آسیب کشاورزان از ممنوعیت صادرات


وزير جهادکشاورزي گفت: نمي‌توانستيم به صادرات گسترده محصولات کشاورزي که منجر به افزايش قيمت اين محصولات در بازار داخل شد، بي تفاوت باشيم.

به گزارش مهر، محمود حجتي، در واکنش به مباحث مطرح شده، مبني بر اينکه ممنوعيت ناگهاني صادرات محصولات کشاورزي طي هفته‌هاي گذشته اقدام درستي نبوده است، اظهارداشت: ما ٥ ميليون تن توليد گوجه فرنگي در کشور داريم که امسال طي دو الي سه ماه نزديک به يک ميليون تن گوجه و رب آن از کشور صادر شد، آيا اين اتفاق نيازمند عکس العمل بود يا خير؟

وي افزود: شما مي‌گوييد عکس العمل ما نادرست و عجولانه بوده؛ اين مساله را قبول داريم اما بهرحال اين مساله نيازمند واکنش بود چراکه ما نمي‌توانستيم شرايط را رها کنيم، ما مسئول هستيم. اگر اين روند ادامه مي‌يافت اتفاقات خوبي رخ نمي‌داد. در اين صورت رسانه‌هاي داخلي، خارجي، مجازي و غيرمجازي ايجاد وحشت مي‌کردند و روان مردم را بهم مي‌ريختند.

حجتي با بيان اينکه وضعيت ذخاير کالاهاي استراتژيک خوب است و مشکلي نداريم، گفت: ٨٠ ميليون نفر مي‌خواهند از محصول گوجه استفاده کنند، البته عده‌اي از اين تصميم(ممنوعيت صادرات) آسيب ديدند ولي حتي اگر تصميم درست هم مي‌گرفتيم باز عده‌اي آسيب مي‌ديدند.

وزير جهاد کشاورزي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه ما مدعي نيستيم که هرآنچه فکر مي‌کنيم درست و آنچه انجام مي‌دهيم بي عيب و نقص است، اظهار داشت: سرنوشت همه ما يکي است و ما همه در يک کشتي نشسته ايم بنابراين نبايد طوري اظهار نظر کنيم که فقط منافع خودمان را در نظر داشته باشيم.

حجتي با اشاره به اينکه شرايط خاصي در مملکت ايجاد شده و اين شرايط در روند کارها اختلال ايجاد مي‌کند، گفت: اين اختلال فقط مربوط به بخش خصوصي نيست و حتي بخش دولتي نيز درگير شده است.

وي افزود: ما مي‌گوييم در جنگ اقتصادي سختي هستيم و دوران دشواري را پشت سر مي‌گذاريم. بنابراين مقرراتي که بر خود ما حکومتي‌ها نيز ناظر است تحت تأثير اين مسائل، پس و پيش مي‌شود.

وزير جهاد کشاورزي در بخش ديگري از سخنان خود بااشاره به مشکلات مطرح شده در زمينه آب در کشور اظهار داشت: در دنيا بيشترين ميزان آب شيرين براي کشاورزي مصرف مي‌شود. آيا شما جايي را سراغ داريد که اين آب براي بخش ديگري مصرف شود؟ ضمن اينکه کشاورز ايراني بيشتر از کشاورزان همه دنيا قدر آب را مي‌داند و تنها ۱۰ الي ۱۵ درصد کشاورز استثنا در اين زمينه داريم که به بحث آب بي تفاوت هستند و تاريخ نيز اين مسئله را نشان داده است.

وي ادامه داد: ممکن است در دهه‌هاي اخير به دليل پول نفت، رفاه و واردات بي رويه، ما بي تفاوت، تنبل و کم توجه شده باشيم اما به طور کلي همواره اين مسئله مورد توجه قرار داشته است.

حجتي با بيان اينکه متأسفانه با برداشت بي رويه از سفره‌هاي آب زيرزميني مواجه هستيم، گفت: ۶۱۰ دشت در کشور داريم که در هر دشت بايد طبق فرمول خاص آن عمل شود؛ همه ذينفعان بايد در اين زمينه تصميم بگيرند و براساس اين فرمول عمل کنند.

وزير جهاد کشاورزي افزود: در طول ۵ سال گذشته حدود ۶ درصد افزايش بهره وري سالانه در حوزه آب داشته ايم.

وي خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ حدود ۹ هزار ميليارد تومان در مزرعه در بخش آب و خاک سرمايه گذاري شد.

حجتي با اشاره به توفيقات حاصل شده در زمينه توليد محصولات کشاورزي اضافه کرد: ما در توليد گندم با يک ميليون تن افزايش مواجه بوديم و امسال ۹.۵ ميليون تن گندم از کشاورزان خريداري کرديم که اين عدد در سال گذشته ۸.۵ ميليون تن بود. همچنين توليد شکر در سال جاري، دو ميليون تن را رد کرد. ضمن اينکه توليد کلزا در دو سال گذشته ۶۰ هزار تن بود اما امسال ۳۴۰ هزار تن کلزا توليد کرده ايم. وزير جهاد کشاورزي با بيان اينکه ميزان بارش‌ها در کشور ما يک سوم متوسط جهاني است، تأکيد کرد: ۹۰ درصد توليد محصولات کشاورزي کشور، آبي است در حالي که در دنيا ۳۵ درصد توليد محصولات کشاورزي آبي است و ۶۵ درصد آن ديم است. بنابراين اگر ما بخواهيم کشاورزي و توليد پايدار بماند بايد به پايداري منابع آب توجه کنيم.

وي افزود: اما اين مسئله به معناي اين نيست که قيمت آب را براي کشاورز گران کنيم. من در اين زمينه بحث دارم چرا که ما بايد به کشاورزان کمک کنيم و آنان را راهنمايي کنيم تا آب را به بهترين نحو استفاده کنند. در تمام دنيا نيز به همين صورت است و بخش کشاورزي با يارانه‌هاي مستقيم و غير مستقيم حمايت مي‌شود.

حجتي با اشاره به اينکه بايد سفره‌هاي آب زيرزميني حفظ شود گفت: واردات آب مجازي نيز در دستور کار دولت بوده و آمار و ارقام اين مسئله را نشان مي‌دهد. به عنوان مثال ذرت علوفه‌اي در داخل توليد مي‌شود اما ذرت دانه‌اي را وارد مي‌کنيم و سياست آن ابلاغ شده است.

وزير جهاد کشاورزي تصريح کرد: اصرار بر اين است که ذرت دانه‌اي در چارچوب کشت فراسرزميني تهيه شود تا ارزش افزوده براي ايران و ايراني داشته باشد.