«ابتکار» از هزینه کردن از مقام رهبری توسط صداوسیما برای استثناء کردن مدیران ارشد بازنشسته این سازمان از قانون گزارش می دهد

هزینه سرمایه‌های نظام برای حفظ چند مدیر سازمانی!
گروه پارلمان - معصومه معظمی: طبق قانون منع به کار گیری بازنشستگان همه مشمولان این قانون باید تا روز شنبه 26 آبان ماه محل خدمت خود را ترک می‌کردند.‌ به گفته دادستان دیوان محاسبات و معاون قوانین مجلس اگر افراد مشمول این قانون از 26 آبان به بعد در کار خود باشند با دستگاه‌ها برخورد قانونی خواهد شد و کسی مجاز نیست بیش از تاریخ تعیین شده در پست خود باقی بماند. این در حالی است که پیش از این مشمولان زیادی برای گرفتن درصد بیشتر جانبازی یا ماندن در کرسی مدیریتی خود کوشیدند به هر شکل ممکن با دور زدن قانون شامل استثناء شوند‌ هرچند که مجلس با گرفتن استفساریه درباره شهردار تهران مخالفت خود را از استثناء کردن افشانی اعلام کرد، ولی طبق شنیده‌ها علی عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما که خودش به واسطه انتخابش از سوی مقام رهبری از استثناءهای این قانون است، طی این مدت کوشیده است برای 20 نفر از معاونین خود و مدیران ارشد سازمان از سوی رهبری مجوز ماندن بگیرد؛ خبری که از سوی یکی از نمایندگان مجلس هم تایید شد.
قانون منع به کارگیری بازنشستگان، به گفته بسیاری از مردم و کارشناسان یکی از قوانین مترقی مجلس دهم است. قانونی که اگر به درستی اجرا شود، می‌تواند برگ زرین و مثبتی در پرونده نمایندگان این مجلس باشد‌ چرا که توانسته است تا حدی امید را در دل جوانان زنده کند. ولی هر‌گاه که پای استثناء به قانونی باز می‌شود، راه دور زدن قانون را برای گروهی باز می‌کند و برخی با استفاده از رانت سعی می‌کنند شامل این استثناء شوند. هر چند که استثناء بستن به قانون به منزله بی‌خاصیت کردن قانون خواهد بود.
معاونان رئیس صداوسیما استثناء از قانون نیستند


در این باره می‌توان به تلاش رئیس سازمان صدا و سیما برای حفظ برخی مدیران ارشد خود که شامل این قانون می‌شوند اشاره کرد. البته پیش از این زهرا ساعی، نماینده مردم تبریز در مجلس درباره شائبه‌هایی پیرامون وضعیت مدیران بازنشسته سازمان صدا و سیما گفته بود: «در این قانون تنها افراد یا روسای نهادهایی که با اذن مقام معظم رهبری انتخاب می‌شوند، مستثنی شده‌اند و به غیر از آنها هیچ استثناءئی وجود ندارد.» این عضو فراکسیون جوانان مجلس افزود: «بر اساس قانون منع به کارگیری بازنشستگان تنها رئیس سازمان صدا و سیما استثناءء شده است، اما معاونانش و سایر مدیران این سازمان مشمول این قانون قرار می‌گیرند.»
دست به دامان رهبری برای استثناءء شدن از قانون!
ولی طبق شنیده‌ها برخی مدیران ارشد صدا و سیما که برخی از آنها 13، 12 و 5 سال از زمان بازنشستگی‌شان گذشته است، برای حفظ جایگاه‌شان به رئیس صدا و سیما فشار آورده‌اند که در پست‌شان بمانند. این خواسته در ابتدا با مخالفت رئیس سازمان مواجه شده بود، ولی گویی با ادامه‌دار شدن این رایزنی و فشارها، علی عسکری بالاخره پذیرفته است که برای ماندن و استثناءء شدن این 20 مدیر ارشد صدا و سیما از رهبری مجوز بگیرد. نکته‌ای که به تایید یکی از نمایندگان مجلس رسید و در گفت‌وگو با «ابتکار» اظهار کرد: «‌گویی این مجوز برای این 20 مدیر ارشد صدا و سیما صادر شده است. هر چند که در بندی از قانون فوق‌الذکر، استثناء کردن برخی افراد ازجمله اختیارات رهبری است.» البته محمدجواد ابطحی، نماینده اصولگرای مجلس در این باره به «ابتکار» گفت: «بعید است رهبری چنین استثنائی قائل شوند و برای این 20 مدیر صدا و سیما مجوز بدهند چرا که خود ایشان از پیشگامان توجه به جوانان هستند و پیش از تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان به جوانگرایی روی آورده‌اند.»
