افشای زوایای جدید از قتل جمال قاشقچی

مقامات ترکیه نوارهای صوتی ضبط شده‌ای در اختیار دارند که تاکید می‌کنند سرهنگ صلاح الطبیقی، رئیس پزشکی قانونی امنیت عمومی عربستان کسی بوده که جسد جمال قاشقچی را مثله کرده و از دستیارانش خواسته در زمان مثله کردن بدن او موسیقی گوش کنند.
به گزارش ایسنا، منابع ترکیه‌ای اظهار داشتند، قتل جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی تنها در هفت دقیقه صورت گرفته و تیم امنیتی هیچ تحقیقی از او انجام نداده‌ و این اشاره صریح به این دارد که آنها دستوراتی را از بالادستی‌ها درباره قتل او بدون نیاز به بازجویی از او گرفته بودند.
در این زمینه روزنامه نیویورک تایمز نوشت: تمامی 15 مظنون به قتل روزنامه نگار منتقد سعودی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در ارتباط بودند. یکی از مظنونان در سفر بن سلمان به پاریس و مادرید همراه وی بوده و یکی دیگر نیز از همراهان ولیعهد سعودی در سفر اخیرش به نیویورک با بن سلمان بوده است. تمامی 15 مظنون به قتل قاشقچی از افسران امنیتی و سازمان اطلاعاتی بودند و براساس تحقیقات انجام شده دست کم 9 نفر از آنها در ارتش و سازمان امنیت عربستان کار می‌کنند.
نیویورک تایمز افزود: ارتباط مستقیم مظنونان با بن سلمان، تبرئه وی از قتل قاشقچی را سخت می‌کند.


سرهنگ الطبیقی همراه 15 سعودی بوده که با دو جت اختصاصی در دو پرواز جداگانه از امارات و مصر در همان روزی که قاشقچی ناپدید شد، وارد ترکیه شده و همان روز نیز ترکیه را ترک کرده است.
منابع ترکیه‌ای به شبکه الجزیره گفتند، قتل قاشقچی در کنسولگری در دفتر محمد العتیبی کنسول سعودی و در حضور او تنها چند دقیقه بعد از ورودش به کنسولگری انجام گرفته است.
طبق گفته منابع ترکیه‌ای با استناد به نوارهای صوتی ضبط شده، قاشقچی قبل از قتلش مورد ضرب و شتم قرار گرفته بوده و بعد از قتلش در دفتر کنسول عربستان جسدش مثله شده است.
در این راستا تیم بازرسی ترکیه‌ روز سه‌شنبه وارد منزل کنسول سعودی شد اما نیروهای امنیتی ترکیه تفتیش خانه کنسول سعودی را سه شنبه شب به دلیل عدم همکاری طرف سعودی متوقف کردند.
منابع امنیتی گفتند، سعودی‌ها هر گونه همکاری در این زمینه و گشودن درب داخلی منزل کنسول را به روی بازپرسان رد می‌کنند.
پیشتر منابع رسمی ترکیه‌ای گفته بودند، کنسول سعودی قبل از رسیدن تیم بازپرسان ترکیه را به مقصد ریاض ترک کرده است.
دادستانی ترکیه اعلام کرده، ادله و مستنداتی در داخل منزل کنسول درباره قاشقچی کشف شده است. دستیابی به این مدارک فرضیه قتل قاشقچی در کنسولگری را تقویت می‌کند.
اردوغان در فرودگاه آنکارا با پامپئو دیدار کرد
ازسوی دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در فرودگاه با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا که پس از دیدار با مقامات ارشد عربستان سعودی به ترکیه آمده، درباره پرونده جمال قاشقچی گفت‌وگو کرد. رجب طیب اردوغان پس از این دیدار در فرودگاه آنکارا، راهی مولداوی شد.
در این دیدار مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، هاکان فیدان، وزیر اطلاعات و سخنگوی دفتر ریاست جمهوری هم حضور داشتند.
وزیر خارجه آمریکا که بعد از عربستان وارد ترکیه شده است، اعلام کرد: تا زمان مشخص شدن زوایای پرونده قاشقچی در تماس نزدیک با مقامات سعودی و ترکیه خواهیم بود.
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با مایک پامپئو همتای آمریکایی‌اش دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار که به مدت 40 دقیقه به طول انجامید، پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.
پامپئو پس از این دیدار بر اهمیت ادامه تحقیقات درباره پرونده جمال قاشقچی تاکید کرد.
او در ادامه اظهاراتش افزود که واشنگتن درباره این پرونده نگران است.
پامپئو اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از وی خواسته است که برای پیگیری مساله قاشقچی به ترکیه سفر کند.
او تاکید کرد: تا زمان ادامه تحقیقات و بررسی و مشخص شدن تمام زوایای پرونده قاشقچی در تماس نزدیک با مقامات ترکیه و عربستان خواهیم بود.
ترامپ: درباره دخالت عربستان در ماجرای قاشقچی پیش داوری نکنید!
در این میان ترامپ در مصاحبه با شبکه فاکس بیزینس گفت: عربستان سعودی یکی از مهمترین متحدان من است.
این اظهارات ترامپ در بحبوحه بحران دیپلماتیک بین‌المللی به خاطر ادعاها مبنی بر اینکه ماموران مخفی سعودی جمال قاشقچی را در اسلامبول به قتل رسانده‌اند، مطرح شد.
