کشف۲۴۵۰۰ عدد سکه از کولر يك منزل

دادستان تهران از دستگیری ۵۳ متهم ارزی در ۱۰ روز گذشته خبر داد و گفت: فردی ۲۴۰ میلیون دلار ارز دولتی اخذ کرده و آن را در بازار آزاد فروخته و با سود حاصل از آن و با مابه‌التفاوت بهای ارز دولتی و آزاد، کارخانه‌ای را در تبریز خریده است.جعفری دولت آبادی در جلسه‌اي كه با حضور مدیران مسئول سایت‌ها و روزنامه‌های اقتصادی برگزار شد، در رابطه با سیاست دستگاه قضایی در قبال مطبوعات، با رد ادعای مخالفت با نقد و انتقاد گفت: دستگاه قضایی نمی‌خواهد فضای نقد را ببندد و در این زمینه تابع قانون اساسی و قانون مطبوعات و سایر قوانین کشور است و در صدد بسته شدن راه انتقاد به تصمیمات مسئولان نیست؛ ‌اما مطبوعات در انتشار مطالب انتقادی باید بین سیاه‌نمایی و روشنگری تفاوت قایل شوند و به مرز ظریف این دو توجه کنند.دادستان تهران در پاسخ به گلایه‌های مطرح شده در جلسه مبنی بر اینکه دادستانی و مسئولان قضایی تنها خط و نشان می‌کشند، ‌گفت: ‌اشکال کار این است که صرفا هشدارها و تهدیدهای مسئولان دستگاه‌های قضایی منتشر می‌شود اما نسبت به هشدارهایی که در مورد لزوم اعمال نظارت و بستن منافذ فساد داده می‌شود، توجه نمی شود، در حالی که باید رسانه‌های اقتصادی به این موضوع توجه داشته باشند.وي در ادامه به بروز برخی از مشکلات اقتصادی مرتبط با قیمت ارز پرداخت و افزود: تصمیماتی که در حوزه ارز طي یک سال گذشته اتخاذ شد، نشان داد که تصمیمات برخی دستگاه‌های اجرایی می‌تواند منشأ بروز مشکلات اقتصادی باشد.وي با بیان اینکه امروز اقتصاد ایران از عوامل مختلف تاثیر می‌پذیرد، با طرح این پرسش که برخوردهای دستگاه‌های قضایی تا چه میزان بر مسائل اقتصادی تاثیرگذار است، گفت: به‌تازگي بانک مرکزی اعلام کرده كه صرافی‌ها می‌توانند خرید و فروش ارز انجام دهند و بر همین اساس با هماهنگی میان بانک مرکزی، دادستانی تهران، وزارت کشور و پلیس، خرید و فروش ارز در معابر ممنوع اعلام شد و با اقدامات قضایی طي ۱۰ روز گذشته، ۵۳ متهم ارزی دستگیر شدند.
پرونده سالار آقاخان در راه دادگاه
جعفری دولت آبادی خاطرنشان کرد: در 6 ماهه دوم سال ۹۶، بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز، هيجده و نیم میلیارد دلار ارز مداخله‌ای وارد بازار کرد، اما تاثیری نداشت، و دلار روز به روز گران‌تر شد، بانک مرکزی تصمیم گرفت که ارز را به صرافان و عوامل آن‌ها بدهد و آن‌ها بفروشند و در این میان فردی مثل سالار آقاخان در خیابان دستگیر شد که قبلا در مورد پرونده اطلاع‌رسانی شده و با تکمیل تحقیقات و دستگیری سایر مرتبطان، این پرونده به زودی با صدور کیفرخواست به دادگاه خواهد رفت.
وضعیت پرونده‌های مربوط به پیش‌فروش خودرو   


جعفری دولت آبادی در بیان مصداقی از عدم نظارت در برخی دستگاه‌ها که منجر به مشکلات اقتصادی می‌شود، یادآور شد: مطابق برنامه ششم، بانک مرکزی مکلف است بر شرکت‌های لیزینگی نظارت کند؛ اما در نشست با معاونان دادستان و دادستان‌های شهرستان‌های تابعه استان در چهارشنبه هفته گذشته اعلام شد که به دلیل عدم نظارت برخی دستگاه‌های متولی، شرکت‌های زیادی اقدام به پیش‌فروش خودرو کرده و پرونده‌های آن‌ها در دادسرا مفتوح است و افراد زیادی شکایت کرده‌اند.وی با اشاره به پرونده دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو افزود: شرکت مفتاح رهنورد به دلیل خودروهایی که متعهد به تحویل شده بود،1300 نفر شاکی دارد و مجوز لیزینگ هم نداشته است. متهم قصد داشت از کشور خارج شود که دستگیر شد. این پرونده مصداق روشنی از عدم نظارت از سوی برخی دستگاه‌های اجرایی است.