قانون کلی و استثناء خلاف قاعده است
گفتنی است پیش از تصویب این قانون، رهبر انقلاب در 2 حکم روسای سازمان تبلیغات اسلامی و نهاد رهبری در دانشگاه‌ها را به منظور جوانگرایی در سطح مدیریتی انتخاب کردند، ضمن اینکه در بیانات‌شان هم بارها بر ضرورت استفاده از نیروهای جوان تاکید کرده‌اند. ابطحی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس در ادامه اظهارات خود به «ابتکار» گفت: «قانون کلی است و استثناء خلاف قاعده است. در علم حقوق می‌گوییم تا می‌توانیم باید استثناءها را بر قانون محدود کنیم نه اینکه آن را گسترش دهیم. به همین دلیل یکی از دلایلی که استفساریه مجلس درباره شهردار تهران از طرف نمایندگان رد شد همین دیدگاهی بود که نمایندگان به استثناءها داشتند.» این نماینده اصولگرای عضو فراکسیون ولایی همچنین تاکید کرد: «‌فرقی ندارد صدا و سیما باشد یا وزارت نفت یا شهرداری یا هر نهاد دیگری، همه باید تابع قانون باشند. دوستانی که سعی دارند با لابی و رایزنی جای فراری در این قانون پیدا کنند اگر واقعا دنبال گرفتن مجوز و استثناء از رهبری هستند، بعید به نظر می‌رسد ایشان چنین مجوز و اجازه‌ای بدهند. رهبری در این کار ورود نمی‌کنند.» ابطحی به رئیس صدا و سیما توصیه کرد: «ایشان به این نکته توجه کند که این کار تخلف است و رهبری مجوز چنین کاری را نمی دهند.»
بی‌توجهی به قانون دخل و تصرف در بیت‌المال و جرم است
محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس هم در این باره به «ابتکار» گفت: «همه مشمولان قانون منع به کارگیری بازنشستگان باید کرسی‌های خود را ترک کنند چون این قانون استثناءبردار نیست. صداوسیما و هر دستگاه دیگری که مشمول این قانون می‌شوند، باید به قانون تمکین کنند.» او ادامه و تداوم کار مدیران مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌ها را تخلف دانست و افزود: «دستگاه‌های نظارتی باید به این تخلف ورود کنند، چون قانون بعد از اینکه به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید و ابلاغ شد، بی‌توجهی به آن دخل و تصرف در بیت المال و جرم است و دیوان محاسبات باید نسبت به آن ورود کند.»
از طرفی بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس با تاکید بر اینکه «قانون منع به کارگیری بازنشستگان قبل از تصویب جای کار و تامل بیشتری داشت و حقوقدان‌های مطرح کشور به آن انتقاد دارند»، به «ابتکار» گفت: «با وجود همه کاستی ها ولی در شرایطی که این قانون تصویب شده است همه باید به آن تمکین کنند.» این عضو فراکسیون امید ادامه داد: «سازمان بازرسی نسبت به سازمان ها نظارت می‌کند و کسی که قانون را رعایت نکند علیه آن اعلام جرم خواهد کرد. کمیسیون اصل‌90 هم به عنوان بازوی نظارتی بر عملکرد سه قوه، قطعا اگر گزارشی از تخلفات دریافت کند، به طور جدی نسبت به موضوع ورود خواهد کرد.» نماینده مردم شیراز در مجلس همچنین تصریح کرد: «اینکه برخی دنبال این هستند که درصد جانبازی را بالا ببرند یا برخی در تلاشند به هر نحوی از قانون فرار کنند قابل تامل است و اگر قرار است افرادی در این قانون استثناء شوند، مثل موضوع شهردار تهران با استفساریه باید از طریق مجلس موضوع مورد بررسی قرار گیرد.»
قاسم میرزایی نیکو، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور هم به «ابتکار» گفت: «طبق شنیده ها رئیس صداوسیما 20 نفر از معاونین و مدیران ارشد سازمان را برخلاف قانون منع به کارگیری بازنشستگان حفظ کرده و از رهبری برای استثناء شدن آنها از قانون مجوز گرفته است. البته قانون بندی دارد و یک بند قانون این است که با اجازه رهبری می‌توانند افرادی را از قانون استثناء کنند. بنابراین با توجه به این قانون ممکن است برخی هوس کنند از این بند قانون استفاده کنند و از مقام رهبری برای حفظ خود یا مدیرانشان مجوز بگیرند که در این صورت با زیاد شدن استثناءها، قانون دیگر قابلیت اجرایی ندارد و بی خاصیت می‌شود.»
شورای امنیت، صداوسیما، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به دنبال مجوز رهبری هستند
نماینده مردم دماوند در مجلس با استناد به شنیده های خود اعلام کرد: «شورای امنیت ملی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، صداوسیما و ... در تلاشند از این مسئله استفاده کنند. بنابراین در صورتی که قانون استثناء بردار شود دیگر قابل اجرا نیست، پس پیشنهاد می کنم اگر قرار است استثناءها در این قانون اضافه شود، قانون منع به کارگیری بازنشستگان لغو شود چرا که با اضافه شدن استثناءها دیگر چیزی از این قانون باقی نمی‌ماند.»
پارسایی اما در عین حال که نسبت به قانون منع به کارگیری بازنشستگان انتقاد دارد و معتقد است ایرادهای زیادی از جمله تعارض با بخش‌هایی از قانون مادر دارد، می‌گوید که باید درباره این قانون تامل بیشتری می‌شد.
علی‌اصغر یوسف‌نژاد هم با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها از جمله صدا و سیما مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان هستند، به «ابتکار» گفت: «‌در صورت بروز تخلف در این باره، طبق قانون با متخلفان برخورد خواهد شد و قانون در این باره با کسی تعارف ندارد. اگر کسی بخواهد از قانون تمکین نکند از جنبه نظارتی مجلس به موضوع ورود خواهیم کرد.»
سایر اخبار این روزنامه