تعهد مجدد 28 کشور اروپایی بر تداوم برجام

چهارمین دور گفتگوهای بلندپایه سیاسی میان ایران و اتحادیه اروپا، دوشنبه در دو نوبت بعد از ظهر و شب به ریاست مشترک «سید عباس عراقچی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و «هلگا اشمید»، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد.
به گزارش مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، در این دور از گفت‌وگوها هیاتی از مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مدیران کل بخش‌های مختلف کمیسیون اروپا، نیز مشارکت داشتند.
همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های کشاورزی، آموزش و تحقیقات، تجارت، انرژی و تغییرات آب و هوا، حمل و نقل، مساﺋل بانکی، پناهندگان، مواد مخدر، بلایای طبیعی، حقوق بشر و مبارزه با تروریسم دستور کار این دور از گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا بود.
طرفین ضمن بررسی عملکرد سال گذشته در هر یک از حوزه‌های یاد شده، پیرامون نحوه پیشبرد برنامه‌های آتی توافق کردند. بخش دوم این دور از گفت‌وگوها به تبادل نظر در مورد مساﺋل منطقه‌ای اختصاص داشت.


عراقچی در این نشست، با تاکید بر اهمیت راهبردی برجام برای صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای و یادآوری تایید پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود ذیل برجام در سیزدهمین گزارش پی‌در‌پی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضرورت تسریع در اجرای کارآمد، قابل دوام و متقابل تعهدات سایر اعضای برجام و بخصوص اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی، در شرایط خروج غیر‌قانونی آمریکا از توافق را خاطرنشان کرد.
وی یادآور شد: تعلل در اجرای تعهدات، این دستاورد مهم دیپلماسی برای جامعه بین‌المللی را با چالش جدی روبرو خواهد ساخت و جمهوری اسلامی ایران در این صورت بر‌اساس استقلال و منافع خود تصمیم خواهد گرفت.
چهارمین دور گفت‌وگوهای بلند پایه همزمان با سومین سمینار عالی‌رتبه همکاری‌های هسته‌ای صلح آمیز میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا، به ریاست مشترک صالحی، معاون رییس جمهور و رﺋیس سازمان انرژی اتمی و کانیته، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا برگزار شد.
«هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نیز در سمینار همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و اروپا دربروکسل در ابتدای سخنانش برگزاری این سمینار را نشان‌دهنده حمایت قوی اتحادیه اروپا از برجام توصیف کرد و گفت: تمام 28 کشور عضو اتحادیه اروپا به اجرای کامل برجام متعهد هستند.
وی گفت: ما از چالش‌هایی که بازگشت تحریم‌‌های آمریکا ایجاد کرده است آگاهیم و موضع ما در بسیاری از بیانیه‌‌ها در بالاترین سطوح کاملا روشن بوده است.
این سیاستمدار اروپایی گفت: لغو تحریم‌ها بخش مهمی از برجام است، اما توافق هسته‌ای ایران بیش از آنکه یک سند اقتصادی باشد بایستی جلوی رقابت تسلیحات هسته‌ای در منطقه را بگیرد. درواقع برجام قراردادی است که در امنیت خاورمیانه، اروپا و دنیا سهم دارد.
وی گفت: من قویا معتقدم که هر اقدامی در راستای اجرای ضمیمه 3 برجام گامی مثبت است و از این فرصت استفاده می‌کنم و از تمام شرکا می‌خواهم که به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه دهند.
وی افزود: اینک گام بعدی برای ایران این است که به کنوانسیون‌های بین‌المللی مرتبط بپیوندد و روند تصویب قوانین در این رابطه را در داخل به جریان بیندازد تا به‌طور کامل از ظرفیت‌های ضمیمه 3 برجام بهره‌مند شود.
اشمید عنوان کرد که اقدامات ایران در این رابطه، فضای همکاری برای شرکت‌های علاقه‌مند به فعالیت در ایران را تسهیل می‌کند. وی سخنان خود در این نشست را با بیان حمایت مجدد از برجام به پایان برد و افزود: این توافق منجر به ایجاد همکاری در زمینه‌هایی شده است که درگذشته امکان آن وجود نداشت.
بیانیه اتحادیه اروپا
پس پایان سمینار همکاری‌های ایران و اروپا اتحادیه اروپا بیانیه‌ای در خصوص منتشر کرد. در متن این بیانیه‌ که سرویس اقدامات خارجی اروپا منتشر کرده آمده است که: اتحادیه اروپا و ایران در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸ در بروکسل، چهارمین نشست گفت‌وگوهای سیاسی سطح بالا را برگزار کردند.
این نشست بخشی از تبادل نظرات معمول ایران و اروپا محسوب می‌شود. در جلسه بر روی مسائل دوجانبه‌ای همچون تجارت، انرژی، حمل و نقل، مسائل زیستی، مهاجرت، کمک‌های انسان‌دوستانه، کنترل دخانیات، تحصیل، فرهنگ تحقیق، مقابله با تروریسم به علاوه مشکلات منطقه‌ای علی‌الخصوص سوریه، عراق، لبنان، یمن و افغانستان تمرکز شد. «هلگا ماریا اشمید»، دبیر کل سرویس اقدامات خارجی اروپا، نمایندگی اتحادیه اروپا را عهده‌دار بود و «عباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه ایران، ریاست هیات اعزامی ایرانی را بر عهده داشت. سرویس اقدامات خارجی اروپا، کمیسیون اروپا به همراه «استاوروس لامبرینیدیس»، نماینده ویژه حقوق بشر اتحادیه اروپا و «گیلس دو کرچوف»، کمیسر ارشد اتحادیه اروپا در امور ضدتروریسم در این گفت‌وگوهای سطح بالا شرکت کردند. همچنین، به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر در گفت‌وگوهای سیاسی ایران و اتحادیه اروپا و در ادامه تبادل نظرات متداول که در نوامبر سال گذشته و فوریه سال ۲۰۱۶ صورت گرفت، بحث‌هایی بر سر حقوق بشر انجام شد. در این بخش از صحبت‌ها، هیات اعزامی ایرانی متشکل از «پروانه سلحشوری»، نماینده مجلس ایران و عضو فراکسیون زنان و «عبدالرضا مصری»، نماینده مجلس ایران بود.
اشمید، دبیر کل سرویس اقدامات خارجی اروپا نیز در سومین سمینار سطح بالای ایران و اروپا بر سر مسئله همکاری‌های هسته‌ای بین‌المللی که در ۲۶ و ۲۷ نوامبر در بروکسل برگزار شد، حضور به هم رساند که بر جنبه‌های مدنی همکاری‌های هسته‌ای در راستای پیوست سوم برنامه جامع اقدام مشترک - که اتحادیه اروپا همچنان از اجرای کامل آن به طور کامل حمایت می‌کند تمرکز کرد.