اتاق عمل: دمپایی نداریم

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: چند وقتی است که صحبت از کمبود بودجه و بدهی‌های بیمارستان‌ها به خصوص بیمارستان‌های دولتی به میان آمده و در این بین مشکلاتی مثل کمبود لوازم معمولی برای کنترل عفونت، کمبود تجهیزات و وجود تجهیزات پزشکی تاریخ مصرف گذشته از جمله مسائلی بود که بارها مسئولین مربوطه و پزشکان به آن اعتراض کردند اما به تازگی موضوعی بیان شده که جامعه پزشکی را با یک بحران رو به رو ساخته است؛ «به دلیل بدهی بیش از حد برخی مراکز درمانی به تولیدکنندگان و با هدف کاهش هزینه‌ها، اخیراً مراکز درمانی گرایش به سمت استفاده از کالاهای بی‌کیفیت ارزان دارند» این‌ها صحبت‌های عباس مه رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی است که از یک مشکل بزرگ پرده‌برداری می‌کند؛ استفاده از کالاهای بی کیفیت و ارزان قیمت!

>پله برقی که همیشه خراب است!
این طور که معلوم است، بیمارستان فارابی که آن را قطب علمی چشم پزشکی نیز می‌نامند هم از دایره بیمارستان‌های دیگر مستثنی نبوده و این روزها با کمبود تجهیزات به ویژه تجهیزات پزشکی دست و پنجه نرم می‌کند! به طوری که به گفته شاهدان عینی این بیمارستان حتی دمپایی برای ارائه به بیماران حین ورود به اتاق عمل ندارد و ظاهرا این موضوع نیز به مشکل نبود مواد اولیه برای تولیدکنندگان برمی‌گردد، بیمارستانی که با وجود خاص بودنش حتی مورد بی مهری شهرداری تهران نیز قرار گرفته به‌طوری که پل هوایی رو به روی این بیمارستان چند وقتی است که تنها نمادی از پله برقی دارد و خیلی وقت است که کارکرد خود را از دست داده است. مسئولین بیمارستان می‌گویند بارها با شهرداری مکاتباتی را انجام داده اند اما هیچ تاثیری در روند بهبود موضوع نداشته و با همین منوال، بیمارانی که عمل جراحی چشم انجام داده اند، حتی اگر دو چشمشان بسته باشد هم مجبورند برای عبور از خیابان، پله‌های پله برقی را یکی یکی بالا بروند!



>پاپوش به جای دمپایی!
شاهدان عینی می‌گویند بیمارستان به بیمارانی که می‌خواهند به اتاق عمل بروند یک پاپوش پارچه‌ای می‌دهد و بیماران مجبورند روی موزائیک‌های سرد کف بیمارستان با همان پاپوش‌ها، راه اتاق عمل را بپیمایند و در این بین تنها چیز‌هایی که در دست بیمار به عنوان پک بیمارستانی قرار می‌گیرد تنها لباس اتاق عمل است. لباس‌هایی که چون از جنس مرغوبی برخوردار نیستند هر لحظه بیم پاره شدن آنها می‌رود و بیمار باید مراقب باشد تا تنها وسیله ای که به عنوان خدمات بیمارستان به او تعلق گرفته پاره نشود و از بین نرود! این در شرایطی است که لباس سایز بیمار باشد چون لباس‌ها معمولا سری دوزی می‌شوند و در یک سایز مخصوص دوخته می‌شوند!

>دستکش و پنبه در بیمارستان نیست!
همه این موارد در شرایطی است که مسئولین بیمارستان می‌گویند پنبه و دستکش برای معاینه بیماران وجود ندارد و به پزشکان توصیه شده که بعد از هر معاینه دست‌های خود را به‌خوبی بشویند و ضد عفونی کنند!

>شهرداری می‌داند
اما اقدامی انجام نمی‌دهد!
معزی، رئیس دفتر مدیریت بیمارستان فارابی در گفت و گو با آفتاب یزد، در باره خرابی پل هوایی نزدیک به بیمارستان می‌گوید:« ما در خصوص پل هوایی بارها با شهرداری نامه نگاری کردیم اما هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفت! مکاتبه در این خصوص وظیفه ما نیست ولی با این حال ما بار‌ها این کار را انجام داده‌ایم، این طور که معلوم است شهرداری خودش این موضوع را می‌داند اما تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نداده است.»

>شرکت‌ها همکاری نمی‌کنند
او در رابطه با ارائه نشدن دمپایی به بیماران می‌گوید: «ما در تهیه دمپایی‌ها مشکل داریم و شرکت‌ها در این خصوص با ما همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند. معلوم نیست دمپایی‌هارا نگه داشته اند یا واقعا مواد اولیه برای ساخت این دمپایی‌ها ندارند اما چیزی که مشخص است این است که در این خصوص با ما همکاری نمی‌کنند و ما نیز به همین دلیل نتوانسته ایم دمپایی برای بیماران تهیه کنیم!»

