شانس خوبی برای صعود به جام جهانی داریم

بسکتبال ما با بسکتبال استرالیا از نظر ساختاری، علاقه‌ای که در آن کشور به بسکتبال هست و همچنین حمایت‌هایی که از این ورزش می‌شود، قابل مقایسه نیست.
آن‌ها بر اساس بسکتبال مدرن، آموزش را از درون مدارس شروع می‌کنند و به دبیرستان ها می‌برند. سپس وارد دانشگاه‌ها می‌شوند و در آنجا به مدت چهار تا پنج سال در لیگ‌هایی که دارند، تجربه‌اندوزی می‌کنند و پس از آن نیز وارد باشگاه می‌شوند تا کار حرفه‌ای را دنبال کنند.
از باشگاه‌ها نیز نخبه‌ها به تیم ملی می‌رسند. این ساختار بسکتبال استرالیاست که نشان می‌دهد چرا تیم این کشور تیم ما را شکست داد. پیش از بازی که بین ایران و استرالیا برگزار شد، خیلی‌ها معتقد بودند این بازی را واگذار خواهیم کرد. همین مساله باعث شد تیم ما کیفیت خودش را نداشته باشد.
کارگروهی انجام ندادیم و اشتباهات زیادی داشتیم. ضمن اینکه در دفاع نیز خوب نبودیم. می‌توان گفت در حدود پنج تا 6 دقیقه دفاع منسجمی داشتیم اما در بقیه اوقات بازی از یک ساختار بازی مدرن برخوردار نبودیم. با وجود این شکست، ملی پوشان ما هنوز شانس دارند که بتوانند جواز حضور در مسابقات جهانی 2019 را به‌دست بیاورند.


اگر در بازی روز دوشنبه فیلیپین را شکست بدهیم، مستقیم می‌توانیم جزو 6 تیم صعود کننده باشیم. حتی اگر در بازی‌های باقی مانده مقابل فیلیپین، ژاپن و استرالیا نیز شکست بخوریم، بازهم شانس داریم که بین دو تیم چهارم، به عنوان تیم بهتر انتخاب شویم و تیم هفتم آسیا-اقیانوسیه در جام جهانی باشیم. باید توجه داشته باشیم که بازی آینده ما تعیین کننده است. نمی‌توان گفت این بازی را به راحتی می‌بریم اما شانس این را داریم که بتوانیم بازی خوبی ارائه بدهیم.
فیلیپین تیم قدرتمندی دارد و ما روز دوشنبه باید مقابل 20 هزار تماشاگر حریف‌بازی کنیم. ورزش اول این کشور بسکتبال است و به این ورزش خیلی اهمیت می‌دهند. در بازی قبلی مقابل قزاقستان شکست خورده‌اند و بدون شک مقابل ما با دقت بالایی حاضر خواهند شد. ما باید تمام شرایط را در نظر بگیریم و با آرامش مقابل این تیم بازی کنیم.
اگر مقابل فیلیپین پیروز شویم، در بازی مقابل ژاپن و استرالیا کار راحتی خواهیم داشت. البته اگر در این بازی نیز نتوانستیم به پیروزی برسیم، در بازی با ژاپن که در تهران برگزار می‌شود شانس خوبی برای صعود خواهیم داشت.
ما در حال حاضر تیم دوم گروه هستیم. استرالیا با پیروزی مقابل ایران به عنوان اولین تیم این منطقه صعود کرد و در حال حاضر ما باید با ژاپن و فیلیپین برای صعود رقابت کنیم. شانس ایران و ژاپن برای قرار گرفتن بین سه تیم برتر گروه، بیشتر از فیلیپین است.
ما هنوز دو بازی فرصت داریم تا به راحتی صعود کنیم اما با این‌حال و همان‌طور که اشاره کردم، اگر از این شانس‌ها نتوانستیم استفاده کنیم، با تیم چهارم گروه دیگر مقایسه می‌شویم و اگر شرایط بهتری داشته باشیم، بدون مسابقه راهی جام جهانی خواهیم شد.