ترامپ گفت: واکنش آمریکا به دست داشتن عربستان در ناپدید شدن قاشقچی به این بستگی خواهد داشت که آیا آنها از این مساله اطلاعی داشته‌اند یا خیر.
وی افزود: عربستان سعودی شریک ما و متحد ما علیه ایران است. آنها یکی از بزرگترین و مهمترین متحدان من محسوب می‌شوند.
ترامپ با اشاره به توافق تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری آمریکا با عربستان سعودی گفت: آنها میزان بسیار زیادی پول سرمایه‌گذاری می‌کنند.
وزرای خارجه گروه 7 خواستار مجازات همه مسئولان ناپدید شدن قاشقچی شدند
ازسوی دیگر وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه 7 در بیانیه مشترک خواستار مجازات تمامی مسئولان ناپدید شدن جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی شدند.
در این بیانیه مشترک آمده است: ما همچنان به شدت نسبت به ناپدید شدن جمال قاشقچی روزنامه‌نگار برجسته سعودی نگران هستیم. افرادی که مسئول ناپدید شدن او هستند باید به سزای عمل خود برسند. ما از همکاری ترکیه و عربستان سعودی در انجام تحقیقات حمایت می‌کنیم و به دنبال انجام یک تحقیقات کامل، معتبر، شفاف و موثق ازسوی عربستان سعودی هستیم.
وزرای امور خارجه گروه 7 و همچنین فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در این بیانیه تعهد خود را به حفاظت از آزادی‌بیان و آزادی‌ مطبوعاتی ابراز کردند.
نیویورک‌تایمز: عربستان دیروز 100 میلیون دلار به آمریکا داد
در این میان و همزمان با ورود وزیر خارجه آمریکا به فرودگاه ریاض مبلع 100 میلیون دلار ازسوی عربستان به حساب‌های آمریکا واریز شد. "تابستان سال جاری میلادی بود که عربستان به دولت آمریکا وعده پرداخت 100 میلیون دلار را داد تا ایالات متحده اوضاع مناطقی در سوریه را که از داعش پس گرفته شده بود، ثبات بخشد و حالا این مبلغ پرداخت شده است."
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی می‌نویسد: «روز سه شنبه مبلغ مذکور درحالی وارد حساب‌های آمریکا شد که در همان روز مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در فرودگاه ریاض به زمین نشست تا با رهبران عربستان درباره جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی که ناپدید شده است، گفتگو کند.
تضمین تامین مالی یک پیروزی برای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا محسوب می‌شود چون او درباره اینکه آمریکا چقدر در خارج از کشور هزینه کرده همواره شکایت کرده و تلاشش بر این بوده که از متحدانش پول بیشتری طلب کند. اما زمانبندی واریز این پول باعث شده تا حتی بروکرات‌هایی که برنامه‌هایشان از قبل هم از این پول‌ها نفع می‌برده، شگفت زده شوند.
یکی از مقام‌های آمریکایی دخیل در سیاست‌گذاری سوریه که خواست نامش فاش نشود با تایید واریز این پول، در این باره می‌گوید: زمانبندی این مساله تصادفی نیست.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان اداری و استخدامی خبر داد موافقت رئیس‌جمهور با پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: برنامه دشمن، تصویرسازی غلط از ایران است، در این جنگ پیروز خواهیم شد کدخدایی خبر داد: حضور جهانگیری، ظریف و همتی در شورای نگهبان برای بررسی CFT تحلیل سیاسی هفته دیوان لاهه به ایران و آمریکا برای ارائه ادله مهلت داد بیش از 9 میلیون تن کالای اساسی وارد شد شرکت‌های ایتالیایی در ایران ماندنی شدند افشای زوایای جدید از قتل جمال قاشقچی گاردین: زمان کنار گذاشتن بن‌سلمان فرا رسیده است توفان قاشقچی و تحریک اشتهای سیری‌ناپذیر ترامپ برای دوشیدن آل‌سعود گزارش سامانه ثبت حقوق مقامات اجرایی به دولت ارائه شد 18 کشته و ده‌ها زخمی در حمله‌ای مسلحانه به دانشکده‌ای در کریمه گزارش سامانه ثبت حقوق مقامات اجرایی به دولت ارائه شد واکنش افشانی به اتهام شنود مکالمات در شهرداری تهران فرمانده یگان‌های ویژه ناجا: تامین امنیت زائران اربعین حسینی اولویت یگان‌های ویژه است ایران و آلمان بر ضرورت اجرایی شدن برجام تاکید کردند یارانه مهرماه امشب واریز می‌شود رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: برنامه دشمن، تصویرسازی غلط از ایران است، در این جنگ پیروز خواهیم شد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: برنامه دشمن، تصویرسازی غلط از ایران است، در این جنگ پیروز خواهیم شد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: برنامه دشمن، تصویرسازی غلط از ایران است، در این جنگ پیروز خواهیم شد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: برنامه دشمن، تصویرسازی غلط از ایران است، در این جنگ پیروز خواهیم شد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: برنامه دشمن، تصویرسازی غلط از ایران است، در این جنگ پیروز خواهیم شد