فایده دیدار رئیس جمهور با اقتصاددان‌ها

رئیس جمهور طی روزهای اخیر دیداری با اقتصاددان‌ها داشته و نظرات آنها را جویا شده است. بی شک این دیدار در راستای تکیه کردن به علم و استفاده از نظر دانشمندان علم اقتصاد می تواند مفید بوده و ثمرات نیکویی در پی داشته باشد .
توجه به آرای دانشمندان علوم در هر حوزه ای همواره جنبه های راهگشایی دارد . گاهی ممکن است عالِم علوم قبلا توصیه ای کرده باشد که به حرف او عمل نشده باشد ؛ در نتیجه وقوع برخی مشکلات می تواند ناشی از همین عمل نکردن به راهکار متخصصان باشد . با این حال هیچگاه برای گوش دادن به آراء متخصصان و عالِمان علم دیر نیست و توصیه این عالِمان اگر به موقع شنیده شده و بکاربسته شود، می تواند راهگشای مشکلات و گرفتاری ها باشد.
مثل معروفی هست که می گوید: ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است. گرچه شرایط اقتصادی فعلی کشور چندان مناسب به نظر نمی رسد اما اگر همین الان هم قلبا و با اعتقاد کامل به توصیه های عالمانه اقتصاددان ها توجه شود و بعبارتی از علم به عنوان پایگاه الهی به نفع عامه و نه خواص استفاده شود ، می توان امید داشت که هنوز راه حل ها وجود دارند و کار از کار
نگذشته است.


علم اقتصاد همواره مبتنی بر فرمول های دقیق و هدفمندی است که حقوق عامه مردم و خواص را در نظر می گیرد . در این حالت ، ترجیح دادن خواست و مطالبه مردم و قشر عامه به خواست و منافع طبقه خواص اهمیت دارد ، اما موشکافی و بررسی نگرش دولتها طی چند سال اخیر نشان می دهد اعمالی که دولتها در گذشته انجام دادند، حول توجه به حقوق خواص بوده تا عامه مردم.
ایده اقتصادی من همواره این بوده که دولت تا وقتی که از درآمدش بیشتر هزینه کند ، تورم ایجاد می شود و طبعا با وجود تورم، اداره کردن کشور غیرممکن است. بررسی های تاریخی نیز گویای آن است که از اواسط قرن گذشته تا به امروز دولتهایی که در ایران تشکیل شده اند...

... موجبات تضعیف اقتصاد کشور را فراهم اورده اند و البته در این میان بعضا، دولتهایی هم بوده اند که با ساخت نیروگاه یا راه آهن گام‌هایی در جهت رفاه مردم برداشتند. اما بی شک تا وقتی که دولت‌ها بخواهند بیشتر از در آمدی که دارند هزینه کنند، مشکلات اقتصادی نیز همواره وجود خواهند داشت.
این در حالی است که هدف همه دولتها باید رفاه مردم باشد ،
دست در جیب مردم کردن در شان دولتها نیست . زمانی مردم با هزار تومان یک دلار می‌خریدند کم کم این رقم به 3 هزار تومان رسید و در نتیجه سرمایه‌های مردم سست و رفاه آنها نیز کمتر شد که این امر نارضایتی‌هایی را در جامعه ایجاد کرد ، چرا که طبقه حقوق بگیر جامعه زیر فشار فزاینده عملا از چرخه اقتصاد کشور حذف شدند که نتایج و تبعات آن اکنون قابل لمس است.
دولتها باید همواره به هشدارها توجه کنند و توصیه‌های دلسوزانه و تجربیات دیگر افراد را بحساب غرض ورزی‌های سیاسی نگذارند و لا اقل اصل را بر این بگذارند که متخصصان و دلسوزان ، مبتنی بر رهیافت‌های علمی‌راهکار می‌دهند ، در چنین حالتی ، تکیه دولت بر نقطه نظرات مفید و عالِمانه می‌تواند استوانه اقتصادی دولت را از لغزش و خطا دور کند.
تردیدی نیست که علم اقتصاد، حقوق عامه مردم را مورد توجه قرار می‌دهد و از آنجا که دانشمندان علم اقتصاد با تکیه بر رهیافت‌های علمی‌ اظهار نظر می‌کنند عمل کردن به توصیه‌ها می‌تواند همواره راهگشای دولتها در چالش‌ها و مشکلات سخت اقتصادی کشور باشد. امید است که نشست دولت با اقتصاددانها هم بتواند مرحمی‌بر مشکلات و گرفتاری‌های موجود باشد.