محمود صادقی در گفت‌وگو با «ابتکار» تشریح کرد با بحران بی‌اعتمادی در جامعه مواجهیم

معصومه معظمی
خروج آمریکا از برجام، تشدید فشارهای اقتصادی، بازگرداندن تحریم‌های ظالمانه قبل از برجام و ایجاد فضای روانی از سوی دشمنان خارجی و کاسبان تحریم داخلی همگی باعث شدند فشار مظاعفی بر مردم اعمال شود و زمینه نارضایتی‌هایی را در جامعه فراهم کند. نارضایتی و اعتراضاتی که ریشه اصلی آن دی ماه سال گذشته از مشهد کلید خورد و به سرعت دامنه آن به سراسر کشور گسترده شد و زمینه‌ساز شعارهای «اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تموم ماجرا» از سوی برخی معترضان شد. شعاری که در صورت عدم انسجام ملی و هماهنگی بین مسئولان برای حل مشکلات معیشتی مردم و ادامه سیاسی‌بازی‌ها و جنگ قدرت جناح‌ها و همچنین ادامه رقابت انتخاباتی از سوی برخی رقبای روحانی، می‌تواند تبعات غیرقابل جبرانی برای حاکمیت و نظام به دنبال داشته باشد. یعنی در صورتی که مسئولان اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصولگرا نتوانند از پس حل آن مشکلات و کاهش این فشارها بر مردم بربیایند، مشروعیت نظام را با چالش جدی مواجه خواهد شد. چالشی که دود آن به چشم همه حاکمیت خواهد رفت، نه تنها یک گروه و جریان خاص.
لزوم «انسجام و همدلی» بین مسئولان در شرایط جنگ اقتصادی فعلی، مسئله‌ای است که درباره آن با محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس و رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و انضباط مالی که از اعضای ارشد فراکسیون امید است و در عین حال دبیرکلی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها را نیز بر عهده دارد صحبت کردیم. این نماینده حقوق‌خوانده مجلس دهم در این باره با «ابتکار» نکاتی را مطرح کرد. آنچه می‌خوانید حاصل این گفت‌وگوی چند دقیقه‌ای با این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است.
فشار اقتصادی به حدی است که مردم دیگر از جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلبی، اصولگرایی و اعتدالی عبور کرده‌اند و این مسئله برای آینده نه چندان دور نگران کننده است. به نظر شما در چنین شرایطی حاکمیت باید چه کاری انجام دهد تا از این شرایط سخت به سلامت عبور کنیم؟


مسئله خیلی مهم اعتماد عمومی است. ممکن است مردم از نظر معیشتی سختی‌ها را تحمل کنند ولی اگر اعتمادشان را به نظام و حاکمیت از دست بدهند دیگر کاری نمی‌توان انجام داد. در حال حاضر به نظرم همه جریان‌های سیاسی و به ویژه نظام با بحران بی‌اعتمادی مواجه هستند و برای حل این مشکل باید دست به اقدامات اعتماد ساز بزنیم. حالا این اقدامات می‌تواند هم به نوع نگرش و ادبیات و رفتار صادقانه با مردم باشد و هم می‌تواند ناشی از یکسری تصمیمات باشد. می‌توانیم تصمیمات اعتمادساز در حوزه اقتصاد و معیشت مردم بگیریم. همچنین در اصلاح درآمدها از نظر سیستم دریافت و پرداخت،عادلانه کردن و کم کردن فاصله پرداخت‌ها و اینگونه اقدامات می‌تواند مردم را دلگرم کند. هفته گذشته برای کاهش فشارهای اقتصادی مردم فکر می‌کردم طرحی را تهیه کنیم که به مردم آرامش بدهد.
