مسیر ناهموار بهشت پیش ‌روی شهردار منتخب

گروه سیاسی: دیروز، شورای شهر تهران از نامه ای محرمانه رونمایی کرد. نامه ای که وزارت کشور به شورای پایتخت ارسال کرده و از ابهام در تایید صلاحیت حناچی سخن به میان آورده است. این نامه مسیر بهشت را برای حناچی ناهموار کرده است. حال باید منتظر ماند و دید که اصرار شورا بر شهردار منتخبش به چه سرانجامی می رسد.
علی اعطا  در حاشیه جلسه هم اندیشی اعضای شورا که پشت درهای بسته برگزار شد با بیان اینکه روز دوشنبه  آخرین مهلت وزارت کشور بعد از ده روز فرصت، برای صدور حکم شهردار منتخب شورا بود گفت: اما نامه محرمانه‌ای از سوی وزارت کشور به شورا آمده که نه ابلاغ حکم شهردار بود و نه اینکه شهردار منتخب واجد شرایط تعیین شده نیست.
وی افزود: براساس ماده ٨٠ بند یک تبصره سه قانون شوراها اعلام شده است که وزارت کشور  بعد از ده روز می بایست حکم شهردار را صادر کند و در غیر اینصورت هنگامی که شهردار را واجد شرایط ندانست می بایست مراتب را با ذکر دلایل و مستندات به شورا اعلام کند اما نامه وزارت کشور نشان داد که به پاسخ صریحتر از سوی وزارت اطلاعات نیاز دارند.
اعطا با بیان اینکه با وزارت کشور مکاتبه خواهد شد تا وضعیت را برای شوراها مشخص کنند، ادامه داد: با این حال تا زمانی که وضعیت روشن نشود سرپرست شهرداری با قوت کار خود را ادامه خواهد داد و مشکلی بابت اداره شهر احساس نخواهد شد، هرچند شورا نظارت بیشتری را اعمال خواهد کرد. سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در قانون آمده است که اگر شورا بر انتخاب گزینه خود پافشاری کند، قانون شرایط دیگری را پیش بینی کرده است، گفت: بعد از مکاتبه شورا با وزارت کشور، بهتر می توانیم به جمع بندی برسیم که گام بعدی چه خواهد بود.


اعطا در واکنش به توییت الهام فخاری عضور شورا در مورد شهردارشدن حناچی گفت: صحیح این است که شما مطالب را از سخنگو و رییس شورا بپرسید.
وی با بیان اینکه قانون مسیر بعدی را مشخص کرده اما با اعضای شورا در مورد شرایط مسیر بعدی صحبت نداشتیم گفت:در گفت وگو با مراجع تصمیم گیر موضوع را دنبال می کنیم.
سخنگوی شورای شهر تهران افزود: طبق نامه، وزارت کشور نیاز به پاسخ صریحتر دارد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر وزارت کشور سرانجام حکم شهردار را انتخاب نکند چه می‌شود؟ گفت: در این رابطه بحثی نکردیم.
حسن خلیل آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی شورا نیز در جمع خبرنگاران گفت: جلسه تمام شد و قرار شد نامه به وزارت کشور نوشته شود تا به صورت شفاف تکلیف را مشخص کنند.
وی با بیان اینکه نامه وزارت اطلاعات چند پهلو بوده است، ادامه داد: قرار است هیات رییسه با وزارت کشور مکاتبه داشته باشد تا وضعیت شهردار تعیین تکلیف شود
خلیل آبادی در واکنش به توییت یک عضو شورا که حناچی را شهردار اعلام کرده بود، افزود: چطوری حناچی شهردار هستند وقتی هنوز حکم شهردار ابلاغ نشده است.
از طریق وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور پیگیر هستم
رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی هم  با بیان این‌که موضوع بررسی صلاحیت حناچی شهردار منتخب شورای شهر را از طریق وزرای اطلاعات و کشور پیگیری می‌کند، گفت که باید هرچه زودتر تکلیف حناچی مشخص شود تا زمان از دست نرود.
محمدجواد کولیوند در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: بنده به عنوان رییس کمیسیون شوراها از طریق وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور موضوع آقای حناچی را پیگیری می‌کنم. امیدوارم هرچه زودتر تکلیف شهردار پایتخت نهایی شود. حیف است که در پایتخت زمان را از دست دهیم. باید زودتر وضعیت شهردار تعیین تکلیف شود.
وی افزود: با توجه به پایان مهلت ۱۰ روزه بررسی صلاحیت آقای حناچی، وزیر کشور می‌تواند طی نامه‌ای درخواست رسیدگی طولانی‌تر را داشته باشد و برای بررسی بیشتر زمان بیشتری را تقاضا کند.
رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: اگر صلاحیت آقای حناچی مشخص نشود شورای شهر تهران باید به سرعت وارد شور شده و شهردار بعدی را انتخاب کند.
حناچی در کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو
اما دیروز در حالیکه فضای خبری شورا و شهرداری تهران به نامه محرمانه وزارت کشور اختصاص یافته بود، حناچی بدون توجه به این حواشی تصمیم گرفت بین مردم باشد و  با پیوستن به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو، با وسیله حمل و نقل عمومی  به سر کار رفت. 
او پس از حضور در محل کارش در جلسه شورای مدیران شهرداری تهران ضمن تبریک اعیاد ربیع الاول و هفته بسیج گفت: بسیج یادگار امام راحل و سال‌های دفاع مقدس است و امیدوارم بتوانیم با تأسی به تفکر بسیج، مدیریت شهری را اداره کنیم.
سرپرست شهرداری تهران در ادامه با تشکر از زحمات و تلاش‌های سیدمحمدعلی افشانی، شهردار سابق تهران عنوان کرد: به زودی برنامه‌ای مجزا برای تشکر از زحمات افشانی و بازنشستگانی که از مدیریت شهری خارج می‌شوند، خواهیم داشت.
وی گفت: با توجه به وضعیت مالی و عملکرد هشت ماهه مدیریت شهری، معلوم می شود اگر به همین شکل فعالیت‌هایمان را ادامه دهیم بودجه مصوب شهرداری تهران تحقق نخواهد یافت و با توجه به شرایط پیش رو و تحریم‌هایی که به کشورمان تحمیل شده است این می‌تواند یک مشکل برای ما باشد، البته باور دارم که می‌توانیم از این تهدیدها فرصت بسازیم.
حناچی به حجم بالای نقدینگی در کشور اشاره کرد و یادآور شد: این حجم بالای نقدینگی در کشور که هر از گاهی در بخش‌های مختلف اقتصاد مشکل ایجاد می‌کند می‌تواند برای ما یک فرصت باشد به این شکل که ما در عرصه شهری می‌توانیم با ارائه پروژه‌های معقول پرسود و کم عارضه این نقدینگی را جذب کنیم و ضمن حل مشکل کسری بودجه، زمینه‌های رضایت مردم در عرصه شهری را فراهم کنیم، البته این کار دشوار اما ممکن است.
حکم شهردار تهران در چند روز آینده امضا می‌شود
البته یک عضو هیئت رییسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور از امضای حکم شهردار تهران در چند روز آتی خبر داد.
پروانه مافی در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: طبق صحبت‌هایی که هیئت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با وزیر کشور داشت ایشان اعلام کردند حکم آقای حناچی در روز های آینده امضا خواهد شد.