همزمان با رد آتش‌بس از سوی عربستان، سازمان نجات کودکان اعلام کرد 85 هزار کودک یمنی بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند

نگاه سرد جهان به کودکان یمن
گروه ایران و جهان - محمدرضا ستاری: سازمان نجات کودکان اعلام کرد، از زمان حمله عربستان به یمن حدود 85 هزار کودک زیر پنج سال یمنی تنها به دلیل گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند و در حدود 14 میلیون نفر یعنی چیزی برابر با نصف جمعیت این کشور در معرض قحطی قرار دارند. این مساله عمدتاً به علت محاصره مرزی یمن توسط عربستان سعودی است که با هدف تضعیف حوثی‌ها صورت گرفته است.
همزمان با تشدید درگیری‌ها در بندر الحدیده میان نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان و حوثی‌ها که نگرانی‌های فزاینده‌ای را نیز در میان نهادهای حقوق بشری رقم زده است، هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد با تنظیم پیش‌نویس قطعنامه‌ای خواستار آتش‌بس فوری در شهر الحدیده و برداشته شدن کلیه موانع برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه به یمن شد.
این قطعنامه که پیش‌نویس آن توسط انگلیس تهیه شده بود از طرفین درگیری‌ها می‌خواست که به مدت دو هفته کلیه موانع موجود بر سر راه کمک‌رسانی به مردم جنگ زده یمن را برطرف کنند، امری که بنا بر گزارش خبرگزاری یورونیوز در همان هفته قبل نیز زمان مشخصی برای تصویب نهایی آن از سوی شورای امنیت سازمان ملل مشخص نشده بود.


در همین رابطه و در حالی که حوثی‌ها اعلام کرده بودند که حاضر به توقف درگیری‌ها هستند، دو روز قبل ترکی مالکی سخنگوی ائتلاف عربی در یک کنفرانس خبری، ضمن رد پذیرش آتش‌بش، مدعی شد که نیروهای ائتلاف به 4 کیلومتری بندر الحدیده رسیده‌اند و هدف اولیه آنها نابود کردن راه‌های تامین حوثی‌ها در مناطق مختلف است. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که درگیری‌ها در بندر استراتژیک الحدیده شدت گرفته و نبرد خانه به خانه میان حوثی‌ها و نیروهای ائتلاف در جریان است.
در این میان اما ساکنان شهر و نیز غیرنظامیان با گیر افتادن در میان درگیری‌ها، در وضعیت بسیار بغرنجی قرار دارند. به طوری که به گفته شاهدان محلی روزانه هواپیماهای ائتلاف مناطق مختلفی از شهر را هدف حمله و بمباران قرار می‌دهند. همین امر سبب شده تا ناظران بین‌المللی با ابراز نگرانی از وضعیت غیرنظامیان یمنی، بروز دور جدید حملات و رد آتش‌بس را موجب کمرنگ شدن امیدواری‌ها برای صلح یمن عنوان کنند.
وضعیت حیرت‌انگیز یمن
تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان یافتن جنگ چهارساله در یمن که با حمله عربستان به این کشور فقیر عربی آغاز شده و تا کنون علاوه بر ده‌ها هزار کشته، با میلیون‌ها آواره و تخریب تقریبی تمام زیرساخت‌های این کشور همراه بوده است، هم اکنون در حالی شدت گرفته که میلیون‌ها یمنی در این کشور در حالتی قحطی زده با مرگ دسته پنجه نرم می‌کنند. بنا بر گزارش گاردین، سازمان نجات کودکان اعلام کرد، از زمان حمله عربستان به یمن حدود 85 هزار کودک زیر پنج سال یمنی تنها به دلیل گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند و در حدود 14 میلیون نفر یعنی چیزی برابر با نصف جمعیت این کشور در معرض قحطی قرار دارند. این مساله عمدتاً به علت محاصره مرزی یمن توسط عربستان سعودی است که با هدف تضعیف حوثی‌ها صورت گرفته است. همچنین با توجه به اینکه حدود 80 درصد از کمک‌های ضروری به یمن توسط بندر الحدیده صورت می‌پذیرد، حمله ائتلاف عربی به این بندر استراتژیک، شرایطی را پدید آورده که ممکن است سازمان ملل در قبال یمن شرایط قحطی گسترده اعلام کند.
در وضعیت کنونی علاوه بر بندر الحدیده سایر نقاط مهم یمن نیز در معرض تهدید بوده و علاوه بر اینکه تولید مایحتاج روزانه و غذا متوقف شده، به موازات درگیری‌ و محاصره مرزی، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی نیز نابود شده‌‌اند. از سوی دیگر در مناطقی که مواد غذایی در دسترس قرار دارد، مردم عادی توانایی خرید آن را ندارند زیرا حقوق ماهانه آنها اکنون مدت‌هاست که پرداخت نشده و به واسطه سقوط ارزش پول ملی، قدرت خرید میان مردم یمن به شدت کاهش یافته است.
در همین راستا، سخنگوی سازمان نجات کودکان گفته، وقایعی که بر یمن می‌گذرد واقعاً حیرت‌انگیز است. مرگ خوش‌بینانه 85 هزار کودک زیر 5 سال در طول کمتر از 4 سال به واسطه خشکسالی یا تغییرات آب و هوایی نیست بلکه نتیجه جنگی است که توسط کشورهای قدرتمند پشتیبانی می‌شود.
فرار به جلو عربستان
در همین حال مذاکرات صلح یمن نیز که قرار بود به ابتکار سازمان ملل اواسط این ماه برگزار شود، به دلایل نامعلومی یک ماه به تعویق افتاده و همزمان شدت حملات به بندر الحدیده از سوی ائتلاف سعودی افزایش یافته است. مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن به همین منظور روز گذشته به یمن رفته تا در مورد مذاکرات صلح با حوثی‌ها گفت‌و‌گو کند! نکته عجیب در اینجاست که تاکید شده هر دو طرف باید در مذاکرات صلح شرکت کنند اما نماینده سازمان ملل هدف خود را رایزنی با حوثی‌ها قرار داده و از قرار معلوم به بندر الحدیده نیز نرفته است.
تحلیل‌گران معتقدند از زمان حمله عربستان به یمن تقریباً تمامی اهداف نیروهای ائتلاف از جمله تصرف بندر الحدیده و توقف حوثی‌ها در امتداد ساحل دریای سرخ بی‌نتیجه مانده و همچنان مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در دریای سرخ و مرز عربستان برای نیروهای سعودی و همپیمانانش غیر قابل نفوذ مانده است. حوثی‌ها نشان داده‌اند که چیزی برای از دست دادن ندارند و مقاومت می‌کنند، اما معادلات برای ارتش کلاسیک ائتلاف بر هم خورده و هر چه زمان می‌گذرد جنگ در صفوف آنها از لحاظ منابع فرسایشی می‌شود. بنابراین به تعویق افتادن مذاکرات صلح آن هم بدون دلیل خاص، شاید راه تنفسی برای سعودی‌ها باشد که با تصرف و اشغال بخشی از بندر استراتژیک الحدیده با دستی پر به پای میز مذاکره رفته تا از باتلاقی که در آن گرفتار شده‌اند، بیرون بیایند.
سایر اخبار این روزنامه