جرمی هانت به تهران آمد



جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس وارد تهران شد؛ در حالی که سفر او به تهران محل برخی تردیدها بود، او صبح روز گذشته به ایران آمد تا به گفته خود درباره برجام، مسائل منطقه‌ای و البته زندانیان دو تابعیتی با مقامات تهران گفت‌و‌گو کند. به گزارش ایسنا به نقل از ایندیپندنت وی پیش از سفر با تأکید بر اینکه «برجام یک مؤلفه ضروری در حفظ ثبات خاورمیانه است» گفت: تا زمانی که ایران به تعهداتش عمل کند ما نیز به توافق پایبند خواهیم ماند.   جرمی هانت که اولین وزیر خارجه اروپایی است که از زمان خروج امریکا از برجام به تهران سفر می‌کند، در ادامه تصریح کرد: این توافق برای زنده ماندن به پایبندی صد درصدی نیاز دارد. ما تازمانی که ایران به تعهداتش در توافق عمل کند به آن پایبند خواهیم بود.
وی با تکرار ادعاهای بی‌اساس و مغرضانه غرب و امریکا علیه کشورمان افزود: اگر ما بخواهیم با دلایل ریشه‌ای چالش‌های کنونی در خاورمیانه مقابله کنیم، لازم است که شاهد توقف فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه باشیم. او همچنین در اظهاراتی مداخله جویانه به موضوع بازداشت شهروندان دوتابعیتی ایرانی – انگلیسی پرداخت و خواستار آزادی آنها شد.وی مدعی شد: بیش از هر چیز ما خواستار آزادی این افراد بی‌گناه دو تابعیتی و بازگشت آنها به آغوش خانواده‌هایشان در بریتانیا هستیم. من داستان‌های ناراحت کننده‌ای از خانواده‌های آنها شنیده‌ام که مجبور به تحمل این جدایی هستند. بنابراین، من با این پیام شفاف به ایران می‌روم که زندانی کردن افراد بی‌گناه نباید به‌عنوان ابزاری برای اعمال فشار دیپلماتیک استفاده شود. وزیر خارجه انگلیس ظهر دیروز بعد از ورود به تهران، با حضور در وزارت خارجه با همتای ایرانی خود دیدار و رایزنی کرد.  همان طور که پیش‌بینی می‌شد، دامنه گفت‌وگوها و رایزنی‌های هانت با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی وی، مسائل مختلفی را دربر گرفت.مطابق گزارش‌ها، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و انگلستان در این دیدار که ظهر دیروز و در وزارت خارجه صورت گرفت، جنبه‌های مختلف روابط و مناسبات دوجانبه، از جمله مسائل مرتبط با ساز و کار مالی اروپا موسوم به «اس.پی.وی» برای پیشبرد روابط اقتصادی و تجاری در چارچوب برجام را مورد تبادل نظر و گفت‌وگو قرار دادند.


باوجود آنکه از محتوای مذاکرات وزیران خارجه ایران و انگلستان متن چندانی منتشر نشد، اما خبر دیدار دریابان شمخانی با جرمی هانت نشان دهنده طرح انتقادات صریح دبیر شورای عالی امنیت ملی در این دیدار بود. به گزارش ایرنا شمخانی ضمن ناکافی دانستن سطح فعلی روابط اقتصادی میان دو کشور و تسهیل روابط بانکی در این زمینه، از مواضع بی‌پایه برخی کشورها علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران در مبارزه مستمر با تروریسم انتقاد کرد. شمخانی همچنین به رویه دولت انگلیس در فروش سلاح و تجهیزات امنیتی به کشورهای ناقض حقوق بشر مانند عربستان سعودی و بحرین اعتراض کرد. جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این دیدار با اشاره به مشکلات و موانعی که دولت امریکا در مسیر مبادلات مالی و روابط بانکی پس از برجام ایجاد کرده است، بر ضرورت پیگیری و حل و فصل مسائل پیش رو تأکید کرد.