بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا آمریکا را عصبانی ‌تر می‌کند

اختلاف‌ نظرها درباره بازگشايي دفتر اتحاديه اروپا هم‌چنان ادامه دارد و برخي مي‌گويند كه شرط اين رويداد بستگی به نوع اثر عملی و کارکردی بسته پیشنهادی اروپایی‌ها دارد که قرار است در چند روز آینده به ایران تحویل داده شود، در همين راستا روز گذشته حشمت ا... فلاحت پیشه، رييس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مصاحبه با یورونیوز گفت:«ملاحظات دیپلماتیک لازم باید رعایت شود و اگر ما به این نتیجه برسیم که در طرف اروپایی دیپلمات‌هایی با قصد مثبت در ایران می‌توانند مستقر شوند من موافق تاسیس دفتر اتحادیه اروپا هستم و امیدوارم که این موضوع شکل بگیرد. منتها معتقدم که نوع اثر عملی و کارکردی بسته پیشنهادی اروپایی‌ها که قرار است در چند روز آینده به ایران تحویل داده شود و کیفیت این بسته بي‌شك اثر جدی خواهد داشت. اگر بسته عملی با کیفیتی به ایران تحویل داده شود سریع‌تر می‌توان موضوع گشایش دفتر اروپایی در ایران را مطرح کرد». در همين راستا و براي بررسي موضوع به سراغ علی اکبری، نماينده مردم شيرزا و عضو فراکسیون امید مجلس رفتيم كه در ادامه متن گفت‌وگوي وي با«قانون» را مي‌خوانيد.
بازگشايي دفتر اتحاديه اروپا در ايران تا چه حد مي‌تواند مشكلات ديپلماتيك كشور را حل كند؟
هرگونه‌ توصیه‌ای مبنی بر برقراری روابط با کشورهای دیگر باید مورد توجه ایران قرار بگیرد. در این زمینه باید در مرحله اول روابط با کشورهای منطقه را بهتر کرد و در مرحله دوم به فکر تقویت روابط دیپلماتیک با کشورهای اتحادیه اروپا بود. چرا که هیچ یک از کشورها نباید انتزاعی فکر کرده و خارج از حوزه جامعه جهانی رفتار کنند. بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا موضوعی است که در شرایط کنونی باید مورد توجه و استقبال مسئولان قرار بگیرد. اکنون با توجه به بحث تحریم‌ها و تهدیدهایی که از سوی آمریکا وجود دارد، ضرورت دارد تا به فکر بهبود روابط با کشورهای اروپایی باشیم. در چنین شرایطی باید گفت که بازگشایی این دفتر در اصل یک فرصت بهینه است که نباید از دست برود.
نظر شما در رابطه با مخالفت‌هايي كه توسط برخي صورت مي‌گيرد، چيست؟


بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران در شرایط کنونی امری لازم‌الاجرا است و نباید با آن مخالفت شود. متاسفانه برخی از افراد از این موضوع حمایت نمی کنند و بنده به درستی دلایل مخالفت این افراد را نمی‌دانم. اما در پاسخ به مخالفان بازگشایی این دفتر در ایران باید گفت که نگاه‌شان به این موضوع خلاف اصول دینی است و باید در این زمینه تجدیدنظر کنند. آموزه‌های دینی همیشه در زمینه بهبود روابط به ما توصیه کرده اند. بر اساس این درس‌های اخلاقی نیز به نظر می‌رسد که برای کسب منافع ملی تنها راه حل، ارتباط سازنده با جهانیان است و باید با همه کشورهای همسایه و غیر همسایه با تعامل و دوستی برخورد کرد؛ چرا که برای داشتن مصلحت نظام چه به لحاظ فرهنگی و چه به لحاظ منابع انسانی باید در زمینه تقویت روابط با دیگر کشورها تلاش کرد و از این دستاوردها به عنوان پشتوانه ای برای بهبود شرایط کشور استفاده کرد. متاسفانه مخالفان بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران، حرف آخر را می زنند و ترجیح می دهند تا راه آسان‌تر یعنی قطع رابطه با کشورهای دیگر را در دستور کار خود قرار بدهند. البته که قطع رابطه با دنیا، اولین و راحت‌ترین کاری است که ایران می‌تواند انجام دهد، اما این بحث در اصل ما را به سمت تخریب در میان کشورهای دیگر هدایت مي‌کند. اما لزوم بهره‌مندی از کشوری با نیروی انسانی مجرب و خوب، تعامل با کشورهای دنیا ست. البته که همگرایی با کشورهای عضو در اتحادیه اروپا در این بازه زمانی سبب سرخوردگی و انزوای آمریکایی‌ها خواهد شد و تاکنون این اتفاق افتاده است.
همگرايي بيشتر ايران با اتحاديه اروپا تا چه حد مي‌تواند آمريكا را به حاشيه ببرد و سبب انزواي اين كشور بشود؟
هر چه رابطه ایران با اروپا بهتر از گذشته شود، آمریکا در رسیدن به اهداف خود یعنی انزوای ایران شکست خواهد خورد. واقعیت این است که تقویت رابطه ایران با کشورهای اروپایی یک نوع امنیت روانی و سیاسی را در کشور ایجاد خواهد کرد و به صلاح نظام است. هر چه این رابطه قوی تر شود، آمریکا بیش‌تر از گذشته عصبانی خواهد‌شد و خود را شکست خورده خواهد دید. این مساله حتی آمریکا را نیز تحریک خواهد کرد تا در زمینه تعاملات سیاسی با ایران تجدیدنظر کند. در این‌صورت این کشور هر گونه حقوق و بحث‌های مالی خود را با ایران تسویه می‌کند و با ما ملایم‌تر رفتار خواهد کرد. از طرفی نیز کشور ما آسیب‌های کمتری را از سوی آمریکایی‌ها خواهد ديد و فضای کشور ایمن‌تر از گذشته می‌شود. این حداقل سازی ضربه نیز موضوع مهمی است که نباید از آن غفلت شود. در صورت بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران، باید نظارت بیشتری بر این دفتر شود تا زمینه برای هر گونه جاسوسی فراهم نباشد.
عده‌اي ادعا مي‌كنند كه بازگشايي اين دفتر مي‌تواند سبب جاسوسي شود آيا شما اين گفتار را قبول داريد؟
در واقع افرادی که معتقد هستند این دفتر می‌تواند مکانی برای جاسوسی باشد تنها به دنبال بهانه هستند تا از شکل گیری ارتباط با اروپا جلوگیری کنند. اما باید گفت که در حال حاضر به اندازه کافی ابزار و وسیله برای جاسوسی از هر جا و در هر لحظه فراهم است و اگر نظارت‌ها قوی‌تر شوند، بي‌شك ابزارهای جاسوسی كارآيي خود را از دست مي‌دهند.