هشدار یا راهکار؟

مسعود خوشابى - اگر این خبر موثق درباره اظهار نظر اخیر امانوئل مکرون رئیس‌ جمهوری نو اندیشِ میانه‌رو فرانسه مبنى بر پیشنهاد تشکیل ارتش اروپایى متحد، علیه جنگ احتمالى با ایالات متحده آمریکا متکى بر مبانى نظرى و پشتوانه تحلیلى‌- تاریخى باشد، اهتزار پرچم دموکراسى‌خواهان جهان نه علیه شخص دونالد ترامپ بلکه علیه به تعبیرى ملهم از ادیان ابراهیمى «شیطان بزرگ»، که همان سرکرده جهانخواران آزادى کش یک صدساله اخیر است، در مهد تولد اندیشه‌هاى دموکراتیک جهانى تاریخ بشرى، بیش از پیش بر افراشته‌تر شده است.
حتى بیان و به زبان آوردن این پیشنهاد تهدیدى آشکار علیه زیاده‌طلبى‌هاى فوق تصورى است که نافى حاکمیت عقل سلیم در نظام مدیریتى ابر قدرتى است که این بار به بهانه حفظ کوتاه مدت منافع مردمش[!] حاضر است روى منافع هر غیر خودى‌اى بى‌پروا پا بگذارد، به اسم حفظ منافع مردمش به خود اجازه مى‌دهد در هر نقطه از گیتى، دخالت‌هاى نا موجه داشته باشد و با درشت‌گویى و تحقیر غیر خودى‌ها که روز به روز بیشتر مى‌شوند و صحنه فزون‌خواهى را بر او کوچکتر مى‌کنند، انواع ناروایى‌ها را اعمال کند.
تاریخ سراسر عبرت‌آموز بشر مملو از سایه‌هاى بلند و شوم حکامى است که به اسم تامین منافع مادى و معنوى مردم، وارد کارزار جنگ همیشگى طبقاتى شدند، ولى چند صباحى پس از اسقرار مالامال از زد و بند و ریب و ریاى‌شان معلوم شد براى مردم هیچ دستآوردى جز ویرانى‌هاى مغول‌وار مادى و معنوى در چنته نداشته‌اند.
رفتار دولتمردان ارشد ایالات متحده آمریکا، اوج دهان کجى به بزرگترین صرفاً نماد جهانى آزادى است که زمانى مهاجرین جان به لب رسیده از فقر و ظلم ناشى از حکام سرزمین‌شان در اوج خطر با دیدنش در افق‌هاى مه‌آلود اقیانوس، فریاد نجات و رهایى از نهان‌هاى به غایت زخم خورده‌شان سر مى‌دادند.


ترامپ‌ها به فرارسیدن رونق اقتصادى پس ازطى دو سال آتى‌اى چشم امید دوخته‌اند که تکنوکرات‌هایش به او قول مساعد داده‌اند که روزانه دو میلیون نفت خام به تولیدات کشورشان خواهند افزود، اما آیا با امیدى که واصل کرده مرهمى بر زخم‌هاى پرشمارِ ناسورِ محرومان جان به لب آمده جهان خواهد گذاشت؟
سرکردگان ساقط‌التدبیر ایالات متحده آمریکا، در صحنه‌اى با شمشیر و در جوار کسانى به رقص و پایکوبى و دست‌افشانى مى‌پردازند که باعنوان‌هاى کثیرالتوصیف مغایر با معیارهاى جهانى، حتى مخالفین نظرى‌شان را وقیحانه مُثله، منهدم، معدوم و محو الآثار مى‌کنند، غافل از عبرت‌آموزى از سرنوشت حکامِ ضدِ مردمِ آزادى کشى که وجودشان ننگ تاریخ بشرى است.
ترامپ‌ها حق دارند که به محیط زیست جفا روا دارند و دست بر شانه چین در توجیه «چند روزه نوبت»‌شان به اندیشه‌هاى سالم مدافع محیط زیست پوز خند بزنند، زیرا در سرشت تفکرات سودازده‌شان احترام به حقوق بشر و اساساً بشر جدا، فى نفسه و ماسواى اهداف شومشان جایى ندارد.
اما آیا ابرازات رئیس جمهورى مهد دموکراسى جهانى با پیوستگى‌ها، وابستگى‌ها، هم‌پوشانى‌ها و یکسانى‌هاى ماهوى ساختارهاى اقتصاد سیاسى جهان سرمایه‌دارى ره به مقصود خواهد برد؟
سایر اخبار این روزنامه
عباس عراقچی: رسیدن به سازوکار مالی ویژه با اروپا زمان‌بر است محمدعلی وکیلی زیاد دلخوش نباشیم دانشمندان بخشی از راه حل‌هایی که انسان‌ها می‌توانند برای کاهش گرمایش جهانی در آن نقش داشته باشند را به اشتراک گذاشته‌اند نظر کارشناسان درباره لایحه جامع رسانه‌ای مرور شد سرنوشت روزنامه نگاری در ابهام تشدید نظارت سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌تواند بازار را کنترل کند؟ «ابتکار» درباره نارضایتی شهروندان از اجرای ضعیف طرح‌های گوناگون خدماتی گزارش می‌دهد گزارش «ابتکار» از نتایج انتخابات کنگره و تاثیر آن بر سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا محمود صادقی در گفت‌وگو با «ابتکار» تشریح کرد با بحران بی‌اعتمادی در جامعه مواجهیم فیلم سینمایی «خانم یایا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی به سینما آمد بازگشت «عطاران» به سینما با سُسِ تایلندی واکنش ظریف به ادعای وزیر خارجه آمریکا آقای شما شرم ندارید؟ دردسرهای آمریکا برای تشکیل ناتوی عربی در برابر ایران ائتلافی که در نطفه خفه شد هشدار یا راهکار؟