تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
هفته جاری نیز به روزهای پایانی خود رسید درحالی که فصل خزان، دامن کشان وارد دومین ماه خود شد؛ اما از سوی دیگر اربعین از راه می‌رسد. کاروان اسرای عاشورا از شام پرماجرا به سوی کربلای معلی رهسپار است و زینب قهرمان با کوله باری از مصیبت با پاهای پر از آبله و دلی پربلا، با حدیثی از خون و پیروزی به دیدار قبر برادر می‌آید.
به تاسی از این سفر پرمشقت و پرماجرا، عاشقان حسینی این روزها با پای پیاده در موج بزرگی از رود خروشان انسانی به سوی کربلا عازم‌اند تا با ندای «لبیک یا حسین» با سرور آزادگان جهان بیعتی دوباره ببندند.
دیروز رهبر انقلاب اسلامی در دیدار خانواده‌های شهدای مدافع حرم، حرکت این شهدا را شبیه حرکت کسانی دانستند که در برابر بنی عباس ایستادند و از حرم امام حسین علیه ‌السلام دفاع کردند. ایشان گفتند تروریست‌ها تا چند کیلومتری حرم حضرت اباعبدالله رفته بود ولی مدافعان حرم مانع پیشروی آنها شدند و حرم آن حضرت را حفظ کردند.


در این هفته رئیس‌جمهور به منظور تکمیل کابینه، وزرای پیشنهادی خود را برای چهار وزارتخانه به مجلس معرفی کرد که قرار است روز شنبه آینده نمایندگان مجلس در جلسه علنی، وزرای پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه‌های اقتصاد، صنعت، تعاون و راه را به بحث بگذارند. در شرایط دشوار اقتصادی که کشور درحال عبور از یک مسیر دشوار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است، تنها وجود یک دولت هماهنگ،‌ قوی و کارآمد می‌تواند یاریگر عبور از این عقبه باشد و امید آنکه دولت بتواند با کمک سایر مجموعه‌های نظام، کشور را به خوبی از این تنگناها عبور دهد.
این هفته نیز موضوعات خارجی تحت‌الشعاع قضیه قتل «جمال قاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی قرار داشت و عمده خبرها و تحلیل‌ها حول این موضوع بود. تبعات قتل وحشیانه قاشقچی هر روز که می‌گذرد شدیدتر می‌شود و ابعاد رسوایی دامنگیر رژیم ریاض، همچنان درحال گسترش است.
مقامات دولت سعودی‌ به خصوص، ولیعهد گستاخ و مغرور شاه این کشور که مکرراً از این نوع اقدامات صورت داده‌اند هرگز تصور نمی‌کردند این بار دچار چنین فضاحتی شوند و در چنین منجلابی گرفتار شوند. اقدام ضدانسانی رژیم ریاض در قتل وحشیانه قاشقچی، اجماعی جهانی و بی‌سابقه علیه حکام ریاض به وجود آورده است و زشتی اقدام سعودی‌ها به حدی است که حتی نزدیکترین دوستان این رژیم که سالها حامی خاندان سلطنتی عربستان بوده‌اند و میلیاردها دلار از قبل این دوستی به جیب زده‌اند جر‌ات دفاع از حکومت عربستان را ندارند.
حتی هیات حاکمه آمریکا نیز با اینکه تمایل ندارد این متحد پرسود و گاو شیرده را آزرده کند ولی تحت فشار افکار عمومی آمریکا و از بیم شکست در انتخابات میاندوره‌ای، مجبور شده است به سعودی‌ها نهیب بزند. اظهارات اخیر ترامپ دایر بر اینکه «اگر کسی در قتل قاشقچی دست داشته باشد، آن فرد می‌تواند بن سلمان باشد» در همین راستا قرار دارد.
