توفان قاشقچی و تحریک اشتهای سیری‌ناپذیر ترامپ برای دوشیدن آل‌سعود

توفانی که قتل قاشقچی به راه انداخته، اگر در روزهای آینده مسیر خود را عوض نکند، می‌تواند حداقل به پیچیده شدن تومارحکومت ولیعهد نابالغ و مجنون عربستان منجر شود؛ هر چند که ترامپ و دیگر شرکای غربی ریاض سعی دارند از این امواج سهمگین که مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را به شدت تحت تاثیر قرار داده، در جهت منافع اقتصادی خود بهره برده و گاوهای شیرده سعودی را بیشتر بدوشند.
یک نویسنده اردنی در این باره معتقد است:" بستن پرونده قاشقچی برای عربستان آسان نخواهد بود چراکه این موضوع، تازه اشتهای ترامپ را برای باجگیری و زورگیری از این کشور بازتر کرده است."
"ثابت المومنی" در مقاله‌ای نوشت: "اکنون رئیس جمهوری آمریکا اعلام می‌کند که در قبال مفقود شدن قاشقچی سکوت نخواهد کرد و همزمان با این سخنان به فروش میلیاردها دلار سلاح به عربستان و ایجاد اشتغال برای میلیون‌ها شهروند آمریکایی از طریق دلارهای عربستان افتخار می‌کند و این یعنی اینکه سریال باجگیری آمریکا از عربستان در آینده شکل دیگری به خود خواهد گرفت تا جایی که این کشور به ذلت و خواری وصف ناپذیری برسد."
آنچه مسلم است روزهای آینده اوضاع به سود رژیم سعودی نخواهد بود.عربستان آنگونه که حکومت ریاض همیشه القا می‌کند این بار هدف توطئه ایران و دیگر عرب‌ها نیست؛ هرچند که بسیاری از ملت‌ها این رژیم را به خاطر سرسپردگی به امریکا و جنایت علیه مسلمان‌های منطقه سرزنش می‌کنند، ولی کار به جایی نرسیده است که برای حکام ریاض توطئه کنند بلکه این جهالت و جنون آل‌سعود است که باعث شده آمریکا و اسرائیل برای عربستان دندان تیز کنند و این ترامپ است که بدون هیچ شرم و خجالتی اعلام می‌کند که اموال و نفت عربستان را می‌خواهد وبرای رسیدن به این هدف ابایی از دوشیدن گاوهای سعودی ندارد.


ترامپ این موضوع را به شیوه‌ای زشت که تاکنون در دنیا بی‌سابقه است بارها اعلام کرده ولی وی از ده‌ها سال پیش حتی پیش از آنکه به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود آن را تکرار می‌کند که "باید عربستان را دوشید" و به این ترتیب بدون هیچ خجالتی به مسئولان این سعودی توهین می‌کند.
نویسنده اردنی در مقاله خود می‌نویسد:"امیدواریم که مسئولان عربستان در محاسبات خود بازنگری کنند زیرا آل‌سعود در نگاه ترامپ غیر از گاوی شیرده که امروز شیر می‌دهد و فردا شیر آن می‌خشکد، چیز دیگری نیست". این نویسنده اردنی که سالها روابط خوبی با خاندان سعودی داشته به آن‌ها توصیه می‌کند که در محاسبات خود بازنگری کنند زیرا سرنوشت آن‌ها به ملتشان و ملت‌های اسلامی و عربی پیوند خورده است و اگر غیر از این بیندیشند باید به راهی بروند که اکنون ولیعهدشان آن‌ها را می‌برد.در غیر این صورت، داستان مفقود شدن قاشقچی آغاز راه طولانی باجگیری و غارتگری آمریکا خواهد بود و در آینده نه چندان دور وضع عربستان به گونه‌ای خواهد دید که فقط دشمنان امت اسلامی و عربی به آن راضی هستند.
