پاسخ وزارت‌کشور به «روزنامه‌آرمان»

در ارتباط با عملکرد رحمانی فضلی
و نحوه انتخاب استانداران
پاسخ وزارت‌کشور
به «روزنامه‌آرمان»


توضیحات «آرمان» به جوابیه وزارت‌کشور
آرمان: مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور نسبت به دو مطلب روزنامه واکنش نشان داده است که متن جوابیه‌ها در ادامه می‌آید. نظر به انتشار 2 مطلب در آن روزنامه توضیحات معاونت سیاسی وزارت کشور در خصوص ادعای مطرح شده در گفت‌وگوی یاد شده به شرح ذیل ارائه می‌شود.
خبر اول: هر 2 طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب ناراضی از رحمانی فضلی – مورخ 22/8/97. جوابیه معاونت سیاسی؛ عنوان خبر روزنامه «آرمان امروز»(هر 2 طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب ناراضی از رحمانی فضلی) خود گواهی است متقن بر اینکه گزینش و انتصاب استانداران از سوی وزارت کشور، ملاحظات سیاسی و جناحی مطرح نبوده و تنها مصلحت کشور و خدمت هرچه بیشتر به شهروندان مد نظر تصمیم‌گیران، از وزیر محترم کشور گرفته تا هیات دولت و رئیس‌جمهوری، بوده است. اصرار نویسندگان محترم روزنامه «آرمان» بر اینکه جناب آقای دکتر رحمانی فضلی، انتخاب رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت کشور نبوده است، هیچ شاهد و دلیل و مدرکی ارائه نمی‌شود. این واقعیت که اکثر قریب به اتفاق استانداران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در جلسه هیات دولت با اقبال مسئولان عالی‌رتبه کشور مواجه شده، مورد حمایت قرار گرفته‌اند دلیل صدقی است بر اینکه بین وزارت کشور و رئیس‌جمهور و دولت تعاملات سازنده و همفکری در راستای منافع ملی وجود دارد.
خبر دوم: لیست استانداران بازنشسته منتشر شد - مورخ 22/8/97. جوابیه معاونت سیاسی؛ در مصاحبه روزنامه «آرمان‌امروز» در مورخ 22/8/97، وزیر محترم کشور، به تلویح وابسته به جریان سیاسی اصولگرایی معرفی شده است؛ در حالی‌که در همان شماره همان روزنامه طی مطلبی دیگر، وزیر کشور متهم به بی‌اعتنایی به هر دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی شده و بر نارضایتی هر دو طرف از تصمیمات و انتصابات وزارت کشور فشرده شده است. همین امر خود بیانگر آن است که وزارت کشور در انجام وظایف قانونی خویش، شیوه و مشی اعتدال را در پیش گرفته و جز به مصالح عالیه نظام و پیاده کردن برنامه‌های کلان دولت نمی‌اندیشد. در این میان مسیر طبیعی است که عده‌ای از وابستگان به جریان‌های سیاسی مختلف از سیاست‌های دولت و وزارت کشور ناراضی باشند. سیدرضا شجاعی کیاسری؛ رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین‌الملل.
