واژه‌ها از توصیف شرایط تأسف‌بار یمن عاجزند

شهروند| در شرایطی که احتمال گفت‌وگو  میان طرفین درگیری‌ها در یمن وجود دارد، کمیته بین‌المللی صلیب ‌سرخ از ایشان خواست ضمن حفاظت از اشخاص و زیرساخت‌های غیر نظامی از آسیب بی‌مورد به آنها جلوگیری کنند. به گزارش صلیب ‌سرخ جهانی از ژنو و یمن، همزمان با تشدید درگیری‌ها در حدیده، فابریزیو کاربونی، مدیر عملیات منطقه خاورمیانه و نزدیک کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با بیان اینکه حدیده و جمعیت چند صد‌هزار نفری آن بار دیگر در میانه خشونت‌ها گرفتار شده است، اظهار داشت: «گفت‌وگوهای پیش رو نمی‌تواند دلیلی برای بی‌اعتنایی به قوانین جنگ باشد؛ قوانینی که  جان یمنی‌ها را حفظ می‌کند.» وی افزود: «جنگ‌ها قوانین خاص خود را دارند و طرفین درگیری‌ها حتی در خشن‌ترین نبردها باید این قوانین را رعایت کنند.»
خدمات بیمارستان 22 می‌حدیده
متوقف شده است
با نزدیک‌شدن درگیری‌ها به مراکز درمانی در حدیده، خدمات بیمارستان 22 می‌ این شهر متوقف شده است. اکنون خط مقدم درگیری‌ها در حدیده فقط چند متر از بزرگترین بیمارستان این شهر، بیمارستان الثوره، فاصله دارد. صلیب‌ سرخ جهانی با اخطار  به اخلال در کار سایر مراکز درمانی، نسبت به ناتوانی ظرفیت مراکز درمانی باقیمانده برای خدمت‌رسانی منظم و پاسخ به نیاز حجم بالایی از زخمی‌ها هشدار داد. در همین حال، تیم‌های امدادرسان صلیب ‌سرخ جهانی در یمن از افزایش نگرانی  یمنی‌ها بابت مورد اصابت قرارگرفتن به عمد یا اتفاقی گزارش می‌دهند.


میلیون‌ها یمنی در نتیجه درگیری‌ها آواره شده‌اند
کمیته بین‌المللی صلیب ‌سرخ ضمن حمایت و تشویق تلاش‌های سیاسی برای پایان جنگی که باعث مصایب فراوانی برای خانواده‌های یمنی شده است، یادآور شد که میلیون‌ها یمنی در نتیجه این درگیری‌ها آواره شده‌اند و یا دچار گرسنگی شدید هستند.  به گفته کاربونی، حمله جدید به حدیده کورسوی امیدی را که به دنبال اعلام گفت‌وگوهای صلح روشن شده بود، رو به خاموشی می‌برد. وی همچنین با بیان اینکه واژه‌ها برای توضیح شرایط تأسف‌آور یمن ناکافی هستند، گفت اکنون زمان روشنشدن بارقه‌های امید در یمن است.
صلیب سرخ از اداره آب حدیده پشتیبانی می‌کند
هم اکنون کمیته بین‌المللی صلیب ‌سرخ از بیمارستان الثوره حدیده و اداره آب این شهر پشتیبانی می‌کند تا جریان نیاز‌های اولیه در این شهر همچنان جاری بماند. از زمان تشدید درگیری‌ها در خرداد ماه کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ موفق به اعزام 80 تن تجهیزات پزشکی به مراکز درمانی داخل و اطراف شهر حدیده شده است. همچنین 48‌هزار نفر از آوارگان این درگیری‌ها در این شهر و اطراف آن از کمک‌های غذایی و لوازم ضروری زندگی این سازمان بهره‌مند شده‌اند.
