کالدونیای جدید به استقلال از فرانسه رای نداد

نتیجه شمارش دو سوم آرای رفراندوم استقلال در جزایر کالِدونیای جدید در اقیانوس آرام حاکی از آن است که مردمان این جزایر با استقلال از فرانسه مخالف هستند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، تلویزیون دولتی NC La 1 اعلام کرد با شمارش دو سوم آرا معلوم شده که 59/5 درصد مردم به استقلال رای منفی داده‌اند.
براساس این گزارش حضور مردمی در این رفراندوم 80/7 درصد اعلام شده است. این رفراندوم نتیجه 30 سال روند غیرمستعمره شدن و اولین رای گیری برای استقلال بود.
جزایر کالِدونیای جدید که در اقیانوس آرام و تحت تملک فرانسه قرار دارند. این جزایر که حدود 18 هزار کیلومتر از فرانسه فاصله دارند، یک چهارم نیکل مورد نیاز جهان را تامین می‌کنند. این منطقه همچنین پایگاه استراتژیک فرانسه در اقیانوس آرام است.


این همه‌پرسی از ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز شده و تا 6 بعد از ظهر ادامه داشت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیسیون عالی کالِدونیای جدید اظهار کرد، حدود 175 هزار نفر در این منطقه واجد شرایط شرکت در این انتخابات هستند. نگرانی‌هایی از ایجاد تنش‌هایی میان مردم بومی این جزایر و جمعیت سفیدپوست آن وجود داشت.
جدایی‌طلبان از رای‌دهندگان بومی خوساته بودند که به خودمختاری کالِدونیای جدید رای دهند و زنجیرهای "استبداد استعماری" پاریس را دور بریزند. مردم بومی این جزایر که با نام مردم "کاناک" شناخته می‌شوند اما کمتر از 50 درصد از شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی را تشکیل می‌دهند و برخی از آنان نیز حامی حاکمیت فرانسه بر این منطقه هستند.
دولت فرانسه به طور سالانه 1.5 میلیارد دلار در اختیار این جزایر می‌گذارد.
نظرسنجی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که 63 تا 75 درصد از مردم مخالف استقلال از فرانسه هستند؛ کشوری که این جزایر را در سال 1853 میلادی تصاحب کرد.
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که قرار است پس از مشخص شدن نتایج این رای‌گیری یک سخنرانی تلویزیونی داشته باشد، طی دیدار خود از نومئا، مرکز کالدونیای جدید در ماه مه اظهار کرده بود: فرانسه بدون کالدونیای جدید زیبایی کمتری خواهد داشت.
او همچنین درباره نفوذ فزاینده چین در اقیانوس آرام ابراز نگرانی کرد و گفت: چین گام به گام درحال ایجاد سلطه در اقیانوس آرام است.
وی تاکید کرد، استقلال کالدونیای جدید می‌تواند پایگاه جدیدی را در اختیار چین قرار دهد.
در همین حال، استرالیا که منتقد اقدامات چین در منطقه است، درخصوص خودمختاری این جزایر از فرانسه موضع خاصی نگرفته اما برخی مقامات آن از حضور فرانسه در منطقه ابراز رضایت کرده و آن را یکی از عوامل حفظ ثبات در منطقه دانسته‌اند.