خمس و زکات عمرم خدمت به مردم است

سعید طالعی از داوطلبان جمعیت هلال‌احمر است که در شهر خامنه خدمت‌رسانی می‌کند. وی در گفت‌وگو با «شهروند» از نحوه آشنایی با فعالیت‌های جمعیت و زمینه‌های خدمت‌رسانی خود را می‌گوید. او جمع‌آوری کمک‌های مردمی و خدمت‌رسانی به نیازمندان را دغدغه اصلی خود می‌داند و خدمتش در جمعیت هلال‌احمر به سابقه‌ای 40 ساله رسیده است.
چرا جمعیت هلال‌احمر را انتخاب کردید و تصمیم گرفتید به‌عنوان داوطلب در این نهاد مشغول شوید؟
پیش از بازنشستگی در شبکه دامپزشکی روستاها فعال و  شاهد خدمات جمعیت هلال‌احمر بودم. وقتی می‌دیدم نیروهای جمعیت هلال‌احمر در روستاها به افراد پیر، افرادی که توانایی مالی و جسمی ندارند، کمک و به آنها رسیدگی می‌کردند و در عین حال برای کمک و رفع نیازمندی‌های طبقات پایین و  نیازمند تلاش می‌کردند، علاقه‌مند به فعالیت‌های هلال‌احمر شدم و کم‌وبیش شروع به همکاری کردم. پس از بازنشستگی نیز تقریبا اکثر اوقاتم در اختیار جمعیت است.
چند ‌سال است با جمعیت هلال‌احمر همکاری می‌کنید؟


حدودا 40‌سال می‌شود که با جمعیت هلال‌احمر در ارتباط هستم و همکاری می‌کنم.
در طی این سال‌ها با وجود همکاری نزدیکی که با داوطلبان جمعیت هلال‌احمر داشتید، فکر می‌کنید داوطلبان باید چه روحیه‌ای داشته باشند؟
داوطلبان باید روحیه ایثار و ازخودگذشتگی داشته باشند و هدف‌شان فقط خدمت خدایی باشد و به دنبال این نباشند که اسمی پیدا کنند یا منافع مادی داشته باشند. زمانی که به بیمار یا نیازمندی کمک می‌کنم یا سبد کالایی برایشان می‌برم، زمانی که می‌بینم پیرمرد،  پیرزن،  بچه‌ یا نیازمندی خوشحال می‌شود و  می‌خندد، تمام وجودم شعف و شادی می‌شود.
در جمعیت هلال‌احمر بیشتر در چه زمینه‌هایی فعالیت و خدمت کرده‌اید؟
بیشتر در زمینه خدمت‌رسانی، جمع‌آوری کمک‌های مادی، دادن هدایا و سبد کالا در ماه رمضان یا شب عید و کمک به تهیه لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان در مدارس فعالیت کرده‌ام. در زلزله ورزقان هم از طرف جمعیت هلال‌احمر خامنه بشدت فعال بودیم و کمک‌ها را از تهران و مردم خامنه جمع‌آوری می‌کردیم و چندین کامیون جنس و وسایل به مناطق زلزله‌زده ورزقان ارسال کردیم.
 چه چیزی باعث شده با وجود تمام سختی‌هایی که در کارهای داوطلبانه است، باز هم به فعالیت‌های خود ادامه دهید؟
خداوند انسان را آفریده جهت خدمت به همنوع. من اعتقادم این است که خمس و زکات عمرم این است که به مردم خدمت و دردی را از آنها درمان کنم و دوست دارم در حد توان خودم در راه خدا خدمت کنم و افتخار می‌کنم که در جمعیت هلال‌احمر به خدمت‌رسانی مشغول هستم.
چه توصیه‌ای برای ترویج حرکت‌های داوطلب‌محور به جوانان دارید؟
بسیار خوب است اگر جوانانی که زمان و توانش را دارند، اوقات بیکاری خود را در جمعیت هلال‌احمر فعالیت کنند، تا حس تعاون و همکاری در همه جوانان ترویج بشود. از نظر من از وظایف مهم یک داوطلب هماهنگی با مردم، جمع‌آوری کمک‌های مردمی و نذورات است و این‌که واسطه کار خیر باشد و کمک‌ها را به دست نیازمندان  برساند.