واکنش ها به اظهارنظر ظریف درباره فضاسازی ها علیهFATF

اظهارات محمدجواد ظریف وزیر خارجه درباره برخی انتقادها درباره اجرای استانداردهای مقابله با پول شویی و تامین مالی تروریسم موسوم به FATF با واکنش های صریحی مواجه شد. ظریف چند روز قبل در گفت و گو با سایت خبرآنلاین درباره فضاسازی های انتقادی علیه لوایح FATF گفته بود: «اعتقاد دارم خیلی از این نگرانی ها صادقانه است؛ یعنی دوستان ما نگرانی صادقانه دارند. اما فکر می‌کنم پشت برخی از این فضاسازی ها منافع اقتصادی است. وزیر خارجه افزود: بالاخره پول شویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی ها از پول شویی منفعت می‌برند.»

کیهان: چرا این پول شویان را به مردم و مخصوصا به مراجع قضایی معرفی نمی‌کنید؟
به گزارش تابناک «حسین شریعتمداری»، مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان «آقای ظریف متوجه هستید که... ؟!» در شماره روز گذشته این روزنامه در انتقاد از اظهارات محمد جواد ظریف نوشت: «جناب ظریف! چرا دقیقا هنگامی که آمریکا و اروپا برای تصویب لوایح چهارگانه FATF در کشورمان یقه چاک می‌دهند و فشار می‌آورند، جنابعالی ایران اسلامی را به پول شویی گسترده متهم می‌کنید؟!...فرموده‌اید در ایران هزاران میلیارد تومان پول شویی می‌شود و کسانی یا کسی در یک قلم ۳۰ هزار میلیارد تومان پول شویی کرده است! خب! چرا این پول شویان - به قول خودتان- صدها هزار میلیاردی را به مردم و مخصوصا به مراجع قضایی معرفی نمی‌کنید؟! ...اکنون جای این سؤال است که آیا اظهارات نسنجیده جنابعالی متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به پول شویی برای تامین مالی تروریست‌ها نیست؟! یعنی دقیقا همان که آمریکا و اسرائیل و اروپا همه‌روزه ایران اسلامی را به آن متهم می‌کنند! بیهوده نیست که اظهارات جنابعالی بلافاصله به تیتر اول رسانه‌های دشمن تبدیل شده و برایتان کف و سوت می‌زنند؟!»

فارس: به دست خودتان راه نقد و دفاع فنی از FATF را مسدود می‌کنید
خبرگزاری فارس نیز در مطلبی که با عنوان نامه سرگشاده «جمعی از کارشناسان مالی به وزیر امور خارجه» منتشر شده، آورده است: «چگونه تایید وجود پول شویی آن هم توسط وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آن هم بدون اشاره به اقدامات بسیار مثبت بانک مرکزی در حوزه مبارزه با پول شویی دست کم در همین چند ماه اخیر مورد سوء استفاده نمایندگان دول فوق الذکر در پلنری بعدی قرار نخواهد گرفت؟» در این نامه که اسامی امضاکنندگان آن منتشر نشده خطاب به ظریف تصریح شده است: «حضرتعالی بیش از هر کسی از ضربه و ضرر اظهار نظرهای غیر کارشناسی در موافقت یا مخالفت با اکشن پلن FATF مطلعید. پس چرا با دست خودتان راه نقد و دفاع فنی را می بندید و موضوع را به سطوحی نازل و غیر قابل اثبات سوق می دهید؟... کدام یک از مواد CFT که مورد اعتراض مخالفان است ربطی به پول شویی پیدا می کند؟ ... در عمل هیچ یک از موارد مورد اعتراض مخالفان ربطی به تقویت مبارزه با پول شویی ندارد که حالا پول شوها! بنا باشد اعتراض آن ها را تامین مالی کند.» در پایان این نامه سرگشاده نیز تاکید شده است: «مع الاسف اظهارات حضرتعالی در گفت وگوی مورد اشاره غیر کارشناسی، خارج از منافع ملی و قطعا بر خلاف انگیزه همیشه مثبت شما برای اتحاد ایرانیان، تشدید کننده دو قطبی های غیر فنی بر سر یک پرونده کاملا فنی است.»

نماینده اراک: ظریف باید مصادیق پول شویی  را بگوید
همچنین به گزارش فارس علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در انتقاد از این اظهارات ظریف  گفت: به نظر من باید روی این موضوع دقت شود و ما قطعاً در مجلس این موضوع را پیگیری و از آقای ظریف هم سوال خواهیم کرد که این موضوع را شفاف کند و بگوید که مصادیق پول شویی چه بوده و توضیح دهد که ما هم با این موضوع آشنا شویم.