توضیح «آرمان» به جوابیه وزارت کشور
همه ما باید پیوسته نگران این باشیم که اگر کسی یا عملکردی را به شهادت می‌گیریم، اشتباه نباشد. برای مثال اگر کسی ناراحتی اصلاح‌طلبان از عملکرد وزیر را بگذارد کنار ناراحتی اصولگرایان و به این دلیل ادعا کند که حتما کار عملکرد وزارت کشور درست بوده که همه از آن ناراحت هستند و این ناراحتی گسترده را نشان رفتار فراحزبی بداند، باید او را به گروهی توجه داد که از قضا از عملکرد وزارت کشور و رحمانی فضلی خیلی هم خوشحال هستند. پاسخ دهنده محترم به یک نکته بدیهی توجه نکرده که اگر کسی طرف مصاحبه قرار می‌گیرد، اگر چهره‌ای شناخته شده باشد، ایده‌ها و افکار او به معنی نگاه و نگرش روزنامه نیست. نگاه روزنامه در جهت کلی آن قابل رویت است و اگر روزنامه با صاحب‌نظران و سیاست‌ورزان مختلف گفت‌وگو می‌کند، بسیار بدیهی‌تر و روشن‌تر از آن است که نیاز به توضیحی اضافه باشد که هر یک ایده‌ها و نگاه خاص خود را دارند و باید هم چنین باشد. در کنار اینها سوال ساده‌ای از وزارت کشور وجود دارد. چرا وزارت کشور باید چنان کند و سنگین حرکت کند که نتواند کار را در زمان مقرر به نتیجه برساند و مجبور به انتخاب سرپرست به‌جای استاندار یازده استان کشور شود؟ اگر بنای عمل وزارت کشور این است که فراحزبی باشد، چرا نباید به گونه‌ای رفتار کند که همه طرف‌ها و همه دلسوزان با نگاه معطوف به منافع ملی از آن راضی باشند؟ مگر فراجناحی و فراحزبی بودن جز این است که باید فصل مشترک همه جناح‌ها باشد و به عنوان مفصلی تایید شده، نقاط مثبت نگرش‌های سیاسی متعدد را برداشت کرده و چنان عملکردی از خود نشان دهد که کسی نتواند بر آن خرده بگیرد. صحبت اگر وجود دارد، اگر پاسخ‌دهنده محترم در پی درک و دریافت نگاه کلان روزنامه است،‌ چیزی جز بی‌درایتی و بی‌کفایتی و افزایش هزینه‌های مادی و معنوی نیست. چیزی جز آن‌که رأی‌دهندگان و حامیان اجتماعی رئیس‌جمهور آرام آرام به سوی ناامیدی سوق داده شوند،‌ در عملکرد وزارتی مشاهده نمی‌شود و اگر سخنی وجود دارد و هنوز نمی‌توان نسبت به آن آسوده خاطر بود، این نیست که اصولگرایان به استانداری رسیده‌اند یا اصلاح‌طلبان. سخن صریح این است که در دولت تدبیروامید، چرا باید از میان طیف نزدیک به طیف پایداری سرپرست یا استاندار انتخاب شود؟ چرا باید مدیرانی با تفکر احمدی‌نژادی با آن کارنامه معجزه‌وار در میان انتخاب‌ها باشند؟
درک نادرست از اعتدال
اینکه پاسخ‌دهنده محترم به شیوه ارشمیدس به یافتم‌یافتم تصور کرده که نکته‌ای تعیین کننده را دریافته و آورده است که: «عنوان خبر روزنامه آرمان امروز(هر 2 طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب ناراضی از رحمانی فضلی) خود گواهی است متقن بر اینکه گزینش و انتصاب استانداران از سوی وزارت کشور، ملاحظات سیاسی و جناحی مطرح نبوده» باید گفت، بله چنین است؛ نه تنها ملاحظات سیاسی و جناحی مطرح نبوده که اساسا هیچ ملاحظه‌ای در میان نبوده و هیچ بینش و استراتژی روشنی هم در میان نبوده و تنها مدیریتی به سبک مدیریت معجزه هزاره سوم در میان بوده است. اینکه پاسخ‌دهنده محترم آورده است که: «در حالی که در همان شماره همان روزنامه طی مطلبی دیگر، وزیر کشور متهم به بی‌اعتنایی به هر دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی شده و بر نارضایتی هر دو طرف از تصمیمات و انتصابات وزارت کشور فشرده شده است. همین امر خود بیانگر آن است که وزارت کشور در انجام وظایف قانونی خویش، شیوه و مشی اعتدال را در پیش گرفته و...» باید یادآوری کرد که مشی اعتدال بی‌توجهی به دو طیف سیاسی موثر در سیاست کشور نیست. باز هم یادآوری می‌شود که مشی اعتدال یعنی اعتدال در میانه گروه‌های سیاسی، یعنی رسیدن به فصل مشترک گروه‌های سیاسی که نگران رخنه احمدی‌نژادی‌ها در مدیریت استانی هستند.