قربانی بعدی قلم سرخ کیست؟

بسم‌الله الرحمن الرحیم
برخلاف وعده‌های پرطمطراق رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که گفته بود روز سه شنبه در مجلس ترکیه جزئیات مطالب مربوط به قتل جمال قاشقچی را افشا خواهد کرد، وی دیروز هیچ نکته تازه‌ای نگفت. تشنگی فوق العاده‌ای که وعده آقای اردوغان در خبرنگاران رسانه‌ها و افکار عمومی برای شنیدن مطالب مهم و جدید درباره ماجرای منتقد عربستانی به وجود آورده بود، با سخنان رئیس‌جمهور ترکیه نه تنها برطرف نشد بلکه این گمان که از هفته گذشته مطرح شده بود تقویت شد که ترکیه نیز با آمریکا و عربستان در یک تبانی برای مختومه کردن پرونده قتل قاشقچی همدست است.
اوج سخنان اردوغان در مجلس ترکیه این بود که جنازه قاشقچی کجاست؟ عربستان باید آن 15 نفر که برای قتل قاشقچی به اسلامبول آمدند را برای محاکمه به ترکیه تحویل بدهد. در کنار این نکات، رئیس‌جمهور ترکیه به صورت ضمنی از پادشاه عربستان تشکر هم کرد و گفت من به ملک سلمان تماس تلفنی گرفتم و او در بررسی این موضوع با ما همکاری کرد.
همانطور که ملاحظه می‌شود در سخنان دیروز آقای اردوغان هیچ نکته تازه‌ای وجود ندارد و او اطلاعات جدیدی به نمایندگان مجلس ترکیه و افکار عمومی که منتظر شنیدن مطالب ناشنیده بودند نداد.


اکنون سوال این است که چرا آقای اردوغان برخلاف آن وعده‌های پرطمطراق، دیروز مطلب تازه‌ای نگفت؟
واقعیت را شاید از لابلای اهدافی که آقای اردوغان در طول 20 روز مطرح نگهداشتن ماجرای قتل جمال قاشقچی دنبال می‌کرد بتوان یافت. اردوغان عضو جریان اخوان‌المسلمین است و در سال‌های اخیر که سران مصر و عربستان بر سرکوب اخوانی‌ها اتفاق نظر و عمل داشتند، او درصدد پیدا کردن فرصتی برای انتقام گرفتن از مقامات این دو کشور بود. این فرصت را آقای اردوغان در مورد مقامات عربستان با ماجرای قاشقچی به دست آورد و با قدرت و قوت هرچه تمام‌تر با رسانه‌ای شدن آن همراهی و افکار عمومی منطقه و غرب را علیه سلمان و پسرش تحریک کرد. قبلاً نیز اردوغان در اختلافات پیش آمده میان عربستان و قطر با حمایت بی‌چون و چرا از حاکم قطر، انتقام سختی از سلمان و پسرش گرفته بود.
از طرف دیگر، اردوغان داعیه احیاء امپراطوری عثمانی را در سر می‌پروراند و می‌خواهد ترکیه را به قدرت اول جهان اسلام تبدیل کند. همراهی او با اخوان المسلمین نیز با همین داعیه است زیرا اخوانی‌ها معتقد به احیاء خلافت اسلامی هستند و اردوغان تصور می‌کند می‌تواند با استفاده از قدرتی که در ترکیه، یعنی مرکز خلافت عثمانی، دارد رهبری این جریان را برعهده بگیرد. او حتی تغییر قانون اساسی ترکیه و افزایش چشمگیر اختیارات رئیس‌جمهور در قانون اساسی جدید را نیز با همین هدف انجام داده است. اردوغان، برای پذیرائی از هزاران مهمان خارجی از جهان اسلام که به تصور او ممکن است در دوران رهبری وی بر کشورهای اسلامی به مرکز خلافت احیا شده عثمانی یعنی ترکیه بروند را نیز با ساختن کاخ سفید بسیار بزرگ در حومه آنکارا از سال‌ها قبل تدارک دیده و آن را دو سال قبل از تغییر قانون اساسی افتتاح کرده بود.
اردوغان، به عنوان یک سیاستمدار کهنه کار توانست از ماجرای قاشقچی به بهترین شکل بهره‌برداری نماید و سیلی محکمی به صورت مقامات عربستان بزند و اهداف خود را در اندازه‌ای که در این مقطع لازم بود تامین کند. او در عین حال می‌داند که برای برداشتن گام‌های بعدی نباید روابط خود با عربستان را قطع نماید. به همین دلیل، بعد از آنکه گوشمالی سختی به شاه و ولیعهد عربستان داد، درصدد برآمد با آنها کنار بیاید. قطعاً او برای این کنار آمدن هزینه سنگینی هم بر مقامات سعودی تحمیل کرده که فعلاً از مقدار و کم و کیف آن اطلاعی نداریم، ولی این سخن او که دیروز در مجلس ترکیه گفت با رئیس‌جمهور آمریکا و پادشاه عربستان صحبت کرده‌ام حاوی یک پیام سیاسی بسیار ظریف بود که نشان داد این سه نفر طرح مشترکی برای چگونگی پایان دادن به ماجرای جمال قاشقچی دارند، کسی که قربانی پول پرستی‌های ترامپ و جاه طلبی‌های بن سلمان و اردوغان شده است. خدا می‌داند قربانی بعدی قلم سرخ چه کسی و در کجا خواهد بود!
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان بورس خبرداد: بازدهی 95 درصدی بورس در 7 ماه امسال دکتر روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی: آبان، میعاد تاریخی استقلال‌طلبی و مبارزه ملت ایران با استبداد و استثمار است دکتر ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس اعلام کرد اروپایی‌ها ایستادگی خوبی را تاکنون درخصوص FATF و برجام داشته‌اند رئیس گروه دوستی مجالس ایران و فرانسه در دیدار با لاریجانی: فرانسه از تمام امکانات خود برای تحقق توافق هسته‌ای و باقی ماندن برجام استفاده خواهد کرد افتخار وزیر اسرائیلی به دریافت دعوتنامه رسمی امارات برای شرکت در یک کنفرانس عضو سابق کنست: بن سلمان کسی است که اسرائیل 50 سال منتظر آمدنش بود یک شاهزاده سعودی: اگر پادشاه بخواهد محمد بن سلمان را برکنار کند او علیه ملک سلمان کودتا می‌کند تبانی آمریکا، ترکیه و عربستان برای بستن پرونده قتل قاشقچی آشکار شد دکتر علی مطهری: اقدام هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بدعت در روند قانون‌گذاری است وزیر اطلاعات: سه تیم تروریستی در خوزستان منهدم شد دادستان تهران خبر داد: دستگیری 53 متهم ارزی در 10 روز گذشته وزیر بهداشت: چشم انتظار تصمیم دولت در خصوص ارز دانشجویی هستیم قربانی بعدی قلم سرخ کیست؟ رئیس جمهور در جلسه با جمعی از محققان و اساتید علوم اجتماعی: نقش دانشگاه‌ها در حل مشکلات جامعه، محوری است سفر به ایران 50 درصد ارزان شد