مثلا طرحی که نشان دهنده این باشد که دولت و مجلس و حاکمیت به فکر معیشت مردم هستند و به این موضوع توجه دارند. بعد از کمی فکر به این نتیجه رسیدم که شکاف درآمدها را به نحوی اصلاح کنیم. ایده فعلی من تا حدی خام است و در ابتدا کمی پوپولیستی به نظر می‌آید ولی نیاز به پختگی بیشتری دارد و باید روی آن کار کنم. به عنوان ایده اولیه مثلا می‌توانیم از مدیر کل به بالا 20 درصد از حقوق آنها کم کنیم و به رده‌های پایین‌تر 20 درصد حقوق اضافه کنیم. می‌شود روی این ایده کار کرد و آن را به پختگی رساند. بنابراین در حال محاسبه هستیم که از ردیف‌های خارج از شمول که باری برای دولت ایجاد نمی‌کند و در پرداخت‌ها تورم‌زا نیست، استفاده کنیم. از بودجه‌های غیرضرور و آفتابه لگن‌های زیادی که وجود دارد کم کنیم و به اقشار فرودست اضافه کنیم. این اقدامات می‌تواند در بین جامعه برای نظام اعتماد سازی کند. چرا که مردم لمس می‌کنند که مسئولین به فکر آنها هستند. در حالی که در شرایط فعلی واکنش‌های زیادی که از مردم می‌بینیم این است که دیگر هیچ چیز را باور ندارند. با این کارها می‌توانیم اعتماد عمومی را تقویت کنیم. البته نمی‌گویم که این اعتماد به کلی از دست رفته است، ولی تاکید دارم که نیاز به تقویت دارد. این اعتماد در این شرایط خدشه‌دار شده است و باید آن را بازسازی کنیم و این کار مهمترین کار در حال حاضر است.
متاسفانه دولتمردان و برخی مسئولان همچنان در حال گفتاردرمانی هستند و تصور می‌کنند با حرف زدن مشکل معیشتی مردم حل می‌شود و از فشارهای اقتصادی آنها کاسته می‌شود. در حالی که مردم از این مرحله عبور کرده‌اند و نیاز به اقدامی عملی برای حل مشکلاتشان دارند. به نظر شما چه اقداماتی می‌توان انجام داد که به صورت عملی و عینی مردم این تلاش‌ها را ببینند و بتواند این اعتماد متزلزل شده را ترمیم کند؟
به نظر اگر دولتمردان عزم جدی داشته باشند، می‌توانند این کار را انجام دهند. ولی متاسفانه تصمیماتی که گرفته می‌شود این عزم جدی را نشان نمی‌دهد. حتی این تصمیمی که رئیس‌جمهوری درقبال ترمیم کابینه گرفت نشان از ترمیم کابینه و حل مشکلات نداشت. به نظر من یک فرد را از جایی به جای دیگر منتقل کردن ترمیم کابینه نیست. با این کار مردم احساس کردند با آنها بازی می‌شود و این کار شبیه به شوخی بود.
مدت‌ها است شاهد جناح بازی‌ها و شعارهای سیاسی هستیم و دغدغه، معیشت مردم نیست. به نظر می رسد دولتمردان درگیر بازی قدرت شده اند و این موضوع در جامعه بازتاب خوب و مثبتی ندارد و باعث نگرانی مردم شده است. به نظر شما برای برطرف کردن چنین حسی از جامعه چه باید کرد؟
به نظرم باید همه مسئولان و خصوصا وزرای دولت برای آینده کشور برنامه داشته باشند. اگر هر وزارت‌خانه‌ای در حوزه مسئولیت خود برنامه داشته باشد خیلی از مشکلات حل می‌شود. مثلا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک غده سرطانی به نام شصتا وجود دارد که متعلق به کارگر است. دولت بابت بدهی آن شرکت‌ها را به تامین اجتماعی داده است ولی خود این شرکت‌ها به بنگاهی تبدیل شده اند که اهدافش فراموش شده است. بنابراین وزیر جدید اگر واقعا می‌خواهد کاری انجام دهد باید انقلابی در شصتا راه بیندازد تا کارگر حس کند عواید این شرکت‌ها به کارگر می‌رسد نه هیات مدیره شصتا.
پیشنهادتان در این باره چیست؟ وزیر جدید باید چه کارهایی انجام دهد؟
اول باید درباره شرکت‌هایی که ذیل شصتا هستند شفافیت ایجاد کند. شفافیتی مبنی بر اینکه چقدر درآمد دارند و چه میزان آن سود است؟ شفافیت در هیات مدیره‌ها و در دخل و خرج این شرکت‌ها و همچنین شفافیت در نحوه مدیریت این شرکت‌ها. در نهایت باید آنها را به سمت ذی‌نفعان اصلیشان سمت و سو بدهد. البته این اقدامات کار آسانی نیست و بسیار سخت است ولی در عمل اقدام بزرگی است.پس کسی را می‌طلبد که این وضعیت را جراحی کند و جسارت جراحی کردن را داشته باشد.
