گذري بر آثار واقعي تحريم‌ها

يكي از دغدغه‌هايي كه اين روزها براي كشور ما وجود دارد، مساله وضعيت اقتصادي كشور پس از 13 آبان و اعمال تحريم‌هاست. در اين ميان اما نكته مهمي وجود دارد و آن اين است كه بالاخره تا امروز تقريبا به نظر مي‌رسد كاهشي كه بايد درميزان توليد نفت و فروش آن ايجاد شود، اتفاق افتاده؛‌ يعني تحريم از ماه‌هاي قبل در اقتصاد ايران شروع شده است.
همين ليست 20 نهادي كه آمريكا به عنوان ليست تحريم‌هاي جديد اعلام كرد، بيانگر آن بوده كه تحريم‌ها آغاز شده است. مهم‌ترين بخش تحريم ايران مساله فروش نفت است كه در حال حاضر شاهد كاهش ميزان فروش و توليد نفت كشور هستيم؛بنابراين بعد از 13 آبان اتفاق خارق‌العاده‌اي رخ نخواهد داد.
شايد ميزان كاهشي كه اكنون در فروش نفت داريم، به طور مثال كمي بيشتر از آن تحقق پيدا كند.
بنابراين بعد از 13 آبان به نظر مي‌رسد كه اگر مدتي معقول از آن بگذرد شايد بخش واقعي آثار اين تحريم‌ها در اقتصاد نشان داده شود، نه بخش رواني كه در حال حاضر در كشور مشاهده مي‌كنيم. تا به امروز آنچه از آغاز تحريم‌ها مشاهده كرده‌ايم، بيشتر جنبه‌هاي رواني قضيه بوده است. در واقع بحث فضاي تبليغاتي جهان عليه اقتصاد ايران بوده كه پررنگ است و از همه اين‌ها كه بگذريم، بعد از 13 آبان اروپايي‌ها نيز تكليف ما را روشن خواهند كرد.


اروپايي‌ها تا امروز صبر كردند كه تحريم‌هاي رسمي آغاز شود. از 13 آبان به بعد اين همه حمايت‌هاي سياسي كه اروپايي‌ها كردند در واقع بايد به اقدامات اجرايي و عملي تبديل شود. بنابراين به نظر مي‌رسد حمايت‌هاي سياسي اروپايي‌ها تا به حال حمايت‌هاي قابل توجهي بوده و اگر تحريم‌ها اجرايي شود، آثار تحريم نيز قابل پيش‌بيني است؛ چراكه به لحاظ خريد و فروش نفت اتفاق خواهد افتاد، به نظر مي‌رسد كه پس از 13 آبان بعد از اندك زماني چون تكليف روشن است، فضا ديگر از حالت غبارآلود خارج مي‌شود و وضعيت كشور روشن خواهد شد و در واقع هزينه‌هاي عوارض تحريم واقعي‌تر خواهد شد.