نوزادان در کما!

آفتاب یزد – گروه اجتماعی: زنان جامعه امروزی با گذشته تفاوت‌های چشم‌گیری دارند و مشهود ترین تفاوت آن‌ها‌ در نوع زندگی‌کردنشان نمود پیدا می‌کند. زنان گذشته که برخاسته از جامعه‌ای با افکار سنتی بودند، فرزندآوری و فرزند پروری را یک امتیاز برای
خود می‌دانستند و همین امر هم باعث می‌شد که از همان سنین پایین که ازدواج می‌کنند بچه‌دار شوند اما متاسفانه در جامعه امروز زنان نوع دیگری به زندگی نگاه می‌کنند و خیلی از آن‌ها‌ تا زمانی که از هر نظر شرایط مطلوبی برای بارداری نداشته باشند، اقدام به بچه‌دار شدن نمی‌کنند، برای زنان امروزی سن و سال مهم نیست و به لطف پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی موفق شده‌اند که تا حد زیادی مشکلات خود را برطرف کنند. البته شایان ذکر است که در دنیای امروزی به دلیل پیشرفت علم و تکنولوژی همه چیز امکان پذیر است، حتی مواردی که سال‌ها‌ پیش بشر توان فکر کردن به آن را نداشت، در دنیای امروز به سادگی اتفاق می‌افتد! یکی از مسائلی که تا چند دهه پیش حتی در فکر بشر نمی‌گنجید فریز کردن جنین بود که به لطف پیشرفت علم این روزها نه تنها در حال انجام و فراگیری است بلکه بشر توانسته روز به روز بر توانایی‌ها‌ی خود در این عرصه بیفزاید و این موضوع کمک شایانی به زنانی که بارداری را به یک زمان مناسب موکول می‌کنند، کرده است.

> سلول‌ها‌یی که منجمد می‌شوند!


منجمدکردن سلول‌ها سابقه‌ای ۷۰ ساله دارد. از همان زمان سلول‌های پوست، کبد و سلول‌های جنسی را منجمد می‌کردند تا بعدها از آن‌ها استفاده کنند. برای باروری هم از چندین دهه پیش از روش انجماد استفاده می‌شد. اولین انجماد موفق ۵۵ سال پیش اتفاق افتاد و طولانی‌ترین زمان نگهداری سلول که منجر به تولد نوزاد زنده شده، ۲۱ سال بوده است. این سلول متعلق به جوانی آمریکایی بود که مبتلا به بیماری هوچکین شده بود و باید شیمی‌درمانی و رادیوتراپی می‌کرد که در نتیجه قدرت باروری‌اش از دست می‌رفت. برای همین پیش از شروع درمان در حالی که هنوز ازدواج هم نکرده بود، سلولش را برای آینده منجمد کرد و وقتی ازدواج کرد با اسپرم خودش بچه‌دار شد.

> جنین‌ها‌ی در کما
روند فریز جنین‌ها‌ یک روند حدوداً 3 ساعته است. در فریز جنین، جنین‌ها‌ پس از آب زدایی درون نی‌ها‌ی مخصوصی گذاشته می‌شوند. در مرحله بعدی نی‌ها‌ی حاوی جنین درون نیتروژن مایع با درجه حرارت منفی 196 درجه سانتی گراد نگهداری خواهند شد. البته فقط جنین‌ها‌ی با کیفیت خوب، فریز می‌شوند. چون فقط این جنین‌ها‌ هستند که می‌توانند فرآیند
پر استرس فریز را به خوبی تحمل کنند و بقیه از بین می‌روند. همچنین شانس بارداری انتقال جنین‌ها‌ی فریز شده، کمتر از شانس بارداری انتقال جنین تازه نمی‌باشد اما با این حال به تعداد و کیفیت جنین‌ها‌ی فریز شده بستگی دارد. طبق آمار به دست آمده این شانس در حدود 20درصد در هر بار انتقال تخمین زده می‌شود. اما در مرکز باروری و نا باروری اصفهان آمار موفقیت ترانسفر جنین‌ها‌ی فریز در حال حاضر در حدود 40درصد است.

> انجماد، بارداری زنان با شرایط خاص را
ممکن می‌سازد
با پیشرفت علم امروزه شاهد هستیم که افراد زیادی سلولشان را فریز کرده‌اند و خودشان تحت درمان رادیوتراپی و شیمی‌درمانی هستند و پس از بهبود می‌توانند با اسپرم خود پدر شوند. هزینه کار هم زیاد نیست. اما فریز نسج تخمدان که اخیرا مطرح می‌شود، هنوز در مراحل اولیه است و تنها ۲ بارداری در دنیا اتفاق افتاده است که یکی از آن‌ها در بلژیک بوده که پیش از درمان هوچکین، بخشی از تخمدان خانم را برداشتند و فریز کردند. ۷ سال بعد نسج فریز شده را با لاپاروسکوپ در محل تخمدان گذاشتند و بیمار باردار شده است. این عمل به وسیله پروفسور دونز صورت گرفته ولی انجماد خود تخمک بیش از پنج سال است که انجام می‌شود و نتایج خوبی هم داشته است.

