بازار مسکن در انتظار تعیین قیمت

بازار مسکن از سال 1392 تا پایان سال 1396 در رکود
به سر برده بود و افزایش قیمت دراین بازار کمتر از نرخ تورم دراین بازه زمانی بود. بنابراین طبیعی بود که این افزایش قیمت دراین بازار صورت می‌گرفت. همچنین ما هیچ‌گاه شاهد پنج سال رکود در بازار مسکن نبوده‌ایم اما این بار رکود طولانی مدتی اتفاق افتاد.
در پایان سال گذشته به دلیل افزایش قیمتی که در بازار ارز اتفاق افتاد، همه کالاها و خدمات با رشد مواجه شدند که مسکن نیز شامل آنها قرار گرفت. با آغاز سال 1397 و بروز التهابات ارزی، رشد مجددی دربازار مسکن اتفاق افتاد و اکنون که حدود شش ماه از شروع سال گذشته، شاهد افزایش قیمت حدود 100 درصدی در بازار مسکن هستیم.
اما اگر بخواهیم مسکن را با ارز و طلا مقایسه کنیم، طبیعتا بازار مسکن خیلی از رشد این دو بازار عقب است. دلاری که خود دولت آن را 4200 تومان اعلام کرد،


با وجود همه کنترل‌ها درحال حاضر بیش از 200 درصد
افزایش قیمت داشته است. اما از آنجا که قدرت خرید برای تهیه مسکن وجود ندارد و متقاضیان واقعی مسکن توان خرید ندارند، تقاضای واقعی در بازار ظاهر نشده و انباشت تقاضا همچنان درحال متراکم شدن است. دولت نیز تدبیری برای این موضوع نیندیشیده است.
درمورد پیش‌بینی بازار مسکن در سال جاری می‌توان گفت، با توجه به وضعیت قیمت ارز و طلا که با توجه به شرایط کنونی در حال افزایش است، طبیعتا همه کالاها از جمله مسکن گران خواهندشد. چون مسکن مجموعه‌ای از کالاها را در خود تشکیل می‌دهد و برخی از اقلام این بازار مستقیما به قیمت ارز وابسته هستند..
بنابراین نه به شدتی که طی شش ماهه نخست شاهد افزایش قیمت مسکن به خصوص در کلانشهرهایی مانند تهران بودیم، اما به هر حال
در نیمه دوم سال شاهد افزایش قیمت در بازار مسکن خواهیم بود.حالا اینکه میزان این افزایش قیمت چقدر خواهد بود، بستگی به شرایط اقتصاد دارد. اگر سرمایه‌هایی که به بازارهای ارز و طلا سرازیر شده، وارد بازار مسکن شود یا به عبارتی سرمایه‌گذاری درحوزه مسکن در بخش خرید انجام شود، طبیعتا قیمت‌ها بیش از حد بالا خواهد رفت. اما درصورتی که سرمایه‌ها وارد بخش مسکن نشود و فقط متقاضیان واقعی اقدام به خرید مسکن کنند، قیمت‌ها افزایش چندانی نخواهند داشت.