افزایش تعداد شکات پرونده‌ سکه ثامن  
جعفری دولت آبادی در خصوص پرونده متهم سکه ثامن گفت: برحسب محتویات این پرونده، وزارت‌ صمت نظارتی بر اقدامات این فرد نداشته؛ در حالی که این وزارتخانه دارای معاونت تجارت الکترونیکی است.
دادستان تهران يادآور شد: این فرد در شهر بناب سایتی را طراحی کرد تا بستری برای خرید و فروش سکه باشد و بعد آن را به محلی برای مضاربه تبدیل کرد و به کاربران سود می‌داد که مورد استقبال عده‌ای قرار گرفت و کم کم به افرادی که در این فعالیت شرکت می‌کردند، اضافه شد. این سایت فقط در مشهد پنج هزار کاربر داشته و وقتی که متهم از کشور گریخت، در نهایت با اقدامات سریع قضایی و انتظامی بازداشت شد. در این پرونده تاکنون ۱۵۷۰ نفر اعلام شکایت کرده و دو متهم بازداشت شده ‌است.دادستان تهران با طرح این سوال که چرا ارزهای پرداخت شده مطالبه نمی‌شود، اعلام کرد: به تازگي دادستانی تهران طی مکاتبه با بانک‌ها، فهرست بدهکاران ارزی را استعلام و موضوع در دست بررسی است. به عنوان مثال فردی در خوزستان شرکتی را خریداری کرده و از سال ۹۴ تا ۹۶، ‌۸۰۰ میلیون دلار گرفته است و تاکنون تعهدات ارزی خود را انجام نداده و در حال حاضر نیز متواری است.وی در تشریح وضعیت برخی از پرونده‌های ارزی اظهار داشت: فردی ۲۴۰ میلیون دلار ارز دولتی اخذ كرده و آن را در بازار آزاد فروخته و با سود حاصله و با مابه‌التفاوت بهای ارز دولتی و آزاد، کارخانه‌ای را در تبریز خریده است. وقتی فهرست دریافت‌کنندگان ارز رسانه‌ای شد، این فرد تحت تعقیب قضایی قرار گرفت و در تحقیقات اعتراف کرد که ارزهای دولتی را فروخته و از ما به التفاوت قیمت دولتی و آزاد، کارخانه‌ای خریداری کرده است.
برخورد دادستانی با یک بدهکار بانکی به نام رستمی صفا
وی یکی از مشکلات بانک‌ها را معوقات آن‌ها دانست و در این زمینه به ذکر برخی مصادیق پرداخت که از جمله پرونده رستمی صفا بود که در توضیح اين مساله گفت: این شخص از سال ۱۳۸۷ به بعد دو هزار میلیارد تومان از پنج بانک وام گرفته که با محاسبه سود آن بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان می‌شود. مدیران عامل بانک‌ها تغییر کرده‌اند اما معوقات را مطالبه نکرده و بانک‌ها بدون توجه به معوقات قبلی، وام جدید داده‌اند؛ این در حالی است که بر اساس تبصره (۱) ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴، بانک‌ها حین اعطای تسهیلات باید وضعیت مالیاتی بدهکاران را بررسی کنند؛ چرا این استعلامات صورت نگرفته و چگونه کسی با این مقدار معوقات بانکی باز هم توانسته از بانک‌ها تسهیلات دریافت کند! دادستانی تهران برای باز پس‌گیری تسهیلات پرداختی، تاکنون دو نوبت این فرد را بازداشت کرده و حدود سه هزار میلیارد تومان از معوقات از طریق انتقال اموال نامبرده به بانک‌ها مسترد شده است.
خریداری ۳۲ هزار سکه طلا توسط یک خانواده
جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به شبهه‌ جرم بودن خرید و فروش سکه یادآور شد: در کشور مشکل سکه وجود نداشت. دولت تصمیم گرفت با فروش سکه نقدینگی را جمع كند و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، از ۱۰۰ نفر فهرست خریداران سکه که بیش از ۲۰۰۰ سکه خریداری کرده بودند، چند مورد پیگیری شد. در یکی از این موارد، خانمی با اعضای خانواده‌اش ۳۲ هزار سکه خرید کرده‌اند و در تحقیقات مشخص شد که متهم زن در شرکت‌های هرمی اوریف لیم نقش داشته است. وی دارای چندین پرونده قضایی در مشهد و تهران و شیراز بود که همگی مختومه شده بود و با این پول‌ها سکه خریداری کرده است. در بازرسی از منزل این خانم ۲۴۵۰۰ عدد سکه در کولر منزل و ۱۰۸ کیلو طلا کشف شده است.دادستان تهران افزود: فرد دیگری که از آن‌سوی مرزها به کشور آمده، ۱۲ هزار سکه خریداری کرده که موضوع در دست بررسی است. در پرونده مربوط به خرید سکه تاکنون سه نفر بازداشت شده‌اند.