تولیدات کشور فناورانه و ارزآور باشد


گروه تجارت: بارها توسط کارشناسان و فعالان اقتصادي در خصوص اهميت صادرات به کشورهاي همسايه صحبت شده است اما عزم مسئولان و متوليان در اين خصوص کمرنگ است و تنها به وعده و اظهار نظر اکتفا مي‌شود. در مقابل کشوري مثل ترکيه به خوبي از خلا ايران استفاده کرده و با حضور جدي در بازار کشورهاي همسايه به رشد اقتصادي چشمگيري دست پيدا کرده است. حالا کار به جايي رسيده است که وزير صمت از تشکيل کارگروه ويژه در اين مورد خبر مي‌دهد. در اين خصوص وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: کارگروه ويژه‌اي مامور بررسي راهکارهاي رونق صادرات به کشورهاي همسايه شده‌اند و رونق صادرات به اين کشورها، اولويت امسال وزارت صمت است.

  • اهميت صادرات

به گزارش تجارت به نقل از مهر، رضا رحماني در مراسم تجليل از صادرکنندگان نمونه استان تهران گفت: صادرات از اهميت بسيار بالايي براي توسعه اقتصادي کشور برخوردار است و شکوفايي هر صنعتي دو بال فناوري و صادرات نياز دارد؛ لذا روي اين موضوع بايد برنامه‌ريزي کرد و به همين دليل اتاق‌هاي فکر در وزارتخانه تشکيل شده که يکي از آنها مرتبط با حوزه صادرات است.

وي افزود: سهم محصولات دانش بنيان در صادرات بسيار پايين است که اين خطر بزرگي براي کشور است؛ پس توليدات کشور بايد فناورانه باشد و ارز آور شوند.

به گفته وزير صنعت، در گذشته براي صادرات اهداف کمي‌داشتيم که اگرچه خوب است اما کافي نيست؛ البته حمايت از ساخت داخل و صادرات را همواره مدنظر قرار داده ام؛ اين در حالي است که رييس جمهور هر روز پيگير موضوع صادرات است.

وي با بيان اينکه قول ميدهم تصميمات را بدون نظر بخش خصوصي اتخاذ نخواهم کرد گفت: شرايط هم خاص است و برخي تغييرات در رويه‌ها غيرقابل اجتناب است، اما از بخش خصوصي درخواست مي‌کنيم که با همفکري با دولت راههايي را پيشنهاد دهد که کم هزينه تر باشد.

رحماني با تاکيد بر ضرورت توجه به صادرات به کشورهاي همسايه تصريح کرد: کارگروه ويژه‌اي را براي اين موضوع اختصاص داده‌ايم اين در حالي است که رونق صادرات به اين کشورها اولويت امسال وزارت صنعت است.

وي با بيان اينکه نبايد در مورد صادرات زودگذر عمل کرد اظهارداشت: در برخي کالاها چيزي از رقابت با ساير کشورها کم نداريم؛ ولي بايد به کشورهايي نيز که در حال بازسازي هستند نيز توجه کرد.

  • در سه ماه ۴۰ بخشنامه ضدونقيض صادر کردند

در ادامه اين مراسم عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران گفت: طي سه ماه ۴۰ بخشنامه ضدو نقيض صادر شده که کار صادرات را با سختي و مشکل همراه کرده است.

اسدا... عسگراولادي با تاکيد بر اينکه ارز حاصل از صادرات بايد به چرخه اقتصادي برگردد، گفت: رفتار برخي غيرصادرکننده‌ها را نبايد به پاي صادرکنندگان بگذارند؛ ظرف سه ماه ٤٠ بخشنامه ضد و نقيض صادر شده که همديگر را باطل مي‌کنند و اين براي صادرات مشکل آفرين شده است.

وي افزود: در سال‌هاي عادي بيش از ۱.۵ ميليارد دلار پسته صادر مي‌کنيم و اين در حالي است که بيشتر صادرکنندگان اين بخش صادرات بالاي ٥٠ ميليون دلاري دارند و بخشنامه اخير بانک مرکزي براي بازگشت ارز صادراتي، مناسب بسياري از صادرکنندگان نيست.

عسگراولادي با بيان اينکه ما مي‌خواهيم و موظفيم ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانيم افزود: سامانه نيما براي خريداران خارجي ما شناخته شده نيست و بايد تجديدنظر در مورد آن صورت گيرد. وقتي قيمت ارز بي محابا بالا رفت، قيمت کالاي صادراتي بالا رفت ولي اکنون که ارز کاهش نرخ داشته است کالاي صادراتي ارزان نشده است.

امروز يک تن پسته در دنيا نه هزار يورو خريداري مي‌شود که ١٢٠ هزار تومان است در حاليکه اين نرخ در داخل عمل نمي‌شود.

وي با بيان اينکه عملکرد سازمان توسعه تجارت در حوزه صادرات نمي‌پسندم گفت: سازمان توسعه تجارت يک سازمان وارداتي است و بنابراين بهتر است وزارت صادرات يا يک سازمان مستقل براي صادرات تشکيل شود چراکه صادرات محور توسعه اقتصادي هر کشور است.

