سلطان سکه اعدام شد

آرمان- سوسن یحیی‌پور: سحرگاه روز چهارشنبه(23 آبان‌ماه) حکم اعدام وحید مظلومین معروف به سلطان سکه و محمد اسماعیل قاسمی همدست او به اجرا گذاشته شد. براساس اطلاعات منتشر شده، رد و بدل کردن غیر واقعی و صرفا شفاهی قیمت ارز و سکه که به افزایش قیمت دامن زد، از جمله ویژگی فعالیت مجرمانه این گروه بوده است. همچنین خرید و فروش عمده و کلان کاغذی و معاملات فردایی بازار ارز و سکه و خروج منابع مالی به صورت غیر قانونی از کشور از دیگر اقدامات غیرمجاز شبکه مظلومین بوده که به التهاب بازار انجامیده است. همزمان با این خبر، بانک مرکزی به کسانی که سکه با سررسید یک ماهه پیش‌خرید کرده بودند، ضرب‌الاجل داد تا هرچه سریع‌تر سکه‌های خریداری شده خودشان را تحویل دهند.
به دنبال تشدید فعالیت‌های دلالی در بازار ارز و سکه طی ماه‌های گذشته، پلیس تهران به منظور بازگرداندن آرامش به بازار و کوتاه کردن دست دلالان با هماهنگی نهادهای ذی ربط عملیات دستگیری اخلال‌گران را آغاز کرد. به دنبال این زدوبندها بود که رئیس پلیس تهران سیزدهم تیرماه در یک نشست خبری اعلام کرد که سلطان سکه با دو تن سکه بهار آزادی دستگیر شده است. سردار حسین رحیمی همچنین خبر داد که این فرد 58 ساله که در عملیات پلیس دستگیر شد، به افراد و نوچه‌های خود دستور داده بود در بازار تهران به‌راه افتاده و بدون توجه به قیمت روز سکه، تمام سکه‌های موجود را بخرند تا در روزهای آینده خودش تعیین‌کننده نرخ سکه باشد. حال شامگاه روز گذشته خبر رسید که حکم اعدام سلطان سکه و همدستش به اجرا درآمد. دیروز همچنین خبرگزاری میزان آخرین گفت‌وگو با سلطان سکه را منتشر کرد. او در این مصاحبه درآمد ماهیانه‌اش را 30 میلیارد اعلام کرده و گفته است: «یک شبه سلطان سکه شدم و به اینجا رسیدم. برای خودم اسم و رسمی دارم کسی نیست که در صنف ما من را نشناسد.» آنطور که گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران گزارش داده «از جمله ویژگی فعالیت مجرمانه این گروه رد و بدل کردن غیر واقعی و صرفا شفاهی قیمت ارز و سکه بوده است که نقش بسزایی در افزایش قیمت داشته است شبکه مظلومین با خرید و فروش عمده و کلان کاغذی و معاملات فردایی بازار ارز و سکه را ملتهب کرده و از اقدامات غیرمجاز دیگر این شبکه خروج منابع مالی به صورت غیر قانونی از کشور بوده است. در این پرونده پس از اتمام تحقیقات و صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست به استناد مواد قانونی از جمله مواد ١ و ٢ قانون مجازات اخلال‌گران در نظام اقتصادی کشور پرونده به شعبه دوم دادگاه ویژه ارسال و با تعیین وقت و با حضور وکلا، متهمان و نماینده دادستان رسیدگی و طی دادنامه مورخ ۹۷/٧/۴ اعضای دستگیر شده‌ شبکه وحید مظلومین محکوم شدند. وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی به اعدام و سایرین به حبس محکوم شدند و پرونده متعاقب اعتراض وکلای محکومان به اعدام، به دیوان عالی کشور ارسال و شعبه چهل و یک دیوان عالی با رسیدگی دادنامه صادره در مورد متهمان به اعدام را ابرام و تایید کرد و پس از قطعیت حکم وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی با رعایت تشریفات قانونی سحرگاه روز چهارشنبه مورخ ۲۳ آبان ۹۷ حکم اعدام با حضور جمعی در تهران به مرحله اجرا در آمد.»
ضرب‌الاجل بانک مرکزی
همزمان با اعدام سلطان سکه، بانک مرکزی به کسانی که سکه با سررسید یک ماهه پیش خرید کرده بودند، ضرب‌الاجل داد تا هرچه سریعتر نسبت به تحویل سکه‌های خود اقدام کنند. همچنین رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز به تشریح دلایل کاهش قیمت دلار و سکه در روزهای اخیر پرداخت. به گزارش ایرنا، پیش‌فروش سکه با سر رسید یک ماهه از 26 تا 28 فروردین‌ماه انجام شد و گرچه قرار بود تحویل این سکه‌ها از روز 26 اردیبهشت‌ماه آغاز شود، اما با دستور بانک مرکزی، تحویل سکه‌ها چند روز زودتر از موعد مقرر، از روز 19 اردیبهشت‌ماه در تهران و روز 22 اردیبهشت‌ماه در سایر استان‌ها آغاز شد. بر این اساس، پیش خریدکنندگان از زمان سر رسید تحویل سکه، شش ماه مهلت داشتند تا با مراجعه به همان شعبه‌ای که پیش‌خرید کرده‌اند، سکه‌های خود را تحویل بگیرند. روز گذشته(چهارشنبه) بانک ملی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مهلت شش ماهه تحویل سکه‌های پیش خرید شده با سر رسید یک ماهه به زودی پایان می‌یابد. دیروز قیمت ارز و سکه همچنان روند نزولی روزهای گذشته را طی کرد و درحالی که نرخ دلار وارد کانال 12هزار تومان شد، قیمت سکه با کاهش 100هزار تومانی در مرز بازگشت به کانال سه میلیون تومان قرار گرفت. کارشناسان دلایل مختلفی از جمله مدیریت صحیح اقتصاد را در کاهش نرخ ارز و سکه دخیل می‌دانند. در همین زمینه تسنیم به نقل از ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر نوشت: قیمت ارز و طلا مکمل هم هستند و اگر ارز بتواند خود را به‌خوبی در بازار عرضه کند و تقاضا را تامین کند، طبیعا روی قیمت تاثیر می‌گذارد و عکس این قضیه موجب افزایش قیمت می‌شود. او همچنین ادامه داد: در چند هفته اخیر مدیریت صحیح در اقتصاد منجر به کاهش قیمت ارز و طلا شد. سیدمهدی بنی‌طبا، کارشناس اقتصادی نیز اظهار کرد که مهمترین علت کاهش قیمت ارز و سکه در چند هفته گذشته مدیریت بانک مرکزی در تنظیم بازار بوده است.