ای کاش اسلام را می‌فهمیدید


گروه سیاسی: رييس جمهور با بيان اين که تفکيک وزارت راه و شهرسازي و صنعت، معدن و تجارت در شرايط تحريم کشور ضروري بود، گفت‌: نمايندگان به هر دليلي با اين موضوع همراهي نکردند.

به‌ گزارش ‌ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در ديدار با مديران ارشد وزارت راه و شهرسازي با اشاره به اينکه از اواسط دولت يازدهم به اين نتيجه‌ رسيديم که برخي از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازي و صنعت و معدن و تجارت بايد به دو وزارتخانه تبديل شوندگفت: الان هم اين کار را ضروري مي‌دانم، اما به هر دليلي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌همراهي نکردند.

وي با اشاره به اينکه براي امن کردن جاده‌ها بايد وزارت راه با وزارت ارتباطات همکاري کنند، گفت‌: بايد در جاده‌ها تشخيص دهيم چه راننده‌اي منظم و امن رانندگي کرده است و چه رانندگاني قانون را رعايت نمي‌کنند. ما مي‌توانيم به رانندگان منظم تشويقي هم بدهيم حتي به لحاظ سوخت امتياز به او بدهيم. چه اشکالي دارد سوخت را دو نرخي کنيم براي کساني که با احتياط رانندگي مي‌کنند. معمولا در ساير کشورها بنزين چند نرخي است و در روزهاي تعطيل و يا روزهاي شلوغ قيمت بنزين متفاوت است، اما ما به قيمت ثابت بنزين عادت کرده‌ايم. من معتقد هستم که از طريق سيستم هوشمند جاده‌هاي خود را امن کنيم.

وي افزود: در بخش هوايي طي پنج سال گذشته کارهاي خوبي صورت گرفت، سرمايه‌گذاري از لحاظ فرودگاهي انجام شد که بيشتر شايد مربوط به بخش‌هاي سياسي و اجتماعي بوده و اقتصادي نبوده است. اگر فرودگاه‌هاي کشور را ببينيم 80 درصد از پروازهاي ما از 10 فرودگاه انجام مي‌گيرد، ساير فرودگاه‌ها هم فقط ساخته شده‌اند و شايد در هفته‌ يک يا دو پرواز داشته باشند، اين کار معني ندارد.

رييس قوه مجريه با تاکيد بر اين که توسعه فرودگاه‌ها، حمل و نقل منطقه‌اي و جهاني داشته باشند، گفت‌: زماني يک فردي گفت‌ فرودگاه امام خميني (ره) را طي دو سال ساخته و راه‌اندازي مي‌کند آن هم با سرمايه‌هاي خودش مي‌خواست از اين فرودگاه به مدت 10 ــ 15 سال استفاده کند. يک وزيري در آن زمان گفت‌ اجازه نمي‌دهيم، سوال کرديم چرا، گفت‌ سالن‌هاي ترانزيتي که قرار است ايجاد شود بايد تعهد کنند مسافر خارجي که از هواپيما پياده مي‌شود حتما روسري بر سر داشته باشند، هر چه که گفته شد اين موضوع را حل مي‌کنيم، زير بار نرفت و گفت که اين چيزي نيست، ما خودمان فرودگاه امام خميني (ره) را درست مي‌کنيم.

روحاني افزود: اکنون مي‌خواهيم با بانک‌هاي خارجي کار کنيم. بدون کار کردن با بانک‌هاي خارجي اقتصاد ما حل مي‌شود، اما با 20 درصد گران‌تر؛ يعني شما جنس را وارد مي‌کنيد از اين صرافي به آن صرافي، نهايتا 20 درصد گران‌تر به دست مصرف کننده مي‌رسد. اگر مي‌گوييد FATF باشد يا نباشد، يک نفر نمي‌آيد بگويد اگر باشد 20 درصد ارزان‌تر کارها انجام مي‌شود و اگر نباشد 20 درصد گران‌تر . آن کسي که شعار مي‌دهد بيايد هزينه‌اش را پرداخت کند. نمي‌شود که يک نفر در کشور شعار دهد و آثار شعارش را براي مردم ترجمه نکند.