عسگراولادي گفت: بايد صادرات غيرنفتي با صادرات نفت برابر شود. من صادرات را عبادت مي‌دانم و تمام تلاش خود را براي صادرات و رونق آن دارم.

  • دولت براي اصلاح نرخ ارز ۵ سال زمان را از دست داد

همچنين رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن تهران با انتقاد از تاخير در تصميم گيري‌هاي مهم گفت: تحريم داخلي بسيار بدتر از سختگيري و تحريم خارجي است.

مسعود خوانساري در مراسم تجليل از صادرکنندگان نمونه استان تهران افزود: يک سوال در ذهن دارم که چرا کشور ما با توجه به پتانسيل‌هاي داخل کشور که مسير شمال به جنوب، موقعيت سرزميني و هم مرزي با هشت کشور از مشخصه‌هاي آن است، بايد بيش از سه ميليون بيکار داشته باشد و پنج دهک آن زير خط فقر به سر ببرند؟ اين در حالي است که نخبه‌ها هر سال کشور را ترک مي‌کنند و همه اينها به اين برمي‌گردد که در مواقع مناسب تصميم نمي‌گيريم.

رييس اتاق بازرگاني تهران افزود: در خصوص ارز که عمدتا بحث روز است حدود ٥ سال براي تک نرخي کردن و واقعي کردن نرخ تصميم نگرفتيم و به يکباره ۳۰ بخشنامه صادر شد. وي افزود: در FATF به موقع تصميم نگرفتيم در حالي که به خوب و بد آن کاري ندارم ولي بالاخره بايد روي آن تصميم بگيريم؛ ضمن اينکه بخش خصوصي را در اقتصاد باور نداريم. خوانساري گفت: سخنان و تاکيدات مقام معظم رهبري مورد عمل واقع نمي‌شود؛ اين در حالي است که صادرات با مشکلات مزمن مواجه است و از خبرگان اين بخش نظرخواهي نمي‌شود ؛ بسياري از صادرکنندگان خوشنام کار صادرات را متوقف کرده اند. کشورها بدون مشارکت بخش خصوصي رشد نمي‌کنند.

خوانساري گفت: دولت اگر مي‌خواهد در حوزه صادرات موفق باشيم بايد کار را به کاردان بسپارد. در حوزه پوشاک، بازار ايران در اختيار چين و ترکيه است در حاليکه اگرچه واردات داشتيم ولي اکنون مي‌توانيم صادرات داشته باشيم؛ البته مشکل اصلي توليدکنندگان عدم امکان ثبت سفارش مواد اوليه واردات است.

خوانساري گفت: تحريم داخلي بسيار بدتر از سختگيري و تحريم خارجي است؛ اين در حالي است که اکنون علي رغم مشکلات تحريم مي‌توانيم صادرات را رونق دهيم.

او ادامه داد: ما با ساخت نيروگاه مي‌توانيم برق منطقه را تامين کرده و در شرايط تحريم ارزآوري داشته باشد؛ پس دولت بايد زمينه ساز حل مشکلات و هموار کردن راه باشيم.

  • تصميم‌گيري درباره صادرات در يک دستگاه متمرکز شود

رئيس کنفدراسيون صادرات هم با اشاره به صدور بخشنامه‌هاي متعدد از سوي دولت، خواستار تصميم گيري يکپارچه در حوزه صادرات غيرنفتي شد و گفت: تصميم گيري درباره صادرات بايد در يک دستگاه متمرکز شود.

محمد لاهوتي در مراسم تجليل از صادرکنندگان نمونه استان تهران گفت: انتخاب صادرکننده نمونه بر اساس دستورالعمل‌هاي سازمان توسعه تجارت، به اتاق بازرگاني تهران موکول شد که اگرچه سال گذشته ٥٦ پرونده از سوي صادرکنندگان به دبيرخانه ارسال شده بود و امسال اين تعداد به ٣٤ پرونده واصل شد که ١٥ صادرکننده به عنوان نمونه استان تهران انتخاب شده اند. رييس کنفدراسيون صادرات ايران با اشاره به مشکلات صادرکنندگان کشور افزود: اولين موضوعي که بايد مدنظر قرار گيرد اهميت صادرات در شرايط اخرين و ارز آوري خالص است که بايد اصل مطلب را بز اين مرضوع بگذازيم که صادرکننده شناسنامه دار حتما ارز را به کشور برمي‌گرداند اما اگر اکنون مشکلاتي بر سر راه صادرات قرار دارد که کار بازگشت ارز را سخت مي‌کند. وي تصريح کرد: ما تاکيد داريم که صادرکنندگان بايد ارز حاصل از صادرات را حتما به کشور برگردانند، اين در حالي است که شرايطي نداريم که فرصت را از دست بدهيم ضمن اينکه ممنوعيت صادراتي باعث از دست رفتن بازار مي‌شوند. به گفته لاهوتي، تاکنون بخشنامه‌اي صادر نشده بود که عطف به ماسبق شود و اجراي آن به ماهها قبل برگردد؛ اين در حالي است که بخشنامه اخير بانک مرکزي شرايطي را فراهم کرده که صادرات از فروردين امسال مشمول اين بخشنامه شود در حاليکه بخشنامه آبان ماه صادر شده است. وي اظهار داشت: بر اساس دستور مقام معظم رهبري هر گونه تصميم پيش از صدور بخشنامه بايد با مشورت بخش خصوصي اتخاذ شود؛ در حاليکه نبايد بخشنامه از پيش تعيين شود و تنها يک جلسه مشورتي با بخش خصوصي برگزار شده و نظرات آنها اعمال نشود.