آوار قتل قاشقچی برسر حکومت عربستان
ابعاد این بحران درحال حاضر آشکار شده؛ اقدامی که ارکان این رژیم را به لرزه درآورده است. این قتل اقدامی وحشیانه است که داعش حتما به آن افتخار می‌کند. یک روزنامه نگار و منتقد شناخته شده دستگیر، بازجویی، شکنجه و مانند یک حیوان قربانی می‌شود. اما این کار توسط عده‌ای داعشی انجام نشده بلکه دستور این جنایت توسط بزرگترین متحد عرب آمریکا و با استفاده از امکانات دولتی در مکانی دیپلماتیک صادر می‌گردد.
رژیم سعودی همچنان از پذیرفتن مسئولیت این جنایت خودداری می‌کند. مقامات سعودی دخالت در قتل قاشقچی را نمی‌پذیرند و مدعی‌اند او بلافاصله سفارت را ترک کرده است. اما آنها مدرکی ارائه نمی‌کنند و می‌گویند دوربین‌های سفارت در آن زمان خاموش بوده‌اند.
مقامات ترکیه می‌گویند که 15 نفر از محافظان شخصی بن سلمان برای این ماموریت انتخاب شدند ؛فرستادگان همان جوان ابلهی که ترامپ درباره او به دوستانش گفته بود،" آدم خودمان را در عربستان بالا آوردیم." همچنین گفته شد "کوشنر" داماد ترامپ در جلسه‌ای با بن سلمان، نام افراد غیروفادار به او را در خاندان سلطنتی به وی اعلام کرده بود که بلافاصله بازداشت شدند.
اکنون ورق علیه حکام خرپول سعودی و ولیعهد سرمست آن برگشته تا آنجا که رسانه‌های آمریکایی که تا دیروز کمک مالی از ریاض دریافت می‌کردند، به شدت از بن سلمان خشمگین شده و خواهان پایان حمایت غرب از او شده‌اند. آنها می‌گویند او یک اصلاح طلب نیست بلکه پسربچه دیوانه‌ای مانند یک راننده مست است که مستی پول‌های باد آورده نفتی، او را گرفته است.
اکنون بسیاری باشتاب درحال فاصله گرفتن از حکومت عربستان هستند ؛گویی که در ریاض یک مرض مهلک شیوع یافته است. حتی در کنگره امریکا نیز که از حامیان سنتی عربستان است، اوضاع خراب شده است. طرحی با حمایت هر دو حزب برای اعمال تحریم علیه بن سلمان در راه است که متکی بر همان قانونی است که تحریم‌هایی را متوجه روس‌ها کرده است. سناتور شناخته شده جمهوریخواه "پاول رند"، خواهان قطع حمایت فنی و مالی از ارتش عربستان شده تا زمانی که قاشقجی زنده و سالم برگردد! سناتور" لیندزی گراهام" جمهوریخواه نیز معتقد است اگرثابت شود ولیعهد سعودی در این قتل دست داشته، دیگر شایستگی حکومت را نخواهد داشت.
درحال حاضر عملیاتی درحال اجراست تا بن سلمان از هر گونه ارتباطی با این قتل مصون نگه داشته شود. تشکیل کمیته مشترک تحقیق میان ترکیه و کشوری که خود مسئول این جنایت است، یک داستان پوششی است تا با دادن رشوه به ترکیه، پرونده قتل قاشقچی مختومه شود. تنها نگرانی سعودی‌ها این است که چگونه شازده پسر خود را مصون نگه دارند.
در حقیقت فردی که موجب ارتقای بن سلمان و پشتگرمی او شد،" ترامپ" است. این ترامپ بود که به او اجازه داد تا با مصونیت کامل عمل کرده و مرتکب جنایات وحشیانه در سوریه،یمن بحرین و استان الشرقیه عربستان شود. در ذهن او اکنون باید این سوال شکل بگیرد که اگر این جوان 33 ساله تنها پس از 16 ماه قدرت گرفتن به عنوان ولیعهد دست به چنین جنایتی می‌زند، به عنوان پادشاه کشوری که آمریکا منافع خود و ارتشش در خاورمیانه را به آن گره زده است،چه جنایات هولناک دیگری می‌تواند ترتیب دهد.
