تأیید بازداشت مدیرعامل ایرتویا

گروه اقتصادی: با گذشت نزدیک به 6 ماه از اتفاق افتادن قاچاق بیش از 6000 دستگاه خودروی لوکس و ورود 1000 دستگاه از این خودروها به داخل کشور و پلاک شدن آنها، دیروز دادستان تهران خبر از دستگیری مدیر یک شرکت وارد‌کننده و تعدادی از مدیران گمرک داده است.
به گزارش «وطن‌امروز»، دادستان تهران در حاشیه نشست با معاونان دادسرای تهران و دادستان‌های شهرستان‌های تابعه، از دستگیری مدیرعامل شرکت ایرتویا خبر داد. بنا بر این گزارش، در فروردین‌ماه سال جاری موضوع ثبت‌سفارش و واردات 6481 خودروی لوکس (ارزش هر خودرو بیش از نیم میلیارد تومان) از سوی حراست وزارت صمت رسانه‌ای شد. پس از آن مدیران گمرک و سازمان توسعه تجارت این موضوع را گردن یکدیگر انداختند تا بالاخره محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه حضور یافت و مسبب اصلی این اتفاق را نعمت‌زاده، وزیر اسبق صنعت اعلام کرد. شریعتمداری لیستی از خودروهای غیرقانونی وارد شده به گمرکات کشور را هم رسانه‌ای کرد که در آن لیست نام شرکت‌های آسان‌موتور، اطلس خودرو، ایرتویا، نگین خودرو، پرشیا خودرو و کرمان خودرو دیده می‌شد. پیش از این افشاگری وزیر، برخی رسانه‌ها هم اقدام به اعلام اسامی شرکت‌های وارد‌کننده خودرو کرده بودند. «وطن‌امروز» در گزارشی در تاریخ 25 تیرماه با تیتر «قاچاق خودرو در کدام صمت» نام بزرگ‌ترین شرکت متخلف وارد‌کننده خودرو را مطرح کرده بود. جالب اینجاست که این شرکت‌ها حتی پس از مطرح شدن نام‌شان توسط وزیر باز هم ارز دولتی دریافت کردند و حتی شرکت تحت مدیریت حدادزاده (ایرتویا و نگین‌خودرو) در این بازه زمانی با علم به اینکه تخلف انجام داده‌اند اقدام به برگزاری کلاس‌های فروش برای نمایندگی‌های جدید خود کردند. حالا جعفری‌دولت‌آبادی پس از گذشت 6 ماه از این فساد هماهنگ دیروز در پاسخ به سوالی در این رابطه گفت: درباره پرونده‌های وارداتی خودرو، یک پرونده از بندرعباس به دادگاه ارجاع و تکمیل تحقیقات آن به تهران اعلام شده است که ظرف چند روز گذشته در این زمینه مدیر شرکت گروه ایرتویا و یکی از کارکنان گمرک دستگیر شده و تحقیقات پرونده در حال انجام است. دادستان تهران اضافه کرد: درباره پرونده واردات خودرو که مربوط به 6 هزار و اندی خودرو است نیز 2 نفر دستگیر شده‌اند که تحقیقات وارد مراحل جدیدی شده و پیشرفت خوبی داشته است و امیدواریم این پرونده زودتر به نتیجه برسد.
برخورد با دلالان شروع شده است
بخش دیگر اظهارات دادستان کل استان تهران به موضوع ارز مربوط می‌شد که در آن با تایید خبر دستگیری دلالان در روزهای اخیر از برخوردهای جدید در روزهای آتی تا بهبود یافتن شرایط بازار خبر داد.  عباس جعفری‌دولت‌آبادی در این باره اظهار داشت: موضوع دستگیری دلالان یکی از سیاست‌های جدی است که دستگاه قضایی با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت کشور و سایر دستگاه‌های مرتبط در پیش گرفته است. وی با تاکید بر اینکه خرید و فروش ارز در خارج از صرافی‌ها جرم تلقی می‌شود، افزود: با هماهنگی‌هایی که در هفته جاری صورت گرفت ۴۰ نفر دیگر علاوه بر دستگیری ۱۳ نفر در چهارشنبه هفته گذشته، دستگیر شدند که از این ۴۰ نفر، ۸ کیلو طلا، یک میلیون لیر ترکیه، ۱۷۰ هزار دلار و ۲۱ دستگاه کارتخوان (POS) کشف شد که نشان می‌دهد این افراد خرید و فروش را به معابر انتقال داده‌اند. دادستان تهران از پلیس خواست با قاطعیت این جمع‌آوری‌ها را ادامه دهد و توجه بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها را نیز به کمک در این زمینه معطوف کرد. وی سیاست دادستانی در برخورد با اخلالگران ارزی در معابر از طریق فروش ارز به صورت غیرقانونی را جدی اعلام کرد. بر این اساس، سردار رحیمی رئیس پلیس تهران، چندین بار پیش از این بر غیرقانونی بودن خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌ها هشدار داده بود. قاچاق خودرو در کدام صمت؟


«وطن‌امروز» 25 تیرماه در گزارشی با بیان جزئیات «فساد هماهنگ» خودرویی، نام 2 برند معروف واردات خودرو را که در این موضوع نقش داشتند عنوان کرد. ایرتویا واردکننده خودروهای تویوتا و نگین‌خودرو وارد‌کننده رنو، مجموعا سهم بیش از 2292 خودرویی از پرونده تخلف واردات 6481 را داشتند.