30 درصد گرانی خشکبار زیر سر دلالان است


مصطفی احمدی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره قیمت فروش آجیل اظهار کرد: قیمت بازار بر مبنای نوسانات نرخ ارز، میزان تولید، عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. البته 20 تا 30 درصد افزایش قیمت‌ها در گرو اقدامات دلالان است. ضمن اینکه با کاهش قدرت خرید خرده‌فروشان، قدرت تامین اجناس آنان کاهش می‌یابد.
وی افزود: پسته، توت، تخمه ژاپنی و انجیر از جمله اقلام صادراتی هستند و تاجران کشورهای عراق، افغانستان و سایر کشورها این اجناس را از تولیدکنندگان می‌خرند و فروشندگان در پایان این زنجیره قرار می‌گیرند. با وجود این عوامل قیمت آجیل و خشکبار گران‌تر نمی‌شود.
رئیس ‌اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار ادامه داد: در سال‌هایی که آب و هوا مناسب است 220 هزار تن تولید پسته داریم و تنها 20 درصد از این میزان به هنگام مناسبت‌ها و اعیاد مختلف به فروش می‌رسد و 80 درصد باقی مانده صادر می‌شود.
احمدی برخی اجناس مانند مغز گردو، تخمه کدو و تخمه آفتابگردان را با کمبود مواجه دانست و افزود: برای جلوگیری از کمبود باید این محصولات به صورت کنترل شده  وارد بازار شود. 70 درصد مغز گردو در اثر سرما از بین رفت که برای جبران این امر پیگیری‌هایی صورت گرفته است.وی ادامه داد: با وزارت جهاد کشاورزی و معاونت باغبانی جهاد کشاورزی گفت‌و‌گو‌هایی در زمینه صادرات پسته داشته‌ایم تا در ازای صادرات این جنس، محصولاتی که در داخل مصرف بالایی دارند از جمله بادام هندی، تخمه کدو و تخمه آفتابگردان وارد کشور شود.


وی تصریح کرد: در حال پیگیری نامه‌های ارسال شده به معاونت باغبانی و وزارت جهاد کشاورزی هستیم تا از این طریق با کنترل اجناس وارداتی علاوه‌بر اینکه مصرف‌کنندگان قدرت خرید پیدا کنند، آجیل فروشان نیز توانایی عرضه محصولات خود را داشته
 باشند.
سایر اخبار این روزنامه
دلار پایین آمد، قیمت‌ها نه مانع کجاست؟! مسائل اقتصادی را امنیتی نکنید (یادداشت میهمان) اخبار ویژه تهیه 50 موشک شیمیایی توسط کارشناسان فرانسوی و توزیع آنها بین تروریست‌های النصره هواپیمای ساخت ایران صادر می‌شود اختلاف 12 درصدی تورم کالاهای خوراکی میان بانک مرکزی و مرکز آمار! تعلل شرکت راه‌آهن برای دریافت 2 هزار تن ریل ملی 38 درصد آب روستاهای استان تهران به دلیل فرسودگی شبکه توزیع‌هدر می‌رود 30 درصد گرانی خشکبار زیر سر دلالان است متاسفانه سهم ایران از تجارت ۴ هزار میلیارد دلاری غذای حلال یک درصد است! بزرگ‌ترین کارخانه داروهای ضد سرطان غرب آسیا در کرج افتتاح شد آخرین خبرها از زلزله سرپل ذهاب خوشبختانه این زلزله تلفات جانی نداشت سونامی سالخوردگی مردم ایران نسخه کیسینجر روی میز مجلس! مبارزه با رژیم صهیونیستی اصلی‌ترین مسئله جهان اسلام است برگزیدگان 40 سال سینمای مقاومت معرفی شدند مدعیان اصلاحات از بزک آمریکا به تطهیر آل‌سعود رسیدند! نفت مفت در ازای تلفات نظامی آمریکا! با ما در فضای مجازی همراه باشید سونامی سالخوردگی مردم ایران نسخه کیسینجر روی میز مجلس! سونامی سالخوردگی مردم ایران نسخه کیسینجر روی میز مجلس!