نگاهی به ماجراجویی‌های این جوان گستاخ و سرمست سعودی در مدت کوتاهی که با حمایت ترامپ،قدرت را در قالب ولیعهدی در عربستان به دست گرفته،نشان از خوی جنایت پیشگی و سر سپردگی وی دارد.
بن سلمان کیست؟
همزمان با روی کار آمدن ترامپ، نام "محمد بن سلمان" در رسانه‌های وابسته به سعودی به عنوان چهره‌ای جوان‌و آینده داردر پادشاهی سعودی مطرح ‌شد، تا اینکه پس از یک دوره بزرگ نمایی رسانه‌ای درباره وی، سال گذشته این چهره جنجالی ولیعهد عربستان سعودی شد.
محمدبن سلمان، ولیعهد 33 ساله عربستان متولد 1363 در جده، فرزند ملک سلمان از همسر سوم و بزرگ‌ترین فرزند در بین خواهرها و برادرهایش است. وی که رسانه‌های سعودی او را فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه ملک سعود ریاض معرفی می‌کنند در سال 1388 درحالیکه یک نوجوان 23 ساله بود به عنوان مشاور ویژه پدرش سلمان که در آن زمان فرماندار ریاض بود، منصوب شد.
در سال 92 زمانی که پدرش سلمان ولیعهد عربستان شد، محمد بن سلمان ریاست دفتر پدرش را برعهده گرفت. وی بلافاصله عضوی از کابینه شد و پس از مرگ ملک عبدالله و رسیدن ملک سلمان به پادشاهی، به سرعت ارتقا جایگاه یافت.
با روی کار آمدن سلمان بن عبدالعزیز به عنوان پادشاه عربستان، تحولات عجیبی نیز در عرصه حکومتی این کشور روی داد؛ تحولاتی که نه تنها در داخل عربستان تاثیر گذار بود، بلکه سیاست منطقه‌ای آل‌سعود را نیز دستخوش تغییرات عمیقی کرد.
یکی از این تحولات، روی کار آمدن محمد بن سلمان که در آن زمان 30 سال بیشتر نداشت به عنوان وزیر دفاع سعودی بود که عملا آل‌سعود را وارد فاز مستقیم کشتار مسلمانان کرد، هر چند که دست‌های خاندان سعودی پیش از آن به خون مردم کشورهای عراق و سوریه با ایجاد گروه‌های تروریستی همچون النصره و داعش در آن کشورها آلوده شده بود، ولی تجاوز مستقیم به یمن در ششم فروردین 1394 سرآغازی برای بدنام شدن بیشتر سران عربستان شد.
اعدام شیخ نمر به دستور بن سلمان و کشتار شیعیان عربستان
از جمله جنایات «محمد بن سلمان» اینکه وی شخصا بر عملیات اعدام «آیت‌الله نمر» نظارت داشته و قبل از اجرای حکم حتی اقدام به شکنجه وی کرده است.طبق گزارش منابع موثق ملک ‌سلمان پیش از بریدن سر نمر، شخصا دست و پای نمر را شکسته است! خانواده «آیت‌الله نمر» اعلام کرده‌اند به دستور بن سلمان، شهید «نمر» را در ریاض در کنار یک گورستان متروکه و قبوری که برخی از اعدام‌شدگان شبکه القاعده در آن دفن شده‌اند، به خاک سپرده‌اند.
حدود 10 تا 15 درصد از جمعیت عربستان را شیعیان تشکیل می‌دهند که عمدتاً در استان «الشرقیه» ساکن هستند. شرق عربستان از سال 1390 در اعتراض به بی‌عدالتی و توزیع ناعادلانه ثروت، صحنه اعتراض‌ها علیه رژیم آل‌سعود است. معترضان خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی، برخورداری از حق آزادی بیان و برگزاری اجتماع و همچنین پایان تبعیض گسترده هستند.
