وزیر نفت عربستان اعتراف کرد: نمی‌توانیم کسری تحریم نفت ایران را در بازار جبران کنیم

درحالی که ترامپ چشم امیدش به عربستان بود تا کسری کاهش نفت ایران را جبران کند،‌وزیر نفت عربستان طی مصاحبه‌ای گفته است نمی‌توانیم کسری تحریم نفت ایران را در بازار جبران کنیم.
به گزارش فارس به نقل از رویترز، خالد الفالح، وزیر نفت عربستان در سایه تشدید اوضاع بین‌المللی این کشور به دلیل قتل جمال قاشقچی، روزنامه نگار سعودی، گفت: دولت سعودی تمایلی به تکرار تحریم نفتی غرب که در سال 1973 اتفاق افتاد ندارد.
اخیراً چند نماینده و سناتور آمریکایی اعلام کردند که معتقدند محمد بن سلمان ولیعهد پادشاه عربستان به طور مستقیم دستور قتل جمال قاشقچی را صادر کرده است.
ازسوی دیگر چندین سناتور و نماینده مجلس آمریکا پیشنهاد دادند که عربستان مورد تحریم قرار گیرد و سعودی‌ها نیز گفته‌اند هر گونه تحریم را با اقدامی جدی‌تر پاسخ خواهد داد.


الفالح ادامه داد: این اتفاق نیز به پایان خواهد رسید اما عربستان همواره یک کشور مسئول بوده است و ما سال‌هاست که از سیاست‌های نفتی خود به صورت مسئولانه به شکل یک ابزار اقتصادی استفاده کرده و آن را از سیاست خارجی خود جدا کرده‌ایم.
وزیر نفت عربستان ادامه داد: نقش من به عنوان وزیر انرژی، اجرای نقش مسئولانه و سازنده دولت متبوع من و متعاقباً تثبیت بازار انرژی جهانی همراه با توسعه اقتصاد جهانی است.
وی اضافه کرد: اگر قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یابد، رشد اقتصاد جهانی را کاهش داده و به رکود منجر خواهد شد. هفته گذشته مدیرعامل شبکه سعودی العربیه طی گزارشی هشدار داد اعمال تحریم علیه ریاض می‌تواند به فاجعه اقتصادی در جهان منجر شده و قیمت نفت را به 200 دلار در هر بشکه افزایش دهد.
در سال 1973 و زمانی که عربستان کشورهایی نظیر کانادا، ژاپن، هلند، انگلیس و آمریکا را به دلیل حمایت از اسرائیل در جنگ اعراب تحریم کرد، یک بحران بزرگ نفتی شکل گرفت. در آن زمان قیمت نفت به شدت افزایش یافت و چند سال بعد نیز با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مجددا بازار شاهد افزایش قیمت نفت بود.
الفالح می‌گوید: اگر قیمت نفت بیش از حد بالا رود، به کاهش رشد اقتصادی در جهان منجر شده و یک رکود جهانی به بار خواهد آورد. عربستان سعودی در سیاست خود ثابت‌قدم است و ما درحال همکاری برای تثبیت بازار جهانی و کمک به رشد اقتصاد جهانی هستیم. این سیاست سال‌هاست که ازسوی ما اجرا می‌شود.
وزیر نفت عربستان با اشاره به تحریم‌های نفتی علیه ایران گفت: هیچ تضمینی وجود ندارد که در پس این اتفاق قیمت نفت در بازار جهانی افزایش نیابد.
وی در پاسخ به اینکه آیا جهان می‌تواند از رسیدن قیمت نفت به 100 دلار جلوگیری کند، گفت: من هیچ تضمینی نمی‌دهم؛ چراکه نمی‌توانم پیش‌بینی کنم چه اتفاقی برای دیگر کشورهای تولیدکننده نفت خواهد افتاد.
الفالح تاکید کرد: ما تحریم نفتی علیه ایران را پیش رو داریم و هیچ کس نمی‌تواند حدس بزند چه اتفاقی برای صادرات نفت ایران خواهد افتاد، از طرفی امکان کاهش بالقوه تولید نفت کشورهایی نظیر لیبی، نیجریه، مکزیک و ونزوئلا نیز وجود دارد.
وزیر نفت عربستان گفت: اگر 3 میلیون بشکه از عرضه نفت جهانی کاهش یابد، ما نمی‌توانیم این کاهش را جبران کنیم. بنابراین به سمت استفاده از نفت انبارشده خود خواهیم رفت.
وی گفت: ما به‌زودی تولید نفت خود را از 10.7 میلیون بشکه کنونی به 11 میلیون بشکه در روز افزایش خواهیم داد و ریاض ظرفیت رسیدن به 12 میلیون بشکه تولید نفت در روز را دارد و امارات نیز می‌تواند 200 هزار بشکه به تولید نفت خود بیفزاید.