این تغییر رویکرد و اصلاح را فقط مربوط به دولت می‌دانید؟
نه. این تغییر رویکرد باید علاوه بر دولت در مجلس هم اتفاق بیفتد. همچنین معتقدم اصلاح‌طلبان نیاز مبرم در بازنگری راهبردها دارند. ما از دردهای بدنه جامعه روزبه‌روز بی‌اطلاع‌تر شدیم. متاسفانه شکل‌گیری نظام طبقاتی ما را از مسائل روز غافل کرده است. به نظر می‌آید با اجبار شرایط و غفلت در سیاست‌ها، گرفتار معضلات عمیقی شدیم پس باید در اصلاح‌طلبی این کارشناسی انجام شود تا در مجلس این مباحث را دنبال کنیم. ما به مردم قول دادیم و با رای آنان وارد مجلس شدیم ولی ما غافل هستیم که شعار «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا»، شعاری واقعی است و در جامعه وجود دارد و نباید نسبت به آن بی‌توجه باشیم.
به نظر من ما نتوانستیم کنش فعالی در فضای بین‌الملل داشته باشیم که دچار این وضعیت شدیم. به دولتمردان هم می‌گویم چرا مردم را در خواب نگه می‌دارید؟ باید هشدار دهیم که روزهای سختی را پیش‌رو داریم. در ماه‌های پیش‌رو با کسری بودجه کم‌سابقه مواجه هستیم و باید ببینیم نظام چگونه با این شرایط مواجه می‌شود. آیا همه بار به دوش مردم است یا دولت هم به مردم کمک می‌کند؟ درباره لایحه CFT هم که برای تصویب با چالش‌هایی مواجه شده است، به رئیس مجلس در سفر به مسکو گفته‌اند اگر استانداردها در کشورتان اجرا نشود، نمی‌توانیم با شما تجارت کنیم. قبل از تصویب CFT دو ساعت مقامات سیاسی و امنیتی در این خصوص توضیح دادند و بعد عده‌ای دوباره در مجلس تبلیغات کردند. کنوانسیون مریدا در مجلس قبل تصویب شد و صدایی هم از آن درنیامد که به مراتب موارد گسترده‌تری را دربرمی‌گرفت، اما حالا فشار آورده‌اند که اگر تصمیمی گرفته می‌شود، هزینه‌هایش به دوش یک گروه باشد. این در حالی است که ما نیاز به انسجام و همبستگی اجتماعی داریم و همه باید به میدان بیاییم. ایستا و راکد نمی‌توان به مسائل نگاه کرد، نباید ابزاری هم به این مسائل نگاه کنیم. بنابراین امیدواریم عمق استراتژی خودمان را در جامعه خودمان جست وجو کنیم و راه حل آن را هم همینجا بیابیم. پس قبل از اینکه با مشکلی مواجه شویم باید به دنبال راهکار و اعتماد سازی در جامعه باشیم و به شکلی رفتار نکنیم که مردم تصور کنند آنها را فراموش کرده‌ایم.
سایر اخبار این روزنامه
عباس عراقچی: رسیدن به سازوکار مالی ویژه با اروپا زمان‌بر است محمدعلی وکیلی زیاد دلخوش نباشیم دانشمندان بخشی از راه حل‌هایی که انسان‌ها می‌توانند برای کاهش گرمایش جهانی در آن نقش داشته باشند را به اشتراک گذاشته‌اند نظر کارشناسان درباره لایحه جامع رسانه‌ای مرور شد سرنوشت روزنامه نگاری در ابهام تشدید نظارت سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌تواند بازار را کنترل کند؟ «ابتکار» درباره نارضایتی شهروندان از اجرای ضعیف طرح‌های گوناگون خدماتی گزارش می‌دهد گزارش «ابتکار» از نتایج انتخابات کنگره و تاثیر آن بر سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا محمود صادقی در گفت‌وگو با «ابتکار» تشریح کرد با بحران بی‌اعتمادی در جامعه مواجهیم فیلم سینمایی «خانم یایا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی به سینما آمد بازگشت «عطاران» به سینما با سُسِ تایلندی واکنش ظریف به ادعای وزیر خارجه آمریکا آقای شما شرم ندارید؟ دردسرهای آمریکا برای تشکیل ناتوی عربی در برابر ایران ائتلافی که در نطفه خفه شد هشدار یا راهکار؟