قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده علیه حماس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رد شد شکست حَماسی آمریکا در سازمان ملل

همدلی| آخرین روزهای حضور نیکی هیلی در سمت نمایندگی آمریکا با سازمان ملل، با یک ناکامی دیپلماتیک دیگر برای تیم او همراه شد. ایالات متحده نتوانست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را قانع کند تا به قطعنامه این کشور علیه حملات موشکی حماس به خاک اسرائیل رای دهند. هیلی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به مجمع عمومی پیشنهاد داده بود که در آن حماس به دلیل شلیک راکت به اسرائیل محکوم می‌شد. پیش‌نویس این قطعنامه که هفته گذشته به مجمع عمومی ارائه شده بود از حماس می‌خواست پرتاب راکت به اسرائیل را متوقف کند و همچنین اقدامات این سازمان در قبال اسرائیل را محکوم می‌کرد.
در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای محکومیت حماس، نتوانست به آرای لازم برای تصویب دست پیدا کند و رد شد تا به جای آن پیش‌نویس پیشنهادی ایرلند و بولیوی تصویب شد.
ایلنا می‌نویسد، شکست این قطعنامه در حالی اتفاق افتاده که این اولین قطعنامه مطرح‌شده در مجمع عمومی سازمان ملل، درباره حماس بود.
به گزارش ایسنا، هیلی پیش از آغاز رای‌گیری درباره پیش‌نویس این قطعنامه غیرالزام‌آور گفته بود: «پیش از اینکه مجمع عمومی بتواند از مصالحه و سازش بین فلسطینی‌ها و اسرائیل حمایت کند، می‌بایست بدون قید و شرطی تروریسم حماس را محکوم کند».


این طرح برای تصویب در جلسه رای‌گیری به کسب دوسوم آراء احتیاج داشت، اما با ۸۷ رای موافق، ۵۸ رای مخالف و ۳۲ رای ممتنع، آرای لازم را کسب نکرد. ۱۶ کشور نیز در رای‌گیری شرکت نکردند.
۲۰ دقیقه قبل از رای‌گیری درباره این پیش‌نویس، رای‌گیری دیگری در مجمع عمومی انجام شد که موضوع آن تعیین اکثریت مورد نیاز برای تصویب پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا بود. به گزارش ایسنا، در این رای‌گیری پیشنهاد آمریکا این بود که صرف به‌دست‌آوردن اکثریت آرا برای تصویب پیش‌نویس کافی خواهد بود اما کویت پیشنهاد کرد که تصویب چنین پیش‌نویسی نیازمند رای موافق دست‌کم دوسوم اعضا است. در نهایت پیشنهاد کویت در رای‌گیری مورد قبول واقع شد تا این پیش‌نویس برای تصویب به رای دست‌کم دوسوم اعضا نیاز داشته باشد.
جمهوری اسلامی ایران از مخالفین این طرح بود و این موضوع در نطق مخالفت نماینده ایران در سازمان ملل متحد تبیین شد. به گزارش یورونیوز فارسی، ایران تاکید کرد: «آمریکا چندین دهه اشغال و سرکوب اسرائیل علیه فلسطینیان را نادیده می‌گیرد.»
پس از تصویب‌نشدن این قطعنامه هیلی با ابراز تاسف گفت: «ما نمی‌توانیم درباره صلح در خاورمیانه صحبت کنیم مگر این که بر سر محکومیت حماس و تروریسم آن توافق داشته باشیم. سازمان ملل متحد فرصت چنین اقدامی را داشت، و آن را از دست داد».
دنی دانون نماینده رژیم صهیونیستی در این نشست نارضایتی خود را از این رای ابراز داشت و افزود: «اعضا باید برای این رای شرمسار باشند. شما با این رای رنگ واقعی خود را نمایان کردید.»
