ویژگی‌های نزدیک‌ترین افراد به پیامبر (ص) از نظر مقام معظم رهبری

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، دوشنبه گذشته ،در ابتدای جلسه درس خارج فقه، به بیان حدیثی از حضرت رسول اعظم (ص)درباره ویژگی‌های «نزدیک‌ترین افراد به پیامبر(ص) در روز قیامت» پرداختند. پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب ، متن بیانات معظم له را منتشر کرده است که فرازهایی از آن، در پی می‌آید: «عن جعفر ‌بن ‌محمّد علیهما ‌السّلام عن ابیه عن جدّه علیهم ‌السّلام قال قالَ رَسولُ‌ اللّهِ صَلَّی‌ اللّهُ ‌عَلَیهِ وَ ‌آلِهِ: اَقرَبُکُم غَداً مِنّی فِی المَوقِفِ اَصدَقُکُم‌ لِلحَدیثِ وَ آداکُم لِلاَمانَةِ وَ اَوفاکُم بالعَهد وَ اَحسَنُکُم خُلُقاً وَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاسِ.» اَقرَبُکُم غَداً مِنّی فِی المَوقِفِ اَصدَقُکُم‌ لِلحَدیث؛ در موقف قیامت همه سختی‌ها و وحشت‌ها و ترس‌ها و اهوال گوناگون برای انسان وجود دارد و فرقی هم نیست بین مؤمن و غیر مؤمن. خب در یک چنین معرکه سختی که اهمّیّت و سختی آن موقف اصلاً برای ما قابل تصوّر نیست، انسان دنبال یک مرجع امنی می‌گردد. آن کسی و آن جایگاهی که از همه اشخاص و جایگاه‌ها در قیامت امنیّت بیشتری به انسان می‌دهد، جایگاه پیغمبر اکرم است.... این روایت می‌گوید وسیله‌ای که شما بتوانید با آن، خودتان را نزدیک پیغمبر بکنید، چیست؛ آن را دارند به ما یاد می‌دهند. خود حضرت فرمودند: اَقرَبُکُم غَداً مِنّی، [نزدیک‌ترین شما به من]، فِی المَوقِف -یعنی در قیامت- اوّل این [فرد] است: اَصدَقُکُم‌ لِلحَدیث؛ آن کسی که راستگوتر است، در حرف زدن راستگو است، آن‌چه می‌گوید از روی صدق بیان می‌کند؛ دروغ و تهمت و شایعه و حرف ضعیف و قول به غیر علم و مانند این‌ها در آن نیست. وَ آداکُم لِلاَمانَة؛ آن کسی که بیشتر از همه ادای امانت می‌کند؛ که مکرّر عرض کرده‌ایم که امانت فقط این نیست که حالا یک پولی شما دست بنده بسپرید، بنده آن را به شما برگردانم؛ این یکی از انواع امانت است. همه آن چیزهایی که مردم به ما می‌سپرند، امانت‌های مردم است؛ مقام را به ما می‌سپرند، امنیّت را به ما می‌سپرند، دینشان را به ما می‌سپرند، حفظ نوامیس‌شان را به ما می‌سپرند؛ همه این چیزها امانت‌های مردم دست ما ست. ما حکومتیم دیگر؛ هر کسی هر جا هست؛ یکی مثل بنده در یک جایگاهی قرار دارد، یکی در جایگاه دیگری قرار دارد، یکی قاضی است، یکی مسئول تعلیم و تربیت است، یکی امام جماعت است؛‌ همه این ها امانت‌هایی است که دست ما سپرده است؛ ادای امانت. هر کدام بهتر ادای امانت کردید، آن‌جا جایتان به حضرت نزدیک‌تر و امنیّت‌تان بیشتر است. وَ اَوفَاکُم بالعَهد؛ [در مورد] پیمان‌های فردی و اجتماعی، وفای به این عهد‌ها بکنید؛ که البتّه مهم‌ترینش پیمان‌های اجتماعی است؛ این قراردادهای اجتماعی، این حقوق شهروندی [است]. خب این چیزهایی که حالا امروز فرنگی‌ها یاد گرفته‌اند، می‌گویند «حقوق شهروندی»، ماها هم از این‌ها می‌خواهیم یاد بگیریم! حرف‌هایی که در روایات ما و در قرآن ما هست، حالا ما داریم از غربی‌ها این‌ها را [یاد می‌گیریم]! وَ اَحسَنُکُم خُلُقاً؛ یکی از چیزها هم این است که خوش‌اخلاق باشید؛ بداخلاق و عبوس [بودن] و [این‌که] در خانه یک ‌جور، در محلّ کار یک جور، با مردم یک جور، با تکبّر، با اوقات تلخی [رفتار کردن]، خیلی بد است. آن کسانی که «اَحسَنُهُم خُلقاً» هستند، آن‌جا نزدیک‌ترند. وَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاس؛ مردمی بودن. معنای با مردم بودن این نیست که فرض کنید انسان به چهار نفر از طبقه ممتاز بگوید این‌ها مردمند؛ نه، یعنی توده مردم، طبقات پایین مردم، عامّه مردم؛ با این‌ها باشید، بین این‌ها باشید، مثل آن‌ها زندگی کنید، در حدّ آن‌ها زندگی کنید، پیش آن‌ها تواضع کنید؛ این‌ها معنای مردمی بودن است.