سیلی دموکرات‌ها به ترامپ در انتخابات کنگره

دموکرات‌ها توانستند در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را از آن خود کنند. این پیروزی به منزله قدرت بیشتر دموکرات‌ها برای به چالش‌کشیدن تصمیم‌های دولت ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا است. رسانه‌های آمریکا اعلام کردند که دموکرات‌ها با کسب بیش از ۲۳ کرسی جدید در مجلس نمایندگان، توانسته‌اند اکثریت این مجلس کنگره را کسب کنند.
در این انتخابات جمهوریخواهان ۵۱ کرسی و دموکرات‌ها ۴۵ کرسی سنا را از آن خود کردند. در رقابت‌های مجلس نمایندگان، دموکرات‌ها ۲۱۹ کرسی را در مقابل ۱۹۳ کرسی جمهوریخواهان کسب کردند. دموکرات‌ها در هشت سال گذشته در اقلیت قرار داشتند و جمهور‌یخواهان موفق شده بودند هر دو مجلس سنا و نمایندگان را از آن خود کنند.
در این انتخابات زنان عملکرد بسیار خوبی داشتند؛ شمار زنانی که در انتخابات امسال شرکت کردند به طرز بی‌سابقه‌ای زیاد شده بود. در این انتخابات دو زن مسلمان، رشیده طالب از میشیگان و الهان عمر از مینسوتا، وارد مجلس نمایندگان شدند. آلکساندریا اوکاسیو کورتز از نیویورک، جوان‌ترین نماینده کنگره خواهد بود. دبرا هالند از نیومکزیکو و شاریس دیویدز از کانزاس هم نخستین زنان سرخ‌پوستی هستند که به پیروزی می‌رسند. یک زن پناهنده افغان و یک زن ایرانی‌تبار هم در انتخابات ایالتی پیروز شده‌اند.
دموکرات‌ها راهی برای مقابله با ترامپ یافتند


نخستین پیروزی بزرگ دموکرات‌ها را جنیفر وکستون از ویرجینیا رقم زد که در منطقه دهم که از سال ۱۹۸۰ در اختیار جمهوریخواهان بوده است، پیروز شد.
برخی این پیروزی را علامت وجود آن‌چه موج آبی -آبی ‌رنگ حزب دموکرات است و قرمز رنگ حزب جمهوریخواه- خوانده شده، دانستند؛ یعنی موجی که با خودش پیروزی‌های بزرگی برای حزب دموکرات به ارمغان می‌آورد البته نتایج آن طور که برخی انتظارش را داشتند پیش نرفت. بسیاری از چپ‌ها در آمریکا امید به سونامی داشتند اما همین موج آبی رنگ توانست دموکرات‌ها را پس از هشت سال حزب پیروز در مجلس نمایندگان کند. با این پیروزی دموکرات‌ها این امکان را پیدا می‌کنند تا در این مجلس جلوی برنامه‌های آقای ترامپ را بگیرند و مانع از اجرای آنها شوند. آنها همچنین از طریق کمیته‌های مختلف می‌توانند بر عملکرد دولت او نظارت کنند البته درنهایت اینکه چند نماینده دموکرات در مجلس باشند مهم است؛ هر چقدر تعداد نماینده‌ها بیشتر باشد، کار برای دموکرات‌ها راحت‌تر خواهد بود.
ترامپ گفته که او از نتایج به دست آمده خوشحال است. نتایج جمهوریخواهان در مجلس سنا برای او دلیل خوبی برای جشن‌گرفتن است؛ اما مجلس نمایندگان که در کنترل دموکرات‌ها است، اکنون این امکان را دارد روی عملکرد او نظارت کند، از یارانش تحقیق‌وتفحص کند و حتی جریان استیضاح را به راه بیندازد. جمهوریخواهان موفق شده‌اند شمار سناتورهای خود را در مجلس سنا افزایش دهند و از این بابت خوشحال هستند.
در انتخابات برای فرمانداری‌ها، دونالد ترامپ هم خبر خوش گرفت و هم خبر بد. نتایج انتخابات فرمانداری‌ها تبعات جالبی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ خواهد داشت.
برخی ایالت‌ها که در انتخابات ۲۰۱۶ با اکثریت آرا به ترامپ رأی دادند در این انتخابات از حزب جمهوریخواه حمایت نکردند؛ مثلا در ایالت‌های ایلینوی و کانزاس چرخش به سمت دموکرات‌ها بود. دموکرات‌ها درمجموع کنترل 6 فرمانداری را از جمهوریخواهان گرفتند اما در ایالت مهمی چون فلوریدا، حامی ترامپ در انتخابات فرمانداری پیروز شد و می‌تواند در انتخابات ۲۰۲۰ به ترامپ برای پیروزی مجدد کمک کند. جمهوریخواهان در انتخابات فرمانداری ایالت‌های اوهایو و آیوا هم پیروز شدند.