«هر هفته یک آزمایش موشکی» واکنش پیونگ‌یانگ به تهدیدات نظامی آمریکا

پس از اتخاذ موضع تهاجمی نسبت به کره شمالی از سوی آمریکایی‌ها و اعزام ناوهای جنگی به شرق آسیا، پیونگ‌یانگ هم به این تحرکات واکنش تهاجمی نشان داد. «هان سانگ ریول» معاون وزیر خارجه این کشور در مصاحبه با «بی‌بی‌سی» تاکید کرد «حالا دیگر هر هفته، هر ماه و هر سال موشک تست می‌کنیم.» این مقام کره‌ای در برابر منطق مشت آهنی آمریکایی‌ها ضعف نشان نداده و به آنها هشدار داد که «اگر آمریکایی‌ها آنقدر بی‌باک شده باشند که علیه ما از گزینه نظامی استفاده کنند، یک جنگ همه‌جانبه به راه می‌افتد.» وی این را هم گفت که کشورش به هرگونه حمله آمریکا پاسخ خواهد داد و به خود این کشور یا پایگاه‌های نظامی‌اش حمله خواهد کرد.
معاون وزیر خارجه کره شمالی در دیدار با هیئت اعزامی شبکه خبری الجزیره به پیونگ یانگ نیز بر «موضع قاطع کشورش در قبال آمریکا تاکید کرد و گفت: اگر آمریکا به هر شکلی به کشور ما حمله کند ما نیز با همان شدت و به صورت مستقیم پاسخ خواهیم داد. ارتش کره شمالی برای واکنش به تحرکات نظامی آمریکا در بالاترین درجه آماده‌باش قرار دارد.»
صلح را گدایی نمی‌کنیم
وی اظهار داشت: «پیونگ یانگ خواهان صلح است اما آن را گدایی نمی‌کند. ما هرگز بر سر سلاح هسته‌ای که در اختیار داریم سازش نخواهیم کرد. مذاکرات شش جانبه‌ای که هدف آن خالی کردن شبه جزیره کره از سلاح هسته‌ای است، از مدت‌ها پیش خاک شده است و دیگر وجود ندارد. سلاح هسته‌ای ما صرفا یک کالا نیست که بخواهیم با دلارهای آمریکا آن را تعویض کنیم. همچنین یک معامله سیاسی مثل خرید و فروش کالا نیست که بر روی میز مذاکرات قرار داده شود تا سلاحمان را از ما بگیرند.»


به گزارش ایسنا، هان سانگ ریول درباره امکان برگزاری دیداری میان «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا یا میان هیئت‌های دو کشور نیز گفت: «تا زمانی که واشنگتن سیاست‌های «خصمانه‌اش» را در قبال کره شمالی کنار نگذارد، هیچ امکانی برای برگزاری دیداری میان مسئولان دو کشور در این سطح وجود ندارد.»
جنگ لفظی
جنگ لفظی بین کره‌شمالی و آمریکا به بالاترین سطح خود رسیده است به طوری‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه پس از آغاز مراسم عید پاک به یکی از خبرنگاران شبکه خبری سی.ان.ان که پرسید، «آیا پیامی برای کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دارید»، گفت: «مودب باش و رفتارت را اصلاح کن!» این اظهارنظر هشدارآمیز پس از یک هفته تنش و در جریان مراسم بزرگداشت تولد موسس کره‌شمالی و رژه نظامی گسترده و نشان دادن توانایی و قدرت موشکی این کشور مطرح شد. روز یکشنبه کره شمالی یک موشک را شلیک کرد اما این موشک کمی پس از پرتاب منفجر شد.
ساخت دو پایگاه نظامی جدید
ارتش آمریکا اما اعلام کرده برای ساخت دو پایگاه نظامی جدید در کره‌جنوبی ۱۰۵ میلیون پوند (۴ / ۱۳۳ میلیون دلار) هزینه می‌کند، این اقدام در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان کره شمالی و واشنگتن صورت می‌گیرد. وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده «شرکت ساخت و ساز گیلبان در کالیفرنیا در قراردادی به ارزش ۱۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار دو پایگاه نظامی با نام‌های «مرکز عملیات‌های کره‌ای برای نیروهای آمریکایی» و «فاز سوم تاسیسات پادگان هامفریس ارتش آمریکا» را می‌سازد.» از سوی دیگر وزرای دفاع سه کشور آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن قرار است امروز برای بحث درباره مسئله تهدید هسته‌ای کره شمالی در ژاپن گرد هم آیند.در نشست سه جانبه دفاعی، مقامات سه کشور قرار است احتمالاً درباره نتایج رزمایش‌های اخیر که با هدف آماده شدن برای تهدید پرتاب موشک هسته‌ای کره شمالی برگزار شده است، گفت‌وگوهایی صورت گیرد.