اگر به فکر دریاچه ارومیه نباشیم، دچار حادثه خواهیم شد




رئیس‌ جمهوری دیروز پس از بازدید از مناطق و روستاهای سیلزده آذربایجان شرقی، در شهرهای عجب‌شیر و آذرشهر، در نشست ویژه ستاد بحران این استان حضور یافت تا آخرین تدابیر و اقدامات دولت برای کمک به جبران خسارت‌ها و بازسازی این مناطق، بار دیگر بررسی شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در این نشست که در استانداری این استان برگزار شد، با بیان اینکه  ملت ایران هنگام حادثه و غم، برادرانه کنار یکدیگرند، تصریح کرد: دولت برای بازسازی مسکن خانوارهای سرپرست از دست داده و جبران خسارات کشاورزان وارد عمل می‌شود. وی، هدف این سفر را  ابراز تسلیت و همدردی با آسیب‌دیدگان سیل اخیر در آذربایجان شرقی و استان‌های همجوار دانست و گفت: البته مردم عزیز در استان‌های مجاور هم، شاهد این حادثه در حد پایین‌تری بودند، اما تعداد افرادی که جان خود را از دست دادند و میزان خسارات در این استان بیشتر بود و نیاز بود که ما از طرف ملت و دولت ایران به مردم حادثه دیده اعلام کنیم که همواره در کنار آنها هستیم. رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب که خود فرزند این دیار است، همواره توجه خاصی به مسائل این خطه دارند، خاطرنشان کرد:حوادث، امتحانی برای همه ما است و باید همواره آماده باشیم. روحانی با بیان اینکه درجه احساس مسئولیت و رسیدگی به مشکلات خود گامی در راستای امر به معروف است، گفت: برخی تصور می‌کنند امر به معروف تنها تأکید به رعایت اقامه نماز اول وقت و حفظ حجاب است، اما این در حالی است که تمام نیکی‌ها در زمره معروف قرار دارد. به گونه‌ای که در روایات آمده اگر در جاده‌ای سنگی افتاده آن را بردارید تا کسانی که در شب در آن جاده تردد می‌کنند، دچار مشکل نشوند و این را یک وظیفه می‌دانند.


وی افزود: امیرمؤمنان در نهج‌البلاغه می‌فرمایند همه شما در برابر همه دشت‌ها، کوه‌ها، دریاچه‌ها، تالاب‌ها و محیط‌زیست مسئولید؛ ما در برابر همه جنبندگان و حیوانات، مسئولیم و این مسئولیت سخت و سنگین است. از این رو اگر نسبت به طبیعت، یار و وطن خود وظیفه‌مان را بخوبی انجام ندهیم، طبیعت، روزی جبران کرده و پاسخ ما را خواهد داد. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه شاید سال‌ها سیلی از یک رودخانه عبور نکند، اما قطعاً ایجاد آن دلیل دارد و حکمتی بوده که این رودخانه ایجاد شده، گفت: در حوادثی نظیر سیل اخیر، اگر لایروبی به خاطر دریاچه ارومیه انجام نشده بود امروز باید شاهد اتفاقات بیشتر و 10 برابر شدن مصیبت‌ها می‌بودیم. اگر به فکر دریاچه ارومیه نبودیم و اگر به فکر آن نباشیم چه حوادث تلخی را می‌تواند برای ما به دنبال داشته باشد. ما در برابر سرزمین‌مان مسئولیم و باید پاسخ دهیم. وی ادامه داد: اگر به دریاچه ارومیه رسیدگی نشود و این دریاچه خشک شود، نمک آن با یک طوفان می‌تواند دشت‌های زیبای منطقه را از بین ببرد.  روحانی با اشاره به افتتاح سد کلقان در بستان‌آباد، اظهارکرد: اگر سدهایی که ایجاد شده، وجود نداشت، ممکن بود بسیاری از روستاها در این سیل دچار خسارت و آسیب شوند. وی با بیان اینکه سازمان‌های پیش‌بینی‌کننده حوادث و اطلاع‌رسانی آنها باید تقویت شوند،گفت: وسایل ارتباط جمعی و سازمان‌هایی که وظیفه اطلاع‌رسانی در این راستا را دارند مانند سازمان هواشناسی مسئولیت بالایی داشته، چرا که امروز وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی دنیای جدیدی را روی ما گشوده است و این در حالی است که باید حواسمان نسبت به جوانان‌مان در این فضا باشد چرا که فضای مجازی همانند یک چاقوی تیز برنده و دولبه است که باید جوانان را نسبت به آن آگاه و هشیار کنیم. رئیس جمهوری با بیان اینکه برخی می‌گویند، چرا دولت در روستاها به دنبال وسایل ارتباط جمعی است، گفت: با گسترش وسایل ارتباط جمعی، روستاهای بالادستی هنگام بروز سیل می‌توانند به روستاهای پایین‌دستی اطلاع‌رسانی کنند و باید از این وسایل ارتباط جمعی استفاده کنیم، تا خسارات این حوادث کاسته شود.