اما برخورد ضد انسانی آل‌سعود با مخالفان و اقلیتها در این کشور بیانگر اوج برخوردهای فرقه گرایانه و ضد انسانی این رژیم است. رفتارهای اخیر جنون آمیز آل‌سعود علیه در مناطق شیعه نشین در شرق عربستان در چارچوب اقدامات بن سلمان قابل ارزیابی است. رژیم آل‌سعود با تخریب مناطق زندگی مخالفان و معترضان عملا" حق حیات را از آنها سلب کرده است.
آمریکا نیز با سیاستهای حمایتی خود از رژیم‌های سرکوبگری نظیر عربستان عملاً به تداوم جنایات و سیاستهای فرقه گرایانه بن سلمان چراغ سبز نشان داده است. در چنین فضایی درپی سفر چندی پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به ریاض و رایزنی با مقامات عربستانی و نیز تصدی پست ولیعهدی عربستان توسط محمد بن سلمان، فرزند پادشاه کنونی عربستان بر شدت سرکوب و کشتار شهروندان این کشور بویژه شیعیان افزود.
تحولات سیاسی در عربستان نشان داده است که با جابجایی قدرت در خاندان آل‌سعود نیز تغییری در سیاستهای کلی این رژیم سیاسی بدوی مبتنی بر مولفه‌های استبدادی بوجود نمی‌آید. تشدید نقض حقوق انسانی در عربستان و نبود هیچ چشم اندازی در خصوص چرخش در سیاست استبدادی زمامداران عربستان، نگرانی‌ها را در خصوص تضییع بیشتر حقوق انسانی در این کشور افزایش داده است.
آل‌سعود با نگرش فرقه‌ای به سیاست، به شیعیان عربستان به عنوان «شهروندان درجه دو» می‌نگرد. این نگاه سبب می‌شود شیعیان عربستان از حقوق اولیه خود محروم شوند و شاهد تبعیض‌های همه جانبه آل‌سعود باشند.
علیرغم چنین عملکردی، عربستان چندی پیش با حمایت حامیان غربی خود همچون آمریکا و انگلیس، به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل درآمد. بی‌تردید چنین رفتارهای انفعالی و ضد و نقیض سازمان ملل نتیجه‌ای جز گستاخی حاکمان سعودی در نقض گسترده‌تر حقوق بشر و حقوق بین‌المللی نداشته است.
جنون قدرت در بن سلمان
شواهد موجود نشان می‌دهد که ولیعهد عربستان نه اصلاح‌گر است و نه یک فرد قوی؛ بلکه فردی جاه طلب است که کشتار مسلمانان را پله ترقی خود قرار داده و با کمک آمریکا به ویژه دونالد ترامپ رئیس جمهور و جرالد کوشنر داماد وی، می‌خواهد به هر طریقی به سمت پادشاهی عربستان دست یابد.
میل روز افزون محمدبن سلمان به تمرکز قدرت به صورت فردی، باعث شد که وی با حذف همه رقبای خود، همه سمت‌ها را یکی پس از دیگری قبضه کند.ذات جنگ طلب او در پشت چهره‌ای خندان،از محمد بن سلمان به‌عنوان کفتارمداخله نظامی و تجاوزعربستان به یمن یاد می‌کند؛ جنگی که تاکنون مطابق گزارشهای سازمان ملل حداقل 50 هزار کشته و موجی از مرگ و میر بر اثر شیوع قحطی و وبا را دربر داشته است. وی اخیرا به واشنگتن سفر کرد، سفری که زمینه‌های سفر ترامپ به عربستان سعودی و معامله کلان تسلیحاتی با آمریکا را فراهم نمود.از آن زمان بمباران غیرنظامیان یمنی در مدارس، بیمارستان‌ها، مراسم عروسی و تشییع جنازه و شمار زیادی از کودکانی که قربانی این حملات وحشیانه بوده‌اند با بمب‌های امریکاییادامه یافت. این اقدامات در اصطلاحی ساده، «جنایات‌ جنگی» هستند که گروه‌های طرفدار حقوق بشر و حتی بازرسان سازمان ملل متفق القول هستند که بن سلمان، مسئول بخش اعظم کشتارها در یمن است.
