رئیس جمهور فرانسه: ترامپ باقی ماندن کشورهای دیگر در برجام را پذیرفت

رئیس‌جمهوری فرانسه گفت:‌ ترامپ سرانجام باقی ماندن ما در توافق هسته‌ای را پذیرفت. از نظر من ماندن در توافق هسته‌ای و پرهیز از ایجاد یک بحران جدید در خاورمیانه از هر چیزی مهم‌تر است.
امانوئل مکرون که در جریان بزرگداشت صدمین سالگرد جنگ جهانی در پاریس با دونالد ترامپ دیدار و مذاکره کرده است، پس از این دیدار در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان به تشریح مذاکراتش با رئیس‌جمهور آمریکا به ویژه درباره موضوع ایران پرداخت.
در همین رابطه سخنگوی ریاست جمهوری فرانسه گفت که در نشست روسای جمهور دو کشور، ماکرون بر ضرورت به حمایت از قرارداد هسته‌ای با ایران و حمایت از سیاست‌های اتحادیه اروپا پافشاری کرده است. اما ترامپ شدیدا روی موضع خود مبنی بر فشار بر ایران ایستاده بود.
ماکرون خاطرنشان کرد که مذاکرات آتی بین پاریس و واشنگتن درباره ایران است و گفت: مواضع فرانسه و آمریکا کاملا نزدیک است.


رئیس‌جمهور فرانسه در پاسخ به این سوال که آیا اروپا به دنبال جایگزینی یورو به جای دلاربه عنوان پاسخی در برابر تحرم‌های ضد ایرانی آمریکا خواهد بود، گفت: در شرایط فعلی یورو جایگزین خیلی مناسبی برای دلار نیست؛ چراکه اروپا برای تقویت یورو در برابر دلار ناکام بوده و اقداماتی که تاکنون هم انجام شده است، کافی نیست.
وی در پاسخ به سوالی درباره خروج آمریکا از توافق‌های بین‌المللی از جمله برجام هم گفت: ترامپ فردی است که تلاش کرد وعده‌های انتخاباتی خود را عملی کند، درباره ایران هم ترامپ تصمیم گرفت از برجام خارج شود اما سرانجام باقی ماندن ما در توافق هسته‌ای را پذیرفت. از نظر من ماندن در توافق هسته‌ای و پرهیز از ایجاد یک بحران جدید در خاورمیانه از هر چیزی مهم‌تر است.
براساس سخنان سخنگوی ریاست‌جمهوری فرانسه، ترامپ در مذاکره با مکرون گفته است که آمریکا به دنبال یک توافق عمده است که براساس آن عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تضمین شود.
هم چنین در روز یکشنبه هدر نائورت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توییتی اعلام کرد که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار همتای فرانسوی‌اش ژان ایو لودریان مدعی شده که تقویت ناتو در مقابله با رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران، کره شمالی و حل بحران سوریه هم موثر خواهد بود.
پس از خروج ایالت متحده از برجام در ماه می، کشور‌های اروپایی باقی مانده در این توافق به ایران وعده دادند تا با کمک کشورهای اروپایی و ادامه همکاری این کشورها با ایران، از اثرات احتمالی تحریم‌ها بکاهند.
دومین دور تحریم‌ها علیه صادرات نفت و عملیات بانکی ایران 5 نوامبر آغاز شد و ایران همچنان در انتظار اقدامات ویژه مالی اروپا در خصوص تحریم‌ها است.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی خبر داد توزیع «بسته حمایتی» کارمندان با حقوق ماه جاری افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور مروری بر مجموعه آثار علامه طباطبائی افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور عملیات سری جدید پنتاگون در حمایت از ائتلاف متجاوز عربستان در یمن پلوسی: امکان استیضاح ترامپ وجوددارد گفتگو‌ی صدر، عضو مجمع تشخیص در باره تبعات نپذیرفتن cft ازسوی ایران: با رد CFT، موضع ترامپ در تحریم ایران را تقویت می‌کنیم با حضور نمایندگان گردشگری 80 کشور جهان چهلمین اجلاس بین‌المللی جهانی گردشگری در همدان آغاز به کار کرد گاردین: غرب شریک جنایت در یمن است یک کارشناس مسائل خاورمیانه: قتل قاشقچی نتیجه حمایت‌های واشنگتن از ریاض است با حضور وزیر بهداشت‏ ‏83 مرکز جامع خدمات بیماران خاص در 59 دانشگاه افتتاح شد آژانس انرژی اتمی پایبندی ایران به تمامی تعهداتش در برجام را تایید کرد فرمانده انتظامی استان خبر داد: کشف هزار و 120 میلیارد ریال کالای قاچاق و اموال مسروقه در اصفهان چراغ سبز آمریکا به جنایات جنگی در یمن رئیس جمهور فرانسه: ترامپ باقی ماندن کشورهای دیگر در برجام را پذیرفت معاون امور مجلس رئیس جمهور: جنگ اقتصادی علیه ایران با جلب رضایت مردم شکست می‌خورد آژانس انرژی اتمی پایبندی ایران به تمامی تعهداتش در برجام را تایید کرد نمایشگاه تهدیدات نوپدید دفاعی- نظامی افتتاح شد افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور