عقب نشيني دربرابر استيضاح ظريف

آرمان‌: عصر یکشنبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برای پاسخ به سوالات نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور پیدا کرد. اکثر نمایندگان مخالف این استیضاح هستند چرا که همگی بر صداقت گفته‌های وزیر امور خارجه کشور و همچنین پایبند بودنش به نظام جمهوری اسلامی باور داشته و هدف استیضاح‌کنندگان را تنها یک هدف سیاسی می‌دانند. به همین دلیل بود که خبر رسید 14 نماینده امضاهای خود را پس گرفته‌اند. این موضوع در 11 محور تشکیل شده بود. وزیر امور خارجه پس از این جلسه در میان خبرنگاران آمد و گفت: «حرف‌هایم در مورد پولشویی کاملا واضح است». تصورها بر آن بود که پس از توضیحات ظریف در کمیسیون امنیت ملی ماجرا تمام شود، در حالی که سخنگوی این کمیسیون گفت: بررسی این استیضاح به دو هفته آینده موکول شده است که ساعاتی بعد خبر رسید که 14 امضا پس گرفته شده است. باید به دلواپسان گفت که چرا وزیری مانند وزیر کشور که بارها نامش در میان استیضاح‌کنندگان بوده است با تشکیل یک جلسه می‌تواند نمایندگان را قانع کند، اما پاسخ‌های آقای ظریف که وزیر محبوب دولت در میان مردم است، نتوانسته نمایندگان حاضر در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را قانع کند؟ دلواپسان بهتر است به دنبال راهی برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم کشور باشید، نه آنکه برای سرگرمی خود هر روز نام یک وزیر را برای استیضاح به میان آورید. تخریب‌ها شاید بتواند برای مدت کوتاهی اثرگذار شود اما نمی‌دانند این موضوع برعکس جواب خواهد داد و هرچقدر این آقایان، وزیر امور خارجه را مورد هجمه قرار دهند تنها به محبوبیت آقای ظریف افزود می‌شود.
حرف‌هایم در مورد پولشویی کاملا واضح است
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه این واقعیت وجود دارد که در کشور پولشویی صورت می‌گیرد گفت: این بدان معنا نیست که همه نهادها این کار را انجام می‌دهند. محمدجواد ظریف در حاشیه نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: ۱۰ سوال و چند مورد مربوط به استیضاح مطرح شد و بنده توضیحاتی را خدمت نمایندگان ارائه دادم. چون سوالات بسیار گسترده است از فعالیت‌های وزارت امور خارجه در حوزه اقتصادی و روابط با همسایگان تا تعیین سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف در واقع سوالات مفیدی بود و توانستیم هم فکری کنیم. او افزود: در مورد پولشویی هم توضیح دادم و عرایضی که بنده کردم کاملا واضح است و برخی از حرف‌هایی که در صحبت‌های من نبود را مطرح کردند و فضایی ایجاد کرده‌اند اما صحبت‌های من کاملا مشخص است. وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: بنده به عنوان فردی که همواره از نظام دفاع کرده‌ام، واقعیت را همه جا گفته‌ام. این واقعیت وجود دارد که در کشور ما پولشویی هست مانند اینکه در همه کشورهای دنیا انجام می‌شود اما به این معنا نیست که کسی با پولشویی همراهی می‌کند. در کشورهای دنیا هم همانطور که دیدیم چند روز قبل در آلمان و یا کشورهای دیگر چنین مساله‌ای وجود دارد. ظریف تاکید کرد: مهم این است که با پولشویی برخورد جدی صورت گیرد، وجود پولشویی در همه جای دنیاست و کشور ما با توجه به مساله مواد مخدر و فسادی که وجود دارد امکان فرار مالیاتی هم وجود دارد. بالاخره پولشویی در همه این موارد صورت می‌گیرد اما آنچه مهم است اینکه با تصویب لوایحی که دولت به مجلس ارائه کرده جلوی زمینه‌هایی که می‌تواند برای مبارزه با پولشویی باشد را بگیریم. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین بیان کرد: بنده احساس می‌کنم در کل نظام اراده و تعهد وجود دارد که این کار صورت گیرد. گروه‌هایی که ممکن است منافعی داشته باشند ممکن است فضاسازی کنند ولی این به این معنا نیست که هیچ نهادی از جمهوری اسلامی ایران این کار را انجام می‌دهد.
14 نماینده منصرف شدند


دیروز عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ۱۴ نفر از امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر امور خارجه از پاسخ‌های وی قانع شدند. ابوالفضل حسن‌بیگی توضیح داد: ۱۴ نماینده استیضاح کننده از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع شدند و امضاهای خود را پس گرفتند، بقیه استیضاح کنندگان نیز خواستار برگزاری جلسه‌ای با معاونان وزارت امور خارجه شدند تا برخی مسائل روشن شود. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود: در جلسه روز گذشته این کمیسیون بنا شد تا در مورد استیضاح وزیر امور خارجه تا ۲هفته دیگر بررسی‌های بیشتری انجام گیرد. این سخن قبل از پس گرفتن امضاها مطرح شده بود. علی نجفی خوشرودی با اشاره به جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: در این جلسه که با موضوع بررسی استیضاح وزیر امور خارجه برگزار شد، آقای ظریف حضور یافت و توضیحاتی را ارائه کرد.