سامی ابو زهری، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در گفت وگو با رویترز عدم تصویب طرح مورد حمایت آمریکا علیه این گروه را تاییدی بر مشروعیت حماس دانسته است: «شکست طرح ارائه شده از سوی آمریکا به منزله سیلی به دولت این کشور و تایید مشروعیت مقاومت و نیز حمایت سیاسی بزرگ از ملت و مساله فلسطین است.»
تشکیلات خودگردان فلسطین، جنبش حماس و جنبش جهاد اسلامی از رد پیش‌نویس قطعنامه آمریکایی در محکومیت جنبش حماس در سازمان ملل استقبال کردند. تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای از کشورهایی که در نشست روز پنج‌شنبه مجمع عمومی سازمان ملل به پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه جنبش حماس و مبارزه ملت فلسطین رای منفی دادند، تشکر و قدردانی کرد. جنبش حماس نیز از این اقدام سازمان ملل استقبال کرد و شکست آمریکا در تصویب این طرح را به منزله پیروزی بزرگی برای فلسطینی‌ها، کشورهای عربی و اسلامی، آزادگان جهان و دوستداران فلسطینی‌ها در جهان و نیز از بین رفتن بهانه آمریکا برای کنترل بر این مساله و ناکامی دوباره دولت آمریکا و سیاست‌های آن در منطقه دانست. داود شهاب، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز گفت: شکست طرح آمریکا در سازمان ملل به منزله سیلی به صورت آمریکا و اسرائیل بود که همواره از تریبون‌های جهانی دروغ‌هایی را منتشر می‌کنند. از سوی دیگر اسماعیل هنیه با یادآوری اینکه مردم فلسطین روزگذشته شاهد بررسی پیش نویس قطعنامه پیشهادی آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل بودند، گفت در این نشست اکثریت کشورها از حق ملت فلسطین برای مقاومت در برابر اشغالگری و رهایی از آن دفاع کردند و برای نخستین بار در برابر واشنگتن که کوشید قطعنامه ای را در محکومیت مقاومت مشروع فلسطین به تصویب برساند، ایستادند. وی از تمامی کشورهایی که موضع مخالف علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی و سیاست های تجاوزکارانه این رژیم گرفته و جانبداری دولت آمریکا از صهیونیست ها را به چالش کشیدید، قدردانی کرد. وی همچنین از حکومت خودگردان و تلاش های ریاض منصورر نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل در این زمینه قدردانی و یادآورشد که نتیجه ای که در این زمینه به دست آمد نشان داد که اهتمام ملی قادر به ایجاد وحدت میان ملت فلسطین برای رویاروی با چالش های موجود است.
حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس نیز در توییتر نوشت: «مخالفت سازمان ملل متحد با قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای محکومیت حماس برای حملات موشکی به رژیم صهیونیستی، شکست سختی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی بود.» بعیدی‌نژاد تاکید کرد: «نیکی هیلی که گفته بود موقع انتصاب هیچ‌چیز از سازمان ملل نمی‌دانست و هدفش را دفاع از رژیم اسرائیل اعلام کرده بود، وداع تلخی با سازمان ملل داشت.»
به دنبال ناکامی واشنگتن در تصویب پیش‌نویس قطعنامه ضدفلسطینی، پیش‌نویس دیگری با عنوان «صلح همه‌جانبه، عادلانه و پایدار در خاورمیانه» به رای گذاشته شد که پیشنهاد آن از سوی ایرلند و بولیوی ارائه شده بود. این پیش‌نویس که در آن بر ضرورت توقف اشغالگری رژیم صهیونیستی تاکید شده، با اکثریت چشمگیری تصویب شد: ۱۵۶ رای موافق در برابر شش رای مخالف و ۲۶ رای ممتنع. ساچا یورنتی نماینده بولیوی در سازمان ملل این قطعنامه اصلاحیه‌ای را ارائه داد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی باید سرزمین‌های اشغالی را ترک کند، راه حل دو دولت اجرایی، قدس شرقی پایتخت فلسطین و مرزهای تعیین شده از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شود.