سایت الف: مردم چرا باید برای این سطح ناشی گری دیپلماتیک هزینه بدهند؟
همچنین «محسن مهدیان»  در سایت الف نوشت: «اظهارات اخیر ظریف اگر درست هم باشد که نیست، ابتدا انگشت اتهام را سمت خود دولت می برد؛ ولی از این مهم تر یک سوال ساده است و آن این که؛ این ادعا در چنین شرایطی چه آثاری بر کشور تحمیل می کند؟ این کشور و مردم چرا باید برای این سطح ناشی گری دیپلماتیک هزینه دهند؟...این آقای ظریف همان است که در ابتدای مذاکرات هسته ای گفت آمریکا از چهار تا تانک و موشک ما نمی ترسد و ادامه داد: "آیا شما فکر کرده‌اید آمریکا که با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد، از سیستم نظامی ما می‌ترسد؟"...بگذریم از این که در همان ایام مذاکره، رئیس جمهور محترم با صدای بلند گفتند خزانه کشور خالی است. همه فخرفروشی آقایان به قدرت دیپلماتیکی و توان مذاکراتی شان در همین سطح است؟»

کریمی قدوسی: باید با آقای ظریف برخورد قاطع شود
همچنین به گزارش خراسان، جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به مصاحبه اخیر وزیر امور خارجه درباره وجود پول‌شویی در ایران  گفت: سخنان آقای ظریف علیه امنیت ملی کشور است و باید با آن برخورد قاطع شود. کریمی قدوسی که روز گذشته در دانشگاه آزاد مشهد سخن می گفت با بیان این که تمام 22 ایراد شورای نگهبان در CFT مستند بوده و سیاسی نبودند، افزود: شورای نگهبان به‌صورت مستند و بابیان این که ایرادات و اشکالات وارد شده به CFT غیرقابل برطرف شدن هستند آن را به‌صورت کامل رد کرده است. البته برخی مانند آقای صادقی و آقای مطهری سعی کردند به این موضوع شبهه وارد کنند. از سویی دولت هم بیکار ننشست و حتی کسانی را که مخالف تصویب CFT بودند، خائن نامید.

صدر: هجمه کنندگان به ظریف، علیه خود افشاگری می کنند
در مقابل این نقدها، سید محمد صدر عضو اصلاح طلب مجمع تشخیص مصلحت نظام به ایرنا گفت: هجمه کنندگان به دکتر ظریف وارد افشاگری علیه خود شده اند، این افراد نشان می دهند که به اصول اسلامی و اخلاقی پایبند نیستند.وی اظهارکرد: این نوع سخنان که توسط برخی افراد علیه ظریف گفته می شود، غیر از اتهام چیز دیگری نیست و نشان می دهد مواضع آن ها در جهت منافع آمریکا و خواسته های ترامپ است. وی یادآور شد: خیلی خوب است که مردم این افراد را می بینند. آن ها می دانند اگر زمانی این افراد بر قدرت باشند چه بلایی بر سر مملکت خواهند آورد. صدر با بیان این که « ظریف بهترین و قوی ترین وزیر خارجه ای است که جمهوری اسلامی به خود دیده است» افزود: وی فردی مومن، انقلابی و به معنای واقعی طرفدار نظام است و به همین دلیل در ماموریت های دشوار منافع جمهوری اسلامی را دنبال کرده و آن را به دست آورده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس: ظریف گوشه ای از پشت پرده مخالفت ها با FATF را عیان کرد
به گزارش ایرنا، «علیرضا رحیمی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در حساب توئیتری خود نوشت: ظریف گوشه ای از پشت پرده مخالفت ها با FATF را عیان کرد.وی دراین توئیت نوشته است: نماینده ای که به دلیل افشای اسناد طبقه بندی وزارت اطلاعات در مجلس هنوز (با توهم مصونیت اش) به مراجع امنیتی و قضایی پاسخ گو نبوده برای واقعیتی تلخ در سخنان دکتر ظریف مدعی وی شده است! ظریف گوشه ای از پشت پرده مخالفت ها با FATF و لوایح  چهارگانه را عیان ساخته شما چرا برآشفته شده اید؟»

ایرنا: مفسدان و پول شویان را به «نظام» نچسبانید
به گزارش خبرآنلاین سایت دولتی ایرنا نیز در یادداشتی نوشت: «ظریف در این گفت و گو که صوت و تصویر آن هم پخش شد و قابل تحریف هم نیست، به صراحت مخالفان لوایح مربوط به FATF را انسان های صادق و دلسوز می داند اما نسبت به پشت پرده هجمه تبلیغی وسیع و انبوه در خصوص پول شویی هشدار می دهد. ظریف نظام را متهم به پول شویی نکرد اما گفت در کشور(پول شویی) وجود دارد. واضح است که به دلیل شفاف نبودن قوانین در کشور قاچاقچیان و پول شویان جولان می دهند. شما چرا انکار می کنید؟!...یک بار هم که شده محض رضای "هر آن چه که بدان‌ معتقدید" به دور از جنجال و هیاهو و بازی کردن در زمین دشمنان قسم خورده این مرز و بوم،  نعل وارونه نزنید و تا صدایی بلند شد آن را با توپخانه زنگ زده خود خفه نکنید و مفسدان و پول شویان را به "نظام" نچسبانید!»