تنها راه دور زدن تحریم؛ هم‌صدايي در برابر تحريم‌ها

در دوره احمدي‌نژاد ايران تحت تحريم قرار گرفت و اكنون نيز چنين شده است. تفاوت اين دو تحريم زمين تا آسمان است. آن تحريم‌ها در ذيل قطعنامه‌هاي سازمان ملل و حمايت نسبي همه قدرت‌هاي جهاني بود. ولي اين تحريم‌ها برخلاف قطعنامه سازمان ملل و نيز با مخالفت همه كشورهاي جهان به جز عربستان و اسراييل و تنها با زورگويي ايالات متحده است. در برابر اولين تحريم چه كرديم؟ رفتار مسئولانه و گفت‌وگوهاي ديپلماتيك كه منجر به توافق برجام شد. برجامی كه توافقي تاريخي و مورد قبول جامعه جهاني بود. ايران تا كنون نيز به آن پايبند بوده است. مردم ايران نيز از آن حمايت كردند. در دور زدن آن تحريم‌ها جماعتي مثل بابك زنجاني ميدان‌دار بودند و عده‌اي نيز كاسبان تحريم بودند و از اين راه ارتزاق كردند. ولي اكنون چه بايد كرد؟
مذاكره فعلا بي‌معني است؛ زيرا ايالات متحده توافق امضا شده خود را ناديده گرفته است. ولي مي‌توان در برابر تحريم‌ها ايستادگي كرد و آن را دور زد. چگونه؟ فقط با اتكاي به مردم. تنها راه مقابله با تحريم‌ها اعتماد و اتكاي به مردم است، زيرا اين تحريم‌ها مثل تحريم‌هاي مشابه هدفش به زانو در آوردن ملت است. اخيرا روزنامه گاردين خبر داده كه آمريكايي‌ها گفته‌اند واردات دارو جزو تحريم‌ها نيست ولي هنگامي كه مقامات اروپايي مشكلات اين ايده را گفته‌اند، مقام آمريكايي گفته است: «ايرانيان بايد زجر بكشند. آنها بايد فشار تحريم‌ها را كامل حس كنند.» بنابراين هدف از تحريم‌ها ملت‌ها هستند. تنها راه مقابله با آن نيز حضور مردم در اين عرصه است. اگر دولت عراق در برابر تحريم‌ها شكست خورد، تنها يك دليل داشت و آن اين بود كه مردم از اين عرصه غايب بودند. اكنون تنها راه براي دور زدن تحريم‌ها قرار دادن همان کساني در برابر تحريم‌ها است كه ايالات متحده مدعي است، هدفش آنان نيست، يعني مردم.
از روزهاي گذشته به همت جمعي از هنرمندان كشور حركتي آغاز شد، با عنوان «هم‌صدايي در برابر تحريم‌ها». اين حركت مي‌تواند بازتاب گسترده‌اي در سطح جهان پيدا كند و اهداف شوم ايالات متحده را در تضعيف مردم ايران آشكار و خنثي كند. اگر مردم در همه عرصه‌هاي جامعه حضوري آزاد داشته باشند خودشان بهتر از هر عامل ديگري قادر به خنثي كردن تحريم‌ها هستند. آنان در بيانيه خود به درستي نوشته‌اند:
«بار دیگر تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران آغاز شد؛ اما خام‌اندیشانه است بپنداریم که نتیجه‌ی اعمال این تحریم‌ها دستیابی به حقوق شهروندی و حقوق بشر، بهره‌مندی از مواهب آزادی و بهبود شرایط زندگی برای ملت ایران است. ملت ایران، تنها تاوان این تحریم‌ها را خواهد داد.


سیاست‌گذاران دیر یا زود می‌روند، اما فجایع حاصل از عملکرد غلط آنها جهانی را می‌سازد که ما و شما و فرزندان‌مان در طول تاریخِ پیشِ رو، دست به گریبانِ کابوسِ آن خواهیم بود.هم‌صدایی ما و شما در هر گوشه از جهان و توجه‌دادن به نتایج فاجعه‌بارِ شرایط تحمیل‌شده بر ملت ایران، می‌تواند سیاست‌گذاران و سیاست‌های غیرانسانی‌شان را متوقف کند.با ما هم‌صدا شوید.»
همه هنرمندان و صاحبان انديشه وظيفه دارند كه دِين خود را به جامعه و مردم ادا کنند و امروز بهترين فرصت براي انجام اين وظيفه اخلاقی و انسانی و ملی است.
دولت بايد دست هنرمندان، ورزشكاران، نويسندگان و همه شخصيت‌هاي جامعه را براي ايفاي نقش در اين مسير باز بگذارد. آنان مي‌توانند با حضور در عرصه عمومي و حتي سفر به خارج صداي مظلوميت جامعه ايران و اقدامات ظالمانه ترامپ را به گوش جهانيان برسانند. اين بهترين و ارزان‌ترين و موثرترين شيوه در دور زدن تحريم است. بايد كل تحريم ها را با شكست مواجه كرد.