد مرکز توسعه کشور باشد و تفکر توسعه‌اي در آن رشد داشته باشد که امروز با ضعف در اين بخش مواجه هستيم. رئيس مجلس با بيان اينکه مسئله ديگر بخش رفتاري است، اظهار داشت: متاسفانه به جاي اينکه فکر توسعه‌اي در ايران عميق‌تر شود فکر کشمکش در کشور توسعه پيدا کرده و همديگر را آزار دادن و بد و بيراه گفتن در کشور رواج پيدا کرده که اين به کشور بسيار صدمه وارد مي‌کند. لاريجاني با بيان اينکه کارها در ايران پر هزينه انجام مي‌شود و اين عوامل باعث مي‌شود که پروژه‌ها کند انجام شوند گفت:‌ عقلاي بخش‌هاي مختلف بايد متوجه اين روند شوند و رويکردها تغيير پيدا کند. وي با تاکيد بر اينکه به بخش‌هاي نظارتي توصيه مي‌کنم براي افزايش دقت در پروژه‌ها به دنبال مچ‌گيري نباشند، گفت: بارها اعلام کرده‌ام که همان مقدار که حريت براي نمايندگان مجلس کليدي است بايد بحث شجاعت هم کليدي باشد و نبايد شجاعت مديران را تضعيف کنيم. لاريجاني گفت: شجاعت مديران بايد تقويت شود و نمايندگان بايد به مديران اجازه شجاعت در کارها را بدهند.