ناگفته‌ها را مي‌گويم

ایرنا: رئیس‌جمهوری روز گذشته در افتتاح شش طرح صنعتی در تاکستان، گفت: «عده‌ای در این فضا نه‌‌تنها به مردم و جامعه امید نمی‌دهند، بلکه به شکلی به‌دنبال دلسردکردن آحاد مردم هستند و من در روزهای آینده برخی از حقایق را که تا حالا به مردم نگفته‌ام، با آنها در میان خواهم گذاشت».
حسن روحانی افزود: «هیچ‌گاه روند توسعه کشورمان به عقب بازنمی‌گردد و این در حالی است که برخی به‌جای کمک به پیشرفت ملت رشید ایران، هر روز سنگ‌اندازی می‌کنند. آنچه برای ما مهم است باید از فضای مناسبی که بعد از توافق هسته‌ای ایجاده شده نهایت بهره را ببریم».
او گفت: «امروز شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که رونق کسب‌وکار آسان‌تر از قبل شده و صادرات و واردات مواد اولیه با سهولت بیشتری پیگیری می‌شود و کشتی‌های بزرگ در بندرهای ما پهلو می‌گیرند تا بتوانیم با روند مناسب‌تری نسبت به قبل به صدور محصولات خود بپردازیم».
روحانی عنوان کرد: «باید همه مردم، دستگاه‌های اجرائی و مجلس ما که به شکر خدا امروز در مجلس دهم هماهنگ‌تر از گذشته کار می‌کنند، دست به دست هم دهیم و در مسیر پیشرفت و تولید و اشتغال حرکت کنیم. برای ما حضور ملت به‌منظور اعلام اراده و مطالبات خود مهم است؛ بنابراین باید هم با زبان، هم در عمل و رأی خود مطالبات خویش را اعلام کنند».


او افزود: «امروز آنچه داریم در سایه انتخاب مردم در سال 92 است و اگر این مسیر انتخاب نشده بود و مردم شیوه تعامل سازنده با دنیا را برنمی‌گزیدند، شرایط دیگری داشتیم و به یقین صادرات، صنعت نفت، بخش‌های صنعت و کشاورزی ما وضع فلاکت‌باری را تجربه می‌کرد. وظیفه ما این روزها این است که همه مردم را به رفتن پای صندوق‌های رأی تشویق کنیم و امیدواریم به پشتیبانی مردم بتوانیم حماسه‌ای بزرگ‌تر از سال 92 را بیافرینیم».
آیا برای تأمین درآمد شهری، باید حقوق مردم فروخته شود
همچنین به گزارش ایسنا، رئيس‌جمهوری روز گذشته در پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی با تأکید بر اینکه ساختمان‌ها باید محل آرامش مردم باشد نه ابزار سودآوری، گفت: «تأمین هزینه‌های شهر از مسیرهای نادرست مانند تراکم‌فروشی، فروش حقوق مردم و نسل‌هاست. در دنیای امروز موضوع مدیریت شهری و اداره زندگی مردم، به‌ویژه در یک شهر بزرگ، جزء مدیریت‌های سخت و پیچیده است».حسن روحانی با بیان اهمیت جست‌وجوی راه‌های ایجاد درآمد مشروع برای شهرها، افزود: «اگر شهرها و شهرداری‌ها نیازمند منابع درآمدی هستند، باید به فکر منابع درآمدی سالم برای اداره آنها بود و دولت آماده است با تهیه لوایح لازم برای شهرداری‌ها و اداره شهرها از طریق منابع مشروع اقدام کند».
او عنوان کرد: «تأمین درآمدهای شهری از منابع نادرست و فروختن فضایی که به مردم تعلق دارد و گذاشتن تراکم عظیم در اختیار سرمایه‌داری که می‌تواند همه خانه‌های آن محل و اطراف را تحت تأثیر قرار دهد، نه‌تنها از لحاظ فرهنگی و دینی، حتی از لحاظ آرامش و زیبایی بصری نیز صحیح نیست. آیا باید برای تأمین درآمد شهری، حقوق مردم بدون اجازه آنها فروخته شود؟ و آیا می توان برای حقوق شهری و زندگی و رفاه مردم، ارزش کاملی قائل نبود؟». او افزود: «در ظاهر پارک و محل تفریحی برای رفاه و اوقات فراغت مردم ایجاد می‌شود؛ اما مهم‌تر از تأسیس این پارک این است که پول آن از کجا تهیه شده است. اگر باغات شهرها، تغییر کاربری داده شده و با پول آن، پارک ایجاد شده باشد، آیا این می‌تواند اقدامی به نفع مردم باشد؟ بدترین تأمین درآمد برای شهرها و شهرداری‌ها، فروختن حقوق مردم، فضاهای سالم شهری و نابودکردن باغ‌ها و درختان کهن‌سال است و این بدتر از آن است که نفت را فروخته و از پول آن برای حقوق کارمندان استفاده شود».
روحانی گفت: «اگر نفت یک حق بین‌نسلی محسوب می‌شود و باید پول آن سرمایه‌گذاری شود، فضاهای شهری، کوه‌ها، مراتع، دریاچه‌ها و تالاب‌ها هم جزء منابع بین نسلی هستند. همان‌طور که حق نداریم ساختمان‌هایی را که مربوط به میراث فرهنگی است ویران کنیم و به فروش برسانیم تا به‌جای آن آثار باستانی، برجی به پا شود، این حق را هم نداریم که محیط زیست و باغات زیبای اطراف شهرها را تخریب کنیم».
رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه دولت آماده تهیه لوایح برای اداره شهرها از طریق منابع مشروع است، عنوان کرد: «نباید آینده شهرها و راحتی مردم را از بین ببریم. اگر قرار است تراکم بفروشیم تا برای شهر تونل، بزرگراه و پل درست کنیم، این فایده‌ای ندارد، چراکه در نتیجه همین فروش تراکم، جمعیت محلات و شهر افزایش می‌یابد و همان بزرگراه و خیابانی که از پول تراکم ساخته شده است، به پارکینگی بزرگ تبدیل می‌شود و مشکل ترافیک نیز حل نمی‌شود. ما نیازمند نوعی از مدیریت و اداره پایدار هستیم که در آن به حفظ محیط زیست و چنین مسائل جانبی در زندگی مردم توجه شود».
رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه معتقدم اجرای پروژه‌های بزرگ و مهم در شهرهای بزرگ باید با رأی و نظر مردم اجرا شود، عنوان کرد: «درست است که مسائل عادی و معمولی به‌طور معمول براساس قوانین و مقررات موجود اداره می‌شوند؛ اما اینکه اجرای مشکل ترافیک در یک شهر، از طریق ساخت پل و بزرگراه باشد یا ساخت مترو، بهتر است با رأی و نظر مردم تعیین شود».او با اشاره به درپیش‌بودن انتخابات شوراها و با ابراز خوشحالی از اینکه اداره‌کنندگان شهرها و روستاهای کشورمان در شوراها از سوی مردم برگزیده می‌شوند، گفت: «آرای مردم در انتخاب اعضای شوراها، می‌تواند تأثیر چشمگیری در نحوه اداره شهرها و اعمال نظرات آنها در این رابطه از طریق نمایندگان‌شان داشته باشد».
برخی شرایط ۴سال قبل را فراموش کرده‌اند
همچنین به گزارش ایلنا، رئیس‌جمهوری، عصر دیروز در جمع مردم قزوین، با بیان اینکه بعضی‌ها شرایط چهار سال قبل را فراموش کرده‌اند، گفت: «بحث انتخاب یک رئيس‌جمهور نیست بلکه بحث آن است که از امروز به بعد می‌خواهیم مسیر آزادی بیان را ادامه بدهیم یا خیر؟ بحث این است که آیا می‌خواهیم فضای امنیتی در دانشگاه‌های ما حاکم شود یا خیر؟»
رئيس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه من می‌خواهم یک قول و یک وعده به شما بدهم، گفت: «روحانی اگر شایسته اعتماد مجدد شما بود و بار دیگر مسئولیت را مجددا برعهده گرفت برای اجرای خواسته‌های ملت ایران از هیچ‌کس و هیچ‌چیز نمی‌هراسد».
او افزود: «برخی فکر می‌کنند این دولت از قدرت نظامی خود غافل شده است ولی به وزیر دفاع گفته‌ام این مسئله را با وضوح براي مردم تشریح کند که در سه و نیم سال گذشته به اندازه ۱۰ سال سلاح تولید کرده‌ایم».
او عنوان کرد: «آیا می‌خواهیم فضای تقابل و تنش با جهان را ادامه بدهیم یا فضای روابط عزتمندانه و قدرتمندانه را با دنیا ادامه دهیم؟ آیا می‌خواهیم شاهد آن باشیم که در بازار ما ثبات و امنیت حاکم باشد یا آنکه هر ساعت و هر لحظه منتظر تغییری باشیم».
رئيس‌جمهوری عنوان کرد: «می‌خواهیم فضای جامعه ما به گونه‌ای باشد که بازار نفتی که از دست داده بودیم و عربستان آن را تصاحب کرده بود، بازپس بگیریم و امروز آن را باز پس گرفته‌ایم. سه‌میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کنیم و ظرف چند ماه یک میلیون بشکه افزایش صادرات داشته‌ایم. بازپس‌گرفتن این بازار و تولید و صادرات نفت یعنی قدرت ملی».
او افزود: «پس از شصت و چند سال به آرزوی افزایش صادرات غیرنفتی رسیدیم. آیا می‌خواهیم برای عظمت ایران شعار بدهیم یا در عمل آن را ایجاد کنیم؟ مگر دانشگاهیان ما در این سال‌ها چهار پله ارتقای علمی نداشته‌اند و در میان ۲۵ کشور دنیا سرعت رشد علمی ما اول نشد؟ آیا امروز عزت و عظمت را می‌خواهیم ادامه بدهیم؟ آیا می‌خواهیم برای انتقال پول به صرافی‌ها بازگردیم یا از سیستم بانکی جهانی استفاده کنیم؟ آیا می‌خواهیم به شرایط حصر ایران بازگردیم یا آنکه می‌خواهیم شرایط حصر ایران را برای همیشه برداریم».
رئيس‌جمهور با اشاره به اهمیت نقش‌آفرینی زنان و جوانان در کشور گفت: «من چندی پیش وقتی دیدم که در یک ابلاغیه استخدامی، نامی از زنان نیست آن ابلاغیه را لغو کردم و گفتم بانوان ما باید جایگاه شایسته خود را کسب کنند. پس از این مسئله و شرکت زنان و مردان ما در آن آزمون، ۵۴ درصد پذیرفته‌شدگان از بانوان ما بودند».
او با بیان اينكه امروز روز تصمیم‌گیری ملت ایران است، گفت: «29 اردیبهشت نه سرنوشت چهار سال آینده بلکه سرنوشت دهه‌های ما به دست شما روستاییان، شهریان، دانشجویان، کارگران و کشاورزان و به دست ملت ایران ساخته می‌شود».