وي گفت‌: مي‌گويند برجام باشد يا نباشد. ترجمه کنيد يعني چه؟ برجام باشد يعني چه؟ برجام نباشد يعني چه؟ بگوييد بودن چقدر سود دارد و نبودن آن چقدر ضرر؟ از مردم سوال کنيد. از مردم سوال کنيد که شما مي‌خواهيد زندگي کنيد آيا آن را ارزان مي‌خواهيد يا گران؛ مگر مي‌شود در دنياي امروز با بانک‌هاي خارجي کار نکنيم؟ روحاني اظهار کرد: يک نفر از يک گوشه‌اي که نمي‌دانيم کجاست مردم را تحريک مي‌کند که اگر FATF امضا شود و يا با گروه اقدام مالي کار کنيم، اسلام از دست مي‌رود. اي کاش اسلام را مي‌فهميد، بعد مي‌گفت اسلام از دست مي‌رود. رييس جمهور خاطرنشان کرد: حکومت و اداره کشور براي مردم است. هزينه‌ها را به مردم بگوييد. اگر اين کار را نکنيم مردم چقدر از جيب بايد دهند؟ وي با اشاره به صنعت ساختمان گفت‌: اين همه در کشور مهندس و متخصص داريم بعد يک شرکت ناظر از خارج بياوريم که نظارت کند. ساختمان‌هايي که امروز در ايران ساخته مي‌شود در چارچوب نيست و چند سال عقب است. خود شما بگوييد، مهندسان ما بگويند، آيا نظارت ما دقيق است؟ رييس دستگاه اجرايي کشور تصريح کرد: چگونه است ساختماني را در سرپل ذهاب مي‌سازيم سه سال بعد با زلزله فرو مي‌ريزد؟ چگونه است که يک بيمارستاني را در اسلام آباد مي‌سازيم، افتتاح نکرده با زلزله خراب مي‌شود؟ رژيم گذشته هم همين طور بود. همين فرودگاه مهر آباد سقف آن پايين آمد.

روحاني ادامه‌ داد: چرا مشکل داريم؟ چرا در زلزله تا اين اندازه تلفات مي‌دهيم؟ چرا در کرمانشاه و سر پل ذهاب خانه ساخته مي‌شود، اما در زلزله‌اي که اخيرا آمد اثر نداشته است، اما در دنيا ساختماني را مي‌سازند که 300 سال عمر مي‌کند. وي افزود: در اروپا خانه‌هاي مسکوني وجود دارد که همه براي 200 يا 300 سال پيش است. بايد ببينيم شهرسازي ما در کجا مشکل دارد، چرا يک ساختمان سندي ندارد که تمام مشخصات ساختمان از سيم کشي تا ... در آن مشخص باشد، اما در اروپا هر خانه‌اي سندي دارد که مسيرها در همه آن مشخص است؛ چرا ما سند نداريم و ساختمان‌هاي ما فاقد سند هستند.

روحاني با بيان اينکه با نوسازي 2 هزار و 700 محله فرسوده امنيت مردم، سرمايه و رفاه آنان بهتر تامين مي‌شود، بيان کرد:‌ محله‌ها را بايد امن و زندگي مردم را ساده کنيم. چقدر در اين محلات فرسوده انرژي هدر مي‌رود؟ سوال اين است که ما مي‌خواهيم مسکن درست کنيم يا منزل. درست کردن منزل راحت است، اما ما مي‌خواهيم مسکن يعني محل سکونت و آرامش داشته باشيم. ساختمان‌ها اکنون به گونه‌اي ساخته شده که زن و شوهر وقتي با هم صحبت مي‌کنند آن طرف ديوار صحبت آنها را مي‌شوند. اين چه نوع آپارتمان سازي است؟ وقتي دولت خودش ساختمان بسازد و خودش هم نظارت کند همين مي‌شود، توليدکننده و ناظر بايد متفاوت باشند. رئيس جمهور ادامه داد: توليد مسکن بايد به بخش خصوصي واگذار شود، اما نظارت دقيقي بر آن انجام شود. ما بساز و بفروش نمي‌خواهيم بلکه توسعه گر مي‌خواهيم که به زندگي مردم امنيت دهد. بايد مسکن خوب و ارزان درست کنيم. در دولت قبل از جيب مردم مسکن ساخته شد. 45 هزار ميليارد تومان از بانک مرکزي گرفته شد و به بخش مسکن آمد و در نتيجه حدود 30 درصد تورم ايجاد کرد. کاري ندارد من فردا صبح به بانک مرکزي بگويم 100 هزار ميليارد تومان بدهد تا 4 هزار خانه درست شود، اما اين موجب تورم مي‌شود. يک عامل اصلي تورم نقدينگي است و پايه پولي يک نقدينگي خطرناک است. خدمتي که ما کرده‌ايم اين است که از پايه پولي برداشت نکرده‌ايم، البته بانک‌هاي متخلف از پايه پولي برداشت مي‌کنند. ما بايد مسکن را از منبع درست ايجاد کنيم. نه از هر کجا پول برداريم.

وي با اشاره به اين که براي ساخت مسکن ارزان بايد زمين مجاني در اختيار مردم قرار گرفته و خدماتي مثل آب و برق و فاضلاب را دولت بر عهده بگيرد، بانک‌ها هم کمک کند. ويزر راه و شهرسازي مي‌گويد تا پايان سال 99، 400 هزار واحد مسکوني ساخته مي‌شود، اگر همين تعداد واحد به دقت ساخته شود، توسعه گرها مشغول شوند و ما نظارت کنيم مردم صاحب خانه بهتري مي‌شوند و مصرف انرژي هم کم مي‌شود و صرفه جويي‌هايي مي‌شود که زندگي مردم را سهل مي‌کند.