لاهوتي با اشاره به تدوين بودجه سال ٩٨ که هم اکنون در دست بررسي از سوي مجلس است، خاطرنشان کرد: مشوق‌هاي صادراتي بايد به روز به صادرکننده پرداخت شود تا از اثرگذاري لازم برخوردار شود؛ نه اينکه صادرکنندگان مشمول دريافت مشوق صادراتي در سال ٩٥ شوند ولي در سال ٩٦ بودجه آن تامين نشود و در سال ٩٧ هم هنوز پرونده‌ها بلاتکليف باشد.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران با اشاره به صدور بخشنامه‌هاي متعدد از سوي دولت در سال جاري خواستار تصميم گيري يکپارچه در حوزه صادرات غيرنفتي شد و گفت: بايد يک دستگاه به صورت متمرکز در حوزه صادرات غيرنفتي تصميم گيري شود.

  • تقدير از صادرکنندگان برتر استان تهران

رئيس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان تهران در مراسم تقدير از صادرکنندگان برتر استان تهران گفت: از مشکلات صادرکنندگان مشکل فضاي کسب و کار از جمله تعدد بخشنامه‌ها است.

به گزارش فارس، يدا... صادقي در مراسم معرفي و تقدير از صادرکنندگان نمونه استان تهران با اشاره به واگذاري انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران به بخش خصوصي گفت: البته در کنار اين امر مسائل حاکميتي هم سر جاي خودش است و نظارت‌هاي لازم در اين خصوص صورت مي‌گيرد.

رئيس سازمان صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: صادرکنندگان و فعالان اقتصادي دچار مشکلاتي هستند که مهمترين آن‌ها موضوع فضاي کسب و کار است و يکي از مهمترين مسائلي که در فضاي کسب و کار مشکل ايجاد مي‌کند، تعدد و تکثر بخشنامه‌ها و آيين نامه‌ها است.

وي افزود: طي يکسال گذشته از طريق بازرگاني با سرکشي مدون و برنامه‌ريزي شده و سرکشي به واحدهاي توليدي مباحث مختلف را پايش کرده‌ايم و در بحبوبه اتفاقات چند ماه اخير مشکلات را به مسئولان منتقل کرده‌ايم و در مواردي به اين نتيجه رسيده‌ايم که برخي از دستورالمعل‌ها اصلاح شود، اما همواره اين موضوع مد نظر ما بوده که‌اي کاش اين مسائل به صورت عملياتي تر انجام مي‌شد. صادقي بيان داشت: آنچه امروز بيشتر با آن مواجه هستيم تامين مواد اوليه واحدهاي توليدي است و تامين مواد اوليه، اصلاح فرآيندهاي آن بايد به گونه‌اي باشد که براي تشکل‌ها نقش در نظر بگيريم و فرآيند آن کوتاه‌تر شود که اين کار مي‌توانست از طولاني شدن صف‌ها در وزارتخانه جلوگيري کند. وي افزود: استان تهران بسيار تاثيرگذاري و از بيش از 50 برگزيده صادر کننده بيش از 30 نفر مربوط به استان تهران بوده‌اند، بنابراين بيشترين تعداد کارت‌هاي بازرگاني مربوط به استان تهران است.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران بيان داشت: پتانسيل صنعت و بازرگاني و اشتغال ناشي از آن بسيار حائز هميت است اما متاسفانه ميزان صادرات صادرکننده را در استان تهران بطور دقيق نمي‌دانيم تا سال گذشته برآورد مي‌کرديم که حدود 24 درصد صادرات کل کشور و حدود 80 درصد خدمات فني و مهندسي متعلق به تهران است. وي افزود: صادرکنندگان استان تهران سال گذشته 9.8 ميليارد دلار کالا صادر کرده‌اند و در 7 ماهه ابتداي امسال هم ميزان صادرات صادرکنندگان تهران حدود 6 ميليارد دلار بوده است. صادقي بيان داشت: يکسري از مشکلات ناشي از نوسانات ارزي با هماهنگي و وحدت بين صادرکنندگان و دولت و به طور مشخص وزارت صنعت قابل حل است تا صادرکنندگان بتوانند صادرات و حتي واردات مواد اوليه را بهتر از گذشته انجام دهند.