> خانم‌ها‌ به دنبال شرایط مطلوب برای بارداری
بسیاری از خانم‌ها‌یی که تخمک خود را منجمد می‌کنند، در حال حاضر آمادگی لازم برای بارداری را ندارند. این دسته از خانمها ترجیح می‌دهند پس از بهبود شرایط و با آمادگی کامل در آینده اقدام به بارداری کنند. خانمها بنا به دلایلی بارداری خود را به تعویق می‌اندازند، به عنوان مثال، منتظر به دست آوردن موقعیت مالی بهتری هستند، می‌خواهند درس یا تحصیلشان به پایان برسد یا اینکه هنوز ازدواج نکرده‌اند.این علم به این دسته از خانم‌ها این امکان را می‌دهد که تخمک خود را فریز کنند در این حالت آنها با دوام می‌شوند و خانمها می‌توانند از آنها استفاده کنند. خانمها می‌توانند تخمکهای فریز شده را گرم کرده و از آن در سنین بالاتر که آمادگی لازم را دارند تا باردار شوند هرچند که دیر شده باشد در 30، 40 یا حتی 50 سالگی از آن
استفاده کنند.

> جنین منجمد تفاوتی با جنین تازه ندارد
به غیر از آن، شیمی درمانی و پرتو درمانی می‌توانند منجر به کاهش قدرت باروری شوند. پزشکان توصیه می‌کنند که هرچقدر جوان‌تر باشید برای فریز کردن بهتر است. همانطورکه سن شما بالا می‌رود سن سلول‌ها‌یتان نیز افزایش پیدا می‌کند. بنابراین قدرت باروری شما کاهش پیدا می‌کند و خطر اختلالات کروموزومی جنین نیز افزایش پیدا می‌کند. به گفته متخصصین پرداختن به این موضوع که آیا انجماد به جنین صدمه می‌زند و و پس از ذوب شدن جنین با یک جنین تازه یکسان است؟ مهم‌ترین سوال درباره انجماد سلولی است؛ برای دستیابی به پاسخ، مطالعات زیادی انجام داده‌اند. بچه‌ها‌یی که محصول جنین فریز شده در ۲۵سال پیش بوده‌اند (که تعداد زیادی هستند)، را از نظر عصبی و قلبی و همه دستگاه‌ها‌ی بدن بررسی کردند و دریافتند که با دیگر همسالان خود که امروزه جوانانی ۲۵ ساله هستند تفاوتی نداشته‌اند. طولانی ترین زمانی که تا حالا جنین را در فریز نگه داشته‌اند و بچه سالم به دنیا آمده است جنینی بود که حدود ۲۵ سال پیش منجمد شد و پس از انتقال به بدن زنی به نام تینا ورن گیبسون، نوزادی سالم متولد شد.

> فریز جنین در ایران هم اتفاق می‌افتد
هم اکنون بسیاری از کودکان با فریز آهسته یا فریز شیشه‌ای (سریع) متولد می‌شوند. جالب اینکه پزشکان در کشور ما نیز موفق شدند جنین منجمد شده را ۳ سال در تانک ازت نگه دارند. داستان از این قرار بود که خانمی ۳ سال پیش با لقاح مصنوعی خارج رحمی باردار شد و حالا که فرزندش ۳ سال دارد، تصمیم گرفته بچه دوم داشته باشد و پزشکان جنین منجمدشده او را که ۳ سال در تانک ازت نگهداری شده بود، در رحم او قرار دادند و خوشبختانه بارداری موفق داشت. جالب است که این ۲ بچه از نظر تشکیل با هم، هم سن هستند ولی از نظر زمان تولد ۳ سال تفاوت دارند. اهمیت این مورد در این نیست که با جنین فریز باردار شده است، این اتفاق هر روز در مراکز متعدد کشور رخ می‌دهد. موضوع مهم این موفقیت در آن است که جنین ۳ سال در فریز بوده و صدمه‌ای ندیده است.
لازم به ذکر است که فریز کردن سلول‌های جنسی در دنیا بیش از نیم قرن سابقه دارد. در آن روزگار هنوز IVF یعنی لقاح مصنوعی خارج رحمی و سپس قرار دادن جنین تشکیل شده در بدن مادر وارد عرصه پزشکی زنان نشده بود چون عمر این روش به ۳۰ سال می‌رسد. اما درباره فریز کردن جنین، پس از اینکه روش لقاح مصنوعی خارج رحمی به عنوان متدی مناسب جای خود را باز کرد، ضرورت منجمد کردن جنین‌های تشکیل‌شده نیز احساس شد.