اتصال شمال غرب کشور به شبکه ریلی

گروه اقتصادی: با بهره‌برداری از راه آهن مراغه- ارومیه، غرب کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با تکمیل 98 کیلومتر باقیمانده خط آهن مراغه - ارومیه که بیش از 400 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است، شبکه ریلی به شمال غرب کشور متصل شد.به گزارش مردم سالاری،خیرالله خادمی با یادآوری به مزیت‌های ساخت خط آهن مراغه - ارومیه به طول 183 کیلومتر اظهار داشت: اتصال ارومیه به شبکه ریلی کشور و افزایش سهم راه‌آهن در ترانزیت کالا و مسافر از استان آذربایجان غربی، صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی از مهمترین مزیت‌های راه‌اندازی این خط ریلی در شمال غرب کشور است.به گفته وی، ارزش کنونی هزینه 400 میلیاردی برای این پروژه اکنون یک هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: بی شک این خط آهن می‌تواند در رونق اقتصادی منطقه و دسترسی کارخانجات، صنایع کشاورزی و دامپروری به شبکه ریلی کشور بسیار تاثیرگذار باشد.
خادمی ادامه داد: این خط ‌آهن به گونه ای طراحی و ساخته شده که سرعت قطارهای باری حداکثر 120 کیلومتر در ساعت و سرعت قطارهای مسافری به 160 کیلومتر در ساعت می‌رسد و سالیانه می‌تواند 1.5 میلیون تن بار و یک میلیون مسافر جابجا کند.
وی به اهمیت اتصال پنج مرکز استان کشور به شبکه ریلی اشاره کرد و گفت: اتصال شهرهای رشت، تبریز، ارومیه، همدان و کرمانشاه در سال 96 و 97 یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید بود که اکنون همه عملیات خط آهن مراغه به ارومیه به پایان رسیده و آماده افتتاح است.این مقام مسئول یادآور شد: 85 کیلومتر از این مسیر حد فاصل مراغه تا مهاباد در سال 1392 به بهره برداری رسید.
وی خاطرنشان کرد: ایستگاه ارومیه به عنوان یکی از زیباترین ایستگاه‌های کشور شناخته می‌شود که در زمینی به مساحت 30 هکتار در جنوب شرقی شهرستان ساخته شده و سطح زیربنای کل ساختمان‌های ایستگاه راه آهن ارومیه 16 هزار و 635 متر مربع است.خادمی درباره وضعیت ایستگاه راه آهن نقده نیز گفت: ایستگاه زیبای راه آهن نقده در زمینی به مساحت 15 هکتار حد فاصل ایستگاه‌های ارومیه و مهاباد و براساس معماری بومی و فناوری‌های جدید ساخته شده و مجموع مساحت زیربنای ساختمان‌های این ایستگاه هفت هزار و 331 متر مربع است.خادمی اظهار داشت: طبق موافقتنامه با سازمان برنامه بودجه، برای ساخت 33 پروژه باید 10 هزار و 85 کیلومتر خط آهن ساخته شود که اکنون ساخت 3300 کیلومتر آن در حال انجام است.


معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اکنون ساخت پنج هزار و 252 کیلومتر خطوط ریلی در حال مطالعه است و به تدریج با تأمین اعتبارات مورد نیاز، این پروژه‌ها به مناقصه خواهد رفت.بر اساس این گزارش،پروژه  راه‌آهن مراغه ـ ارومیه به زودی با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید و کلیه اقدامات زیرساختی و زیربنایی آن شامل ریل‌گذاری و همچنین فعالیت‌های روبنایی آن شامل احداث ایستگاه‌ها تکمیل شده است. خادمی در ادامه این نشست در خصوص سایر برنامه‌های ریلی وزارت راه و شهرسازی افزود: اولویت شرکت توسعه و زیرساخت، بهره‌برداری از ۹۷۰ کیلومتر مسیر ریلی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بود که شامل اتصال ۵ مرکز استان کردستان، همدان، گیلان و آذربایجان‌های شرقی و غربی به شبکه ریلی و اتصال خط آهن ایران ـ افغانستان از مسیر خواف و هرات است که همه این موارد تا پایان امسال اجرایی خواهند شد. این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: خط آهن خواف ـ هرات در مراحل پایانی قرار داشته و ۶۳ کیلومتر در خاک افغانستان خط ریلی نصب شده است. همچنین در سال گذشته همدان و کرمانشاه با ۴۴۰ کیلومتر ریل‌گذاری، به شبکه ریلی متصل شده‌اند و تا پایان امسال ارومیه، رشت و تبریز از مسیر جدید شامل میانه به تبریز، به این شبکه متصل خواهند شد.وی یادآور شد: خط آهن میانه ـ تبریز ۱۱۴ کیلومتر از مسیر ریلی فعلی تهران ـ تبریز را کوتاه کرده و راه‌آهن رشت ـ قزوین نیز به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. برای این پنج مسیر ریلی ۱۱۳ میلیون تن خاک‌برداری شد که سه برابر عملیات خاک‌ریزی بزرگترین سد خاکی کشور بود. همچنین ۳۷ کیلومتر تونل و ۱۷ کیلومتر پل بالای ۲۰ متر ارتفاع برای این پروژه‌ها احداث شده است که قطار می‌تواند با سرعت ۱۶۰ کیلومتر برای انتقال مسافر تردد کند.خادمی درباره راه‌آهن چابهار ـ زاهدان گفت: تاکنون ۱۱۰۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی شامل پرداخت نقدی، اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت هزینه شده و پیشرفت فیزیکی این پروژه ۳۵ درصد شامل مجموع روسازی و زیرسازی و کل مسیر بوده و طول پروژه ۶۱۰ کیلومتر است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص خرید ریل ملی از تولیدکننده داخلی افزود: اخیراً با مدیران ذوب‌آهن جلسه داشته‌ایم. مشکل اصلی تولید ریل ملی، تأمین مالی آن است. ذوب‌آهن خواستار تحویل پول قبل از آغاز ساخت است ولی شرکت ساخت می‌گوید «ابتدا باید ریل تحویل و سپس هزینه آن پرداخت شود». پیشنهاد داده‌ایم یکی از بانک‌ها هزینه تولید ریل را فاینانس کرده و شرکت ساخت به مرور مبلغ فاینانس شده را به بانک بازپرداخت کند.وی خاطرنشان کرد: ذوب‌آهن تا پیش از این ریل U۳۳ می‌ساخت درحالی‌که نیاز شرکت ساخت، ریل UIC۶۰ است که ذوب‌آهن تکنولوژی ساخت این نوع ریل را نیز جدیداً طراحی کرده است. قرار بر این شد ۱۵ هزار تن ریل مورد نیاز خط دوم راه‌آهن میانه ـ تبریز در آینده از محل تولید ریل ملی تأمین شود.