به بهانه برخورد زشت با سه جوان نوازنده در یکی از خیابان‌های رشت؛ یقه‌گیری از موسیقی خیابانی

مهدی فیضی‌صفت‪-‬ دیگر عادت کرده ایم به خبرهای بد، سِر شده ایم انگار از بس خبر زلزله و سیل و قتل و اختلاس شنیده ایم، حتی خبر تجاوز وحشیانه یک بیمار جنسی به چند کودک هم تنها برای ساعاتی متاثرمان می کند و بعدش دوباره غرق می شویم در روزمرگی ها. کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی و توئیتری را که بالا و پایین می‌کنی پُر است از خبرهای تلخ و واکنش هایی که البته شاید چند ماه بعد، نویسندگانش هم به یاد نیاورند مدتی پیش برای چه یقه جِر می دادند. در میان انبوه خبرهایی چون تحریم های گوناگون و سر به فلک کشیدن قیمت رب گوجه و دستمال کاغذی، شاید برخورد زشت با سه نوازنده خیابانی حتی کسی را مجاب نکند به باز کردن ویدئو و دیدن آن چه بر سرِ سه جوان می آید؛ ولی برای دغدغه مندان فرهنگ و دلسوختگان حقوق شهروندی، زنگ خطری است که انگار بیخ گوش‌شان به صدا در می آید و لرزه می‌اندازد به جان شان.
برخوردی زشت با سه جوان نوازنده
سه جوان کنار خیابانی در رشت نشسته اند، یکی ضرب گرفته و دو رفیقش گیتار به دست دارند، آهنگ «دوسِت دارم» گروه «سون» را آواز کرده اند، با هم می خوانند: «دوسِت دارم، دوسِت دارم هنوز... عشق منی... می دونم منو از یاد می بری... بهونه نفس کشیدنم تویی... دوسِت دارم... تو قلب من فقط تویی...» کوک هم نمی خوانند اما صدای شان سرشار از شور و شوق است ولی ناگهان بزم شان نیمه کاره می ماند، فردی که مشخص نیست چه کسی است و چه کاره، از پشت یقه گیتاریست ها را می گیرد و روی زمین می کشاندشان.
موسیقی خیابانی حالا یک ژانر است


شاید بیشترِ آنهایی که کنار خیابان های تهران و دیگر شهرستان‌های ایران، بساط ساز و آواز پهن می کنند، چمدان شان پذیرای کمک های نقدی مردم هم باشد اما موسیقی خیابانی به عنوان یک ژانر در دنیا پذیرفته شده، نمی گذارندشان کنار متکدیانِ بی هنر. بسیاری از خوانندگان برجسته دنیا و اخیرا حتی آوازخوانان نامدار ایرانی می روند داخل خیابان و از نزدیک با مردم ملاقات می کنند، صدای شان را نه روی صندلی های چند صد هزار تومانی سالن های کنسرت بلکه در کفِ خیابان می رسانند به گوش دوستداران شان؛ اتفاقی که با توجه به مشکلات اقتصادی در یک سال اخیر با استقبال برخی از خوانندگان محبوب و شهیر موسیقی ایرانی مواجه شده و چهره هایی مانند محمد معتمدی، آواز خود را بدون سقف و دیوار به مردم هدیه داده اند.
به کدامین حق؟
از طرف دیگر هیچ قانونی مبنی بر منع اجرای موسیقی خیابانی وجود ندارد و نه مردم معترض و نه ماموران نهادهای مختلف حق برخورد با ساز به دستان را ندارند، حتی اگر موزیسین های خیابانی را هم‌تراز با دستفروشان در نظر بگیرند، باز هم اجازه ندارند بساط‌شان را بر هم بزنند، هر چند دستفروشان هم تا زمانی که سد معبر نکرده و مزاحم رفت و آمد مردم نشوند، قانونی را نقض نکرده اند. نکته مهم تر اینکه اگر فردی مامور شود موزیسین های خیابانی را از محلی به جایی دیگر براند، باز هم حقی برایش وجود ندارد به زشت ترین و زننده ترین شکل ممکن، وظیفه اش را انجام دهد. در دیگر نقاط دنیا، موسیقی خیابانی را آذینی می بینند برای زیباتر کردن خیابان های شان، مردم دورشان جمع می شوند و گوش می دهند تا شاید کمی فارغ شوند از هیاهوی زندگی، تا شاید حال شان بهتر باشد وقتی به خانه یا محل کار می رسند. البته برخی رسانه ها اعلام کردند این گروه موسیقی به دلیل اجرای موسیقی در شب شهادت امام حسن عسکری (ع) در رشت دستگیر شده و البته روز گذشته آزاد شدند. محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هم از پیگیری این معاونت در باب دستگیری سه جوان نوازنده خبر داد.
واکنش رضا صادقی
«امروز این صحنه بارها و بارها دیده شده و همه مدل ابراز تاسف هم شده، اینکه خودمون مقصریم که این مدلى باهامون رفتار میشه یه بحث طولانى داره، اینکه این سه جوون هم میدونم با این برخورد حقیر، کم نمیارن و براى هدفشون میجنگن هم یه مطلب... براى دلجویى از این عزیزانم میخوام دعوتشون کنم به کنسرت ١۵ آذر ماه، تا به خیلیا ثابت بشه با این رفتارها نمیتونن ماهارو از هم بگیرن و ما بعد هر زخم کنار همیم و با همیم تا روز خوب شدن و ...
اگه عزیزانى هستن که میشناسن این سه دوست هنرمند رو، بهشون اطلاع بدن که هم دعوتن و هم حواسمون بهشون هست و با تلفن مدیر برنامه من تماس بگیرن تا هماهنگ کنن باهاشون». این متن را رضا صادقی، خواننده مشهور پاپ در صفحه اینستاگرامش پای ویدئوی برخورد با سه جوان نوازنده منتشر کرد. واکنش های دیگری هم نشان دادند هنرمندان عرصه های مختلف اما کمرنگ بودند و چندان فراگیر نبود؛ دغدغه ای که شاید به اندازه تحریم ها روی زندگی مردم اثر نگذارد اما شاید چنین رفتارهایی را باب کند و از این پس، هر فردی به خود اجازه دهد یقه هر کسی را در خیابان بگیرد چون از قیافه یا صدایش خوشش نمی‌آید!