قدرت ایران متکی بر اراده مردم


وزير امور خارجه تاکيد کرد:‌ آنچه ايران را قدرتمند کرده، بيش از هر چيز مردم ايران است که مبناي قدرت هستند. هرچه از جمله قدرت اقتصادي و نظامي‌و... را که به عنوان مبناي قدرت در نظر بگيريم، در همه اينها همسايگان‌‌مان از ما جلوتر هستند. يکي عضو ناتو است. ديگري بمب هسته‌اي دارد و تعدادي‌شان هزينه تسليحاتي‌شان ده‌ها برابر ماست.

به گزارش ايلنا، محمدجواد ظريف در چهارمين کنگره حزب نداي ايرانيان گفت: حوزه سياست خارجي، حوزه منافع ملي است و حوزه درگيري‌هاي جناحي نيست.

وي با تاکيد بر اينکه ايران ما کشوري قدرتمند و تاثيرگذار است افزود: از لحاظ تاريخي و جغرافيايي و به لحاظ وجود مردم بزرگ ايران اين کشور همواره تاثيرگذار بوده و همواره تاثيرگذار خواهيم ماند.

اين عضو دولت تدبير و اميد به توئيت خود اشاره کرد و گفت: کل هزينه تسليحاتي و بودجه دفاعي ايران در کل منطقه خاورميانه از همه کمتر است. شايد به جز مصر که خود مصر نيز دومين خريدار تسليحات نظامي‌است اما به اين دليل که به عنوان کمک به او مي‌دهند، جزو هزينه‌هايشان به حساب نمي‌آيد. عربستان پارسال ۶۹ ميليارد دلار هزينه خريد سلاح کرده و ايران با همه بودجه خود زير ۱۶ ميليارد دلار هزينه تسليحاتي دارد. ظريف با طرح اين پرسش که چه چيزي ما را به قدرتمندترين کشور منطقه تبديل کرده است، بيان کرد: اين مردم ما هستند که توانستند کشور را قدرتمند کنند. در نتيجه حفظ شان مردم يک الزام اخلاقي نيست بلکه يک ضرورت امنيت ملي است. مردم را به عنوان پشتوانه امنيت خود نياز داريم ما بدون اين مردم هيچ هستيم.

وي با يادآوري اظهارات ترامپ و سناتور ليندسي گراهام يادآور شد: آنها مي‌گويند اگر ما پشت عربستان نبوديم، عربستاني‌ها بايد ظرف يک هفته فارسي صحبت مي‌کردند. ترامپ مي‌گويد اگر دو هفته از عربستان حمايت نکنيم، از بين مي‌روند. من به عنوان يک مسلمان شرم مي‌کنم. من به عنوان کسي که در اين منطقه زندگي مي‌کنم که درباره همسايگان ما اين طور صحبت مي‌کند. اما افتخار مي‌کنم به رغم همه فشارها، همچنان ايستاده‌ايم که اگر خيال مي‌کنيد همسايگان ما از حمايت شما بي‌بهره شوند بايد ظرف يک هفته فارسي کنند، اشتباه مي‌کنيد و اين اهميت مردم است.

ظريف با بيان اينکه ۵۰ سال قبل نمي‌توانستيم با اين استحکام درباره نقش مردم صحبت کنيم، عنوان کرد: امروز دنيا عوض شده است. امروز شما وقتي درباره قدرت صحبت مي‌کنيد، فقط درباره قدرت اقتصادي و نظامي‌و حتي منطقه‌اي بحث به ميان نمي‌آوريد. بلکه در مورد مجموعه‌اي صحبت مي‌کنيد که استقلال و معنا و... در آن جاي دارد و اينها براي شما قدرت مي‌آفريند.

وي اضافه کرد: آنها مي‌کوشند اگر حمايت‌شان را از عربستان قطع کنند، عربستان بايد ظرف يک هفته فارسي صحبت کند چون آنها مي‌دانند ما قدرت‌مان را از خارج از کشور به دست نياورده‌ايم بلکه قدرت ما درون‌زا است و من به شما اطمينان مي‌دهم که آينده شما بهتر از امروز ماست.

اين ديپلمات عالي‌رتبه کشورمان با بيان اينکه ما يک مشکل داريم که حل اين مشکل مي‌تواند مبناي وحدت ملي باشد که آن را بي‌پرده هم خواهم گفت، گفت: مشکل ما اين است کساني که طرفدار تعامل با غرب هستند، تا کساني که مخالف هستند و اسامي‌ديگري از جمله دلواپسان و... را بر خود مي‌گذارند، يک باور غلط دارند و آن، اين است که دنيا را در غرب مي‌بينند. آنها غرب را مرکز جهان مي‌بينند و به همين دليل خود را در مقابل غرب مي‌بينند اما تحول عمده‌اي که اتفاق افتاده و ما بايد آن را بشناسيم، اين است که دنياي امروز ما دنياي پساغربي است.

وي ادامه داد: بازيگران و کنشگران داخلي در غرب بودند و لذا ما عادت کرديم هر وقت تحولي اتفاق مي‌افتد، بگوييم غربي‌ها مي‌خواهند که اين اتفاق بيفتد. پس آنهايي که مي‌گويند با غرب تعامل کنيد و آنهايي که مخالف اين تعامل هستند و مي‌گويند با غرب مقابله کنيم، هر دوي آنها در اين محور قرار دارند که غرب مرکز عالم است اما غرب مرکز عالم نيست.

ظريف با تاکيد بر اينکه دوران قدر قدرتي در جهان به پايان رسيده است، خاطرنشان کرد: اين دوران به پايان رسيده است ولي نمي‌خواهيم باور کنيم. ترامپ هزينه تسليحاتي‌اش معادل هزينه تسليحاتي همه کشورهاي دنيا است. ۶۵۰ ميليارد دلار هزينه دفاعي آمريکا است و پس از آن روسيه با ۲۲۰ ميليارد هزينه تسليحاتي در رتبه دوم و