طیب اردوغان نیز که به این معامله پرسود ناشی از قتل قاشقچی دست پیدا کرده است تلاش می‌کند تا آنجا که می‌تواند سعودی‌ها را بدوشد. رفتار و گفتار کجدار و مریز اردوغان طی روزهای گذشته کاملاً قصد و نیت وی را در باج‌خواهی از دولت ریاض آشکار می‌کند.
با اینحال و با توجه به عمق و گستردگی رسوایی دامنگیر رژیم ریاض، بعید است که دلارهای نفتی بار دیگر به داد حکام سعودی برسد و آنها به سادگی بتوانند اوضاع را با پول‌های خود تحت کنترل در آورند.
طی روزهای اخیر، نگرانی و هشدار محافل بین‌المللی نیز درباره اوضاع رقت بار مردم یمن افزایش یافته است. نماینده سازمان ملل به تازگی هشدار داد که 13 میلیون یمنی به خاطر شرایط غیرقابل تحمل حاکم بر یمن با خطر مرگ روبرو هستند. صندوق کودکان سازمان ملل نیز اذعان کرده است علاوه بر قربانیان مستقیم جنگ، بیش از 400 هزار کودک یمنی در اثر سوءتغذیه در معرض مرگ قرار دارند. سازمان جهانی بهداشت نیز تصریح کرد 16 میلیون یمنی نیاز به کمک‌های اضطراری بهداشتی دارند.
مردم یمن علیرغم بی‌اعتنایی و بی‌توجهی مجامع جهانی به مصیبت‌های گریبانگیرشان ناشی از تجاوز وحشیانه رژیم ریاض، استوار و مصمم ایستاده‌اند و از حیثیت و استقلال خود دفاع می‌کنند و نکته قابل توجه اینکه پای دستورالعمل جنگ یمن نیز امضای ولیعهد شرور عربستان قرار دارد.
ادامه حضور ملت فلسطین در صحنه مبارزه با اشغالگران صهیونیست و برخورد سبعانه صهیونیست‌ها، دیگر موضوع خبری هفته بود. هزاران فلسطینی با وجود آگاهی از ددمنشی صهیونیستها بار دیگر در تظاهرات موسوم به «بازگشت» شرکت و بر اعاده حقوق خود تاکید کردند. این تظاهرات همچون هفته‌های گذشته با حمله صهیونیست‌ها مواجه شد که در جریان آن شماری از فلسطینی‌ها شهید و تعداد زیادی مجروح شدند.
سایر اخبار این روزنامه
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری: دولت لایحه همسانی حقوق بازنشستگان و شاغلان را به مجلس می‌برد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم: حرکت شهدای شما شبیه حرکت آن کسانی است که با جان خودشان توانستند قبر حضرت اباعبدالله را حفظ کنند عضو مجمع تشخیص نظام: لوایح FATF در هیات نظارت با عجله و بدون حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد لاریجانی لوایح کنوانسیون پالرمو و مبارزه با پولشویی را به مجمع فرستاد تحلیل سیاسی هفته دکتر ظریف: آمریکا برای منحرف کردن اذهان از قساوت سعودی، ایران را تحریم کرد معاون حقوقی رئیس جمهور: اعمال تحریم‌ها از 13 آبان خلاف دستور دیوان بین‌المللی است عضو شورای شهر تهران خبر داد: آغاز فرایند انتخاب شهردار جدید تهران از هفته آتی با صدور اطلاعیه‌ای؛ سپاه سهام خود را در «مخابرات» و «همراه اول» واگذار کرد در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ بسته حمایتی دولت از خانوارهای کم درآمد تایید شد برخلاف اظهارات سابق و در مصاحبه با وال استریت ژورنال ترامپ، بن سلمان را به قتل جمال قاشقچی متهم کرد رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: موضع گیری در خصوص قتل قاشقچی، آزمایش بزرگ مدعیان حقوق بشر است فارین پالیسی: آمریکا سرانجام از رویکرد تقابلی با ایران عقب نشینی می‌کند مجلس با فوریت طرح اصلاح قانون انتخابات موافقت کرد