رئیس جمهوری: دیدارها با نخبگان را ادامه می‌دهم



رئیس جمهوری قتل فجیع یک خبرنگار منتقد سعودی را محکوم کرده و موضعگیری کشورهای جهان علیه آن را آزمایش و امتحان بزرگی برای مدعیان حقوق بشر بویژه در امریکا و اروپا دانست.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت، قتل جمال خاشقجی را واقعه‌ای تکان‌دهنده توصیف کرد و گفت: کسی تصور نمی‌کرد که در دنیای امروز و در قرن جدید شاهد این چنین قتل سازمان یافته‌ای بوده و دستگاهی برای انجام یک قتل فجیع برنامه‌ریزی بکند و فکر نمی‌کنم بدون حمایت امریکا کشوری جرأت ارتکاب چنین جنایتی را داشته باشد. رئیس جمهوری تصریح کرد: گویا یک جمع قبیله‌ای که بر کشوری حکومت دارد، از حاشیه امنیتی برخوردار است و ارتکاب چنین جنایتی با اتکای به ابرقدرتی است که از آنها حمایت می‌کند و اجازه نمی‌دهد دادگاه‌هایی که علیه جنایت بشری در جهان وجود دارند، علیه آنها هم وارد عمل شود. روحانی خاطرنشان کرد: چگونه است که ملت بزرگی مانند یمن چندین سال است اسیر بمباران شدید قرار دارند و جهان در مقابل آن سکوت کرده است؟ آیا اگر حمایت امریکا نبود، باز هم مردم یمن اینگونه زیر بمباران وحشیانه قرار می‌گرفتند.


رئیس جمهوری، دولت ترکیه را به تحقیقات بی‌طرفانه و دقیق در خصوص قتل فجیع خبرنگار منتقد سعودی توصیه کرد و گفت: از دولت برادر و دوست ترکیه می‌خواهم که روند تحقیقات در این موضوع را دقیق و بی‌طرفانه ادامه دهد تا کاملاً تمام ابعاد و زوایای این جنایت که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده و در قرن‌های گذشته انجام می‌شد، برای جهانیان آشکار شود.
روحانی گفت: ارتکاب چنین جنایتی نشان می‌دهد که یک تفکر غلط چطور می‌تواند انحراف ایجاد کند و این همان تفکری است که گروه‌های تروریستی مانند داعش را در منطقه به وجود آورده است.رئیس جمهوری افزود: در کشوری که حرمین شریفین در آن واقع شده است و مسلمانان جهان به این اماکن مقدس احترام می‌گذارند، این جنایت نمونه‌ای است که ماهیت و واقعیت گروهی را که در آن حضور دارند روشن می‌سازد.روحانی موضعگیری در قبال قتل این خبرنگار منتقد را آزمایش و امتحان بزرگی برای همه کشورهای جهان دانست و گفت: بدون تردید موضعگیری امریکا، اروپا و دیگر کشورهای جهان در این مسأله نشان می‌دهد که آنها چقدر در زمینه حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی حساسیت دارند.
13 آبان بدبیاری برای امریکا
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود روز 13 آبان را مورد اشاره قرار داد و گفت: دولت امریکا به‌دنبال آن بود که 13 آبان را به روز تلخ و سخت برای مردم ایران تبدیل کند، اما در یک طرف روز 13 آبان، ایام اربعین امام حسین(ع) قرار دارد و در آن طرف هم ایام شهادت امام حسن مجتبی(ع)، امام رضا(ع) و روز رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) قرار دارد و همه این ایام، روزهای شور و معنویت مردم بزرگ ایران نسبت به خاندان رسالت است و در این زمینه می‌توان گفت که امریکا بدبیاری بزرگی آورده است و روزی را برای فشار به مردم ایران انتخاب کرده که مردم در آن ایام برای پیامبر اسلام(ص) و خاندان رسالت در اوج معنویت و فداکاری قرار دارند. بنابراین حربه آنها در اعمال فشار به ایران در این ایام از همیشه کندتر است.
وزرا رابطه خود با نخبگان را بیشتر کنند
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در روزهای اخیر دو جلسه با اقتصاددانان و استادان علوم اجتماعی داشته است، گفت: شنیدن نظرات این استادان، بسیار مغتنم بود و این روند را ادامه خواهم داد و به همه وزیران توصیه می‌کنم، رابطه خود را با نخبگان و استادان دانشگاه به‌عنوان سرمایه‌های معنوی و فکری کشور بیشتر کنند و اینگونه تعاملات برای شنیدن نقدهای دلسوزانه و برنامه‌های پیشنهادی استادان به منظور رفع مشکلات می‌تواند بسیار مفید باشد و امیدوارم همه مسئولان و وزیران برنامه منظمی برای دیدار با فرهیختگان و دانشگاهیان داشته باشند و این ارتباط رو در رو و چهره به چهره بین مقامات اجرایی و دانشگاهی کشور، به نفع دولت، دانشگاهیان و مردم است.
روحانی از تلاش مـــــــضاعف و همه جانبه دولت در مسیر خدمت بیشتر به مردم خبر داد و گفت: از همه مسئولان و مدیران می‌خواهم که خودشان را برای سال‌های آینده و خدمات بیشتر و بهتر برای مردم مهیا سازند و به همه دستگاه‌های اجرایی، وزیران و معاونین تأکید می‌کنم که در این ایام باید برای رفع مشکلات مردم، تحرک و فعالیت بیشتری انجام دهند. رئیس جمهوری همچنین اظهار امیدواری کرد که نمایندگان مجلس روز شنبه به هر 4 وزیر پیشنهادی رأی اعتماد بدهند تا با تکمیل کابینه و حضور نیروهای تازه نفس، اقدامات بهتر و بیشتری برای مردم انجام شود.

بسته حمایتی دولت از خانوارهای کم درآمد تأیید شد

در جلسه روز گذشته هیأت وزیران که به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس ‌جمهوری برگزار شد، بسته حمایتی دولت برای خانوارهای کم درآمد مورد بررسی و تأیید نهایی قرار گرفت که جزئیات آن از سوی دستگاه‌های مسئول اعلام خواهد شد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، هیأت وزیران همچنین با توجه به ضرورت تأمین منابع مورد نیاز برای پرداخت مطالبات کشاورزان بابت خرید تضمینی گندم و نیز تسریع در تسویه بدهی به کشاورزان، مصوب کرد در صورت عدم تکافوی منابع پیش‌بینی شده از محل منابع عمومی و منابع هدفمندی یارانه‌ها، سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است از محل اسناد خزانه نسبت به تأمین کسری منابع مورد نیاز اقدام کند.