این وزیر سعودی تاکید کرد: ما ظرفیت افزایش تولید محدودی داریم و هم‌اکنون از بخش قابل توجهی از آن استفاده می‌کنیم، اما اگر دیگر کشورها در کنار تحریم ایران عرضه نفت خود را کاهش دهند ما مجبور خواهیم شد از تمام ظرفیت مازاد خود استفاده کنیم.
زنگنه: برای نفت ایران جایگزینی در بازار وجود ندارد
وزیر نفت ناتوانی عربستان و روسیه در تولید نفت بیشتر و جایگزین کردن سهم ایران را سبب نگرانی بازار دانست و گفت: افزایش قیمت نفت اقتصاد جهانی را سخت تحت تاثیر قرار می‌دهد.
بیژن زنگنه در آستانه آغاز تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران درباره این که آیا کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در کنار تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان، توانایی جایگزین کردن نفت ایران را دارند، تاکید کرد: همان‌طور که بارها گفتم، برای نفت ایران جایگزینی در بازار وجود ندارد، تولید نفت عربستان و روسیه هم‌اکنون نزدیک به بالاترین سطح تاریخی خود است و این دو کشور ظرفیت اضافی برای تولید بیشتر و جایگزینی نفت ایران ندارند.
وی با اشاره به این که عربستان با استفاده از ذخیره‌سازی‌های خود توانسته است در فاصله ماه مه تا سپتامبر، روزانه حدود 500 هزار بشکه نفت بیشتر به بازار عرضه کند، یادآور شد: مجموع تولید نفت دیگر اعضای اوپک در این بازه زمانی تنها 105 هزار بشکه در روز افزایش یافته است و این بدان معناست که اعضای اوپک توانایی افزایش تولید نفت بیشتر از رقم کنونی را ندارند.
زنگنه درباره مقدار تولید نفت روسیه اظهار کرد: تولید نفت این کشور در ماه سپتامبر نسبت به ماه مه، 388 هزار بشکه در روز افزایش یافته است که در بالاترین سطح خود قرار دارد، بنابراین روسیه هم در کوتاه مدت بدون سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی خود نمی‌تواند بیش از این، تولید خود را افزایش دهد.
وی با بیان این که ناتوانی عربستان و روسیه در تولید نفت بیشتر و جایگزینی سهم ایران، سبب نگرانی بازار شده است، تصریح کرد: اطلاع بازار از این ناتوانی سبب افزایش قیمت‌ نفت شده است به‎گونه‌ای که میانگین قیمت نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت (WTI) و برنت دریای شمال به ترتیب از حدود 67 و 77 دلار در ماه مه به 74 و 84 دلار برای هر بشکه در ماه اکتبر رسیده است.
وزیر نفت ادامه داد: افزایش قیمت نفت سبب شده است رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای مصرف‌کننده کند شود و این موضوع اقتصاد جهانی را سخت تحت تاثیر قرار می‌دهد.
زنگنه درباره این که چرا عربستان که پای توافق کاهش تولید را امضا کرده، خلاف تعهد خود، در نقض این توافق‌نامه، تولید نفت را افزایش داده است، تصریح کرد: به نظر من این تخلف با فشار آمریکا به هیئت حاکمه عربستان صورت گرفته است.
وی درباره توانایی کشورهای غیرعضو اوپک برای افزایش عرضه بیشتر نفت به بازار هم اظهار کرد: آنها چنین توانایی ندارند. تولید نفت این کشورها به جز روسیه براساس اعداد تخمینی دبیرخانه اوپک در بازه زمانی ماه مه تا سپتامبر امسال تنها 66 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
وزیر نفت برای چندمین بار با تاکید بر این که بازار توانایی جایگزین کردن نفت ایران را ندارد به آقای ترامپ پیشنهاد کرد دست از تحریم نفت ایران بردارد.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش روزانه قیمت‌ها با نافرمانی دامداران و صنایع لبنی افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان خلیج فارس ایران به ثبت جهانی رسید برای دومین بار در یکماه اخیر «عمران خان» به عربستان رفت گرد مرگ بر جامعه جهانی وزیر نفت عربستان اعتراف کرد: نمی‌توانیم کسری تحریم نفت ایران را در بازار جبران کنیم مدیرکل مرزی وزارت کشور: مرزبانان ربوده شده ایرانی در سلامت کامل هستند رهبر معظم انقلاب در ابتدای جلسه درس خارج فقه: مسئولان جز در موارد نظامی و امنیتی هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند به مناسبت سالگرد عروج ملکوتی آیت‌الله حاج‌سیدمصطفی خمینی عروجی که از الطاف خفیه الهی بود افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان افشای جزئیات تازه از قتل جمال قاشقچی در کنسولگری عربستان