ایران ستیزی بن سلمان و دوستی با اسرائیل و دشمنی با آرمان فلسطین
بن سلمان همچنین چهره‌ای ایران ستیز در دستگاه پادشاهی عربستان سعودی به شمار می‌رود و در سخنان خود بارها ایران را هدف حملات لفظی قرار داده است. به عنوان مثال در جریان گفتگوی تلویزیونی اخیر خود به طور علنی اعلام کرد که باید جنگ به داخل مرزهای ایران کشیده شود. تنها دو روز پس از این اظهارات بود که داعش برای نخستین بار طی چهار سال گذشته در عملیاتی برخی اماکن عمومی و دولتی ایران را هدف قرار داد. ادعای ضدایرانی بن سلمان در آن زمان باعث شد تا انگشت اتهامات اقدام تروریستی داعش در تهران در نخستین نگاه‌ها متوجه عربستان سعودی شود.
در دوره ملک سلمان، عربستان شاهد اتفاقات نادری در سیاست خارجی بوده است که از جمله آن علنی شدن برخی روابط غیررسمی ریاض-تل‌آویو می‌باشد. این موضوع تنها در پرتو تلاش‌های بن سلمان برای نزدیکی به صهیونیست‌ها صورت گرفته است. در این ارتباط مجتهد،کاربر ناشناس عربستانی در حساب توئیتری‌اش فاش کرد که فرزند شاه سعودی در پی جلب رضایت اسرائیل است تا با استفاده از لابی صهیونیست‌ها در آمریکا حمایت واشنگتن از پادشاهی خود در عربستان را مسجل کند. وی همچنین در سفراخیر خود به نیویورک خواستار همکاری اعراب با اسراییل،علیه دشمن مشترک یعنی ایران شد.
از دیگر اقدامات محمدبن سلمان برای نزدیکی با تل‌آویو، تاسیس کارخانه مونتاژ پهپاد‌های اسرائیلی در خاک عربستان بود که توسط وزارت دفاع این کشور پیگیری و دنبال شد. با این حال با هدف جلوگیری از شدت گرفتن حساسیت‌های داخلی و منطقه‌ای، قرار شد قطعات پهپادهای خریداری شده تحت عنوان واردات از آفریقای جنوبی وارد گمرک عربستان شود.
اثرات شوم قتل قاشقچی بر آینده آل‌سعود
وضعیت کنونی عربستان در سایه حکمرانی سلمان و فرزندش در پرتو بحران قتل جمال قاشقچی متشنج است. مردم جهان این سوال را می‌پرسند که عربستان به کدام سمت و سو خواهد رفت؟ این درحالیست که ترامپ بارها خطاب به سران سعودی گفته که در مقابل دریافت پول، ما از شما حمایت می‌کنیم.
به هر حال جهان هنوز از اهانت‌های سیاسی ترامپ به شاه سعودی و فرزندش خارج نشده بود که شوک بزرگ دیگر در شهر اسلامبول ترکیه روی داد و همه نگاهها را به خود معطوف کرد.
قاشقچی دو هفته پیش هنگام مراجعه به کنسولگری عربستان در اسلامبول هرگز گمان نمی‌کرد که چنین سرنوشتی در انتظارش باشد؛ اما بن سلمان،این شاهزاده نازپرورده ترامپ که با ژست اصلاح طلبی ادعا می‌کردعربستان را از تفکر تاریک پاکسازی می‌کند و با افراط گرایی و تفکرات تندروانه می‌جنگد و از زبان خود وعده از بین بردن این تفکرات را می‌داد ؛حالا - اگر خبر قتل قاشقچی رسما توسط ریاض تایید شود- خودش از روشی استفاده کرده که تفاوتی با روش گروه تروریستی داعش در از بین بردن مردم ندارد.
به نظر می‌رسد بن سلمان ماجراجو می‌خواهد که به سخنان دیگرانی که قصد دارند عربستان را با دوشیدن گاوهایش به ورطه نابودی بکشاند، گوش دهد که البته تاریخ عریض و طویلی در این خصوص درباره پایان کشورها و حکمرانی‌ها وجود دارد.