>مشکلات وجود دارد
اما سعی می‌کنیم مرتفع شود!
رئیس دفتر مدیریت بیمارستان فارابی در خصوص کمبود تجهیزات در این بیمارستان می‌گوید: «در هر بیمارستانی امکان دارد که یک‌سری وسایل نباشد، در حال حاضر این مشکل برطرف شده و بیشترین آسیب را در این خصوص پرسنل بیمارستان متحمل شدند. چون وقتی دستکش نباشد عملا بیماری و میکروب انتقال پیدا می‌کند. البته در شرایط خاص اقتصادی که در آن قرار داریم بعید نیست که ملزوماتی در بیمارستان‌ها یافت نشود و همان طور هم که وزیر بهداشت و درمان هم به این موضوع اشاره کردند بالاخره مشکلات وجود دارد اما ما سعی می‌کنیم که این مشکلات مرتفع شود.»
او درباره راهکارهای ارائه شده در زمان نبود دستکش، برای جلوگیری از انتقال بیماریها می‌گوید:« ما به پرسنل گفته بودیم قبل و بعد از معاینه هر مریض، دست‌هایشان را بشویند و با مایع ضد عفونی کننده دست‌شان را ضدعفونی کنند! اگر چه این همه شست و شو و ضد عفونی کردن به دست آسیب می‌زند اما پرسنل مجبور بودند که این کار را انجام دهند، چون قبل از این برای هر بیمار از یک دستکش استفاده می‌کردند و بعد آن را دور می‌انداختند اما در زمان فقدان دستکش، مصرف مواد شوینده و ضدعفونی کننده نیز افزایش یافت. با این حال همه سعی‌مان این بود که مریضی آسیب نبیند و این موضوع کنترل شود.»

>تجهیزات بی کیفیت و ارزان قیمت
با این اوصاف چیزی که به وضوح مشخص است، این است که بیمارستان‌ها از نبود اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی رنج می‌برند و همین امر نیز سبب می‌شود بیمارانی که برای درمان به این بیمارستان‌ها پناه می‌برند به عوارض و بیماری‌های دیگری مبتلا شوند، البته نبود تجهیزات یک بخش ماجرا است و استفاده از تجهیزات بی کیفیت و ارزان قیمت بخش دیگری از ماجرا! همین چند روز پیش بود که عباس مه رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی از خرید تجهیزات بی کیفیت و ارزان قیمت سخن گفته و عنوان کرده بود که این تجهیزات اگر چه در ظاهر هزینه مصرف را کاهش داده‌اند ولی در واقع موجب مخاطرات جانی بسیار زیادی برای بیماران، کادر پزشکی و چند برابری هزینه‌ درمان شده‌‌اند! او دلیل گرایش مراکز درمانی به این تجهیزات را بدهی بیش از حد مراکز درمانی به تولیدکنندگان که بیش از دو سال طول کشیده، می‌داند و گفته بود: مشکلات این صنعت با توجه به نوسانات ارزی عمدتاً متوجه تهیه مواد اولیه تولید (چه داخلی و چه خارجی) و افزایش بی رویه قیمت‌ها (برای مواد اولیه داخلی) و عدم صدور مجوز واردات با ارز دولتی (برای مواد اولیه وارداتی) است.

>ممکن است تخلفاتی صورت بگیرد
اما ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در گفت و گو با آفتاب یزد در این خصوص می‌گوید:« بیمارستان‌های دولتی و بیمارستان‌های وابسته به نهاد‌های عمومی غیر دولتی و به عبارت دیگر کلیه بیمارستان‌های کشور مجاز نیستند که کالای خارج از استانداردهای مورد تائید وزارت بهداشت را استفاده کنند البته خود بیمارستان‌ها هم تمایلی به این کار ندارند، چون این کار نه تنها آسیب به بیمار می‌رساند بلکه حتی به حیثیت حرفه‌ای خودشان هم آسیب می‌رساند. نظارت کافی نیز بر بیمارستان‌ها اعمال می‌شود و اصولا امکان چندانی برای استفاده از چنین تجهیزاتی وجود ندارد! با این وجود این قابل کتمان نیست که ممکن است تخلفات جزئی در هر سیستمی رخ دهد که با آن تخلفات هم برخورد قانونی انجام می‌شود. به نظر من نباید خیلی آدرس‌های غلط در این خصوص داده شود و همگی باید وظایف خودمان را به خوبی انجام دهیم تا بتوانیم خدمات بیش تری به مردم ارائه کنیم.»

>هدف وزارت بهداشت افزایش صادرات است!
او در خصوص اولویت دهی وزارت بهداشت به واردات تجهیزات پزشکی می‌گوید: «تولید داخل، اولویت اول وزارت بهداشت و درمان است، قائدتا برای تولید داخل، موادی هم باید وارد شود، حتما این مواد جزو اولویت ما است و ارز مناسب به آن‌ها اختصاص پیدا خواهد کرد. اصلا هدف وزارت بهداشت علاوه بر تامین بازار داخلی، افزایش صادرات نیز هست.»
با همه این اوصاف آنچه که مسلم است این است که حال بیمارستان‌ها خوب نیست؛ کمبود تجهیزات از یک سو و بدهی‌های بیش از حد و استفاده از تجهیزات بی کیفیت از سوی دیگر سبب شده تا این روزها حال بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها هم چندان خوب نباشد، بیمارانی که همه تجهیزات و اقلام موردنیاز را باید خودشان تهیه کنند و این روزها حتی دمپایی هم در بیمارستان‌ها به آن‌ها داده نمی‌شود!