نیاز به راه‌حل سیاسی برای پایان‌دادن آلام خانواده‌های یمنی
به گفته اعضای یک تیم کمیته بین‌المللی صلیب ‌سرخ میلیون‌ها نفر از طبقات آسیب‌پذیر یمن فقط روزی یک وعده غذا می‌خورند.   مدیر منطقه‌ای کمیته بین‌المللی صلیب ‌سرخ برای خاور نزدیک و میانه با بیان اینکه  برای پایان‌دادن به جنگی که موجب رنج خانواده‌های بیشماری در یمن شده، به یک عزم سیاسی  نیاز است، گفت: «مردم یمن با دو تهدید جدی روبه‌رو هستند: جنگ و گرسنگی. غیر نظامیان بیشترین هزینه را در این جنگ پرداخت کرده‌اند، میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند و میلیون‌ها نفر هم هر شب گرسنه می‌خوابند.»
اخیرا اعضای یک تیم از کمیته بین‌المللی صلیب ‌سرخ که یک در هفته در حدیده به سر برده‌اند، از شرایط بسیار سخت هزاران خانواده آواره یمنی سخن گفته‌اند. به گفته اعضای این گروه مردم فقط لباسی بر تن داشته و اگر چیزی برای خوردن پیدا کنند، کمی برنج و یا مخلوط رقیقی از آرد و آب است.  به گفته اعضای این تیم صلیب‌ سرخ جهانی شرایط بشردوستانه در خطوط مقدم درگیری‌ها نظیر تهیتا و الدریهمی که دسترسی به آنها خیلی مشکل است، وخیم‌تر است.
انتخاب بین غذا یا دارو
کاهش ارزش ریال یمن، کاهش واردات و مشکل حمل‌ونقل و جابه‌جایی در یمن آثار وخیمی بر شرایط فاجعه‌آمیز یمن به جا گذاشته است.  میلیون‌ها نفر از طبقات بدهکار و آسیب‌پذیر یمن فقط روزی یک وعده غذا دارند. به گفته فابریزیو کاربونی، مدیر منطقه‌ای صلیب‌سرخ جهانی «هر روز خیلی از خانواده-های یمنی باید بین غذا و دارو یکی را انتخاب کنند.»
هزینه زندگی افزایش چشمگیری داشته است. قیمت آرد، شکر، برنج و شیر نسبت به ماه گذشته تا 30‌درصد افزایش یافته و از بودجه اکثر خانواده‌های یمنی که پس‌انداز خود را در طول سال‌های جنگ هزینه کرده‌اند، فراتر رفته است. آب پاک و دارو نیز در یمن به اجناسی لوکس تبدیل شده‌ است؛ چرا که زیرساخت‌های حیاتی رو به زوال است. این واقعیت منجر به افزایش میزان بیماری‌های مسری مانند وبا و سرخک شده است.
 در نیمه اول ‌سال 2018، کمیته بین‌المللی صلیب ‌سرخ به حدود 500هزار یمنی کمک‌های غذایی ارایه کرد. این سازمان به بیش از 2‌ میلیون نفر کمک کرد تا به آب پاک و بهداشت دسترسی داشته باشند. بیش از 14هزار مجروح جنگی هم از حمایت‌های کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ از 15 بیمارستان در سطح کشور بهره‌مند شدند. مرگ کودک ۱۰ساله یمنی در الحدیده
صندوق کودکان سازمان ملل متحد از مرگ یک کودک 10 ساله یمنی در الحدیده بر اثر سوءتغذیه شدید خبر داد. به گزارش  پایگاه النشره، صندوق کودکان سازمان ملل از مرگ یک کودک ۱۰ ساله یمنی در الحدیده که تحت محاصره شدید ائتلاف سعودی قرار دارد، خبر داد. یونیسف اعلام کرد که این کودک یمنی که «آدم» نام دارد براثر سوءتغذیه جان سپرد. بنا بر اعلام یونیسف آدم ازجمله ۴۰۰‌هزار کودک یمنی بود که از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند و هر لحظه ممکن است قربانی مرگ شوند. الحدیده واقع در غرب یمن طی ماه‌های گذشته شاهد شدیدترین حملات و محاصره ائتلاف سعودی برای اشغال این منطقه مهم و راهبردی بوده است.