*توفانی که قتل قاشقچی به راه انداخته، اگر در روزهای آینده مسیر خود را عوض نکند، می‌تواند حداقل به پیچیده شدن تومارحکومت ولیعهد نابالغ و مجنون عربستان منجر شود؛ هر چند که ترامپ و دیگر شرکای غربی ریاض سعی دارند از این امواج سهمگین که مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را به شدت تحت تاثیر قرار داده، در جهت منافع اقتصادی خود بهره برده و گاوهای شیرده سعودی را بیشتر بدوشند
*بستن پرونده قاشقچی برای عربستان آسان نخواهد بود چراکه این موضوع، تازه اشتهای ترامپ را برای باجگیری و زورگیری از این کشور بازتر کرده است
*ابعاد این بحران درحال حاضر اشکار شده؛اقدامی که ارکان این رژیم را به لرزه درآورده است. این قتل اقدامی وحشیانه است که داعش حتما به آن افتخار می‌کند. یک روزنامه نگار و منتقد شناخته شده دستگیر، بازجویی، شکنجه و مانند یک حیوان قربانی می‌شود. اما این کار توسط عده‌ای داعشی انجام نشده بلکه دستور این جنایت توسط بزرگترین متحد عرب آمریکا و با استفاده از امکانات دولتی در مکانی دیپلماتیک صادر می‌گردد
*اکنون ورق علیه حکام خرپول سعودی و ولیعهد سرمست آن برگشته تا آنجا که رسانه‌های آمریکایی که تا دیروز کمک مالی از ریاض دریافت می‌کردند، به شدت از بن سلمان خشمگین شده و خواهان پایان حمایت غرب از او شده‌اند. آنها می‌گویند او یک اصلاح طلب نیست بلکه پسربچه دیوانه‌ای مانند یک راننده مست است که مستی پول‌های باد آورده نفتی، او را گرفته است
*اکنون بسیاری باشتاب درحال فاصله گرفتن از حکومت عربستان هستند ؛گویی که در ریاض یک مرض مهلک شیوع یافته است. حتی در کنگره امریکا نیز که از حامیان سنتی عربستان است، اوضاع خراب شده است
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان اداری و استخدامی خبر داد موافقت رئیس‌جمهور با پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: برنامه دشمن، تصویرسازی غلط از ایران است، در این جنگ پیروز خواهیم شد کدخدایی خبر داد: حضور جهانگیری، ظریف و همتی در شورای نگهبان برای بررسی CFT تحلیل سیاسی هفته دیوان لاهه به ایران و آمریکا برای ارائه ادله مهلت داد بیش از 9 میلیون تن کالای اساسی وارد شد شرکت‌های ایتالیایی در ایران ماندنی شدند افشای زوایای جدید از قتل جمال قاشقچی گاردین: زمان کنار گذاشتن بن‌سلمان فرا رسیده است توفان قاشقچی و تحریک اشتهای سیری‌ناپذیر ترامپ برای دوشیدن آل‌سعود گزارش سامانه ثبت حقوق مقامات اجرایی به دولت ارائه شد 18 کشته و ده‌ها زخمی در حمله‌ای مسلحانه به دانشکده‌ای در کریمه گزارش سامانه ثبت حقوق مقامات اجرایی به دولت ارائه شد واکنش افشانی به اتهام شنود مکالمات در شهرداری تهران فرمانده یگان‌های ویژه ناجا: تامین امنیت زائران اربعین حسینی اولویت یگان‌های ویژه است ایران و آلمان بر ضرورت اجرایی شدن برجام تاکید کردند یارانه مهرماه امشب واریز می‌شود رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: برنامه دشمن، تصویرسازی غلط از ایران است، در این جنگ پیروز خواهیم شد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: برنامه دشمن، تصویرسازی غلط از ایران است، در این جنگ پیروز خواهیم شد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: برنامه دشمن، تصویرسازی غلط از ایران است، در این جنگ پیروز خواهیم شد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: برنامه دشمن، تصویرسازی غلط از ایران است، در این جنگ پیروز خواهیم شد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: برنامه دشمن، تصویرسازی غلط از ایران است، در این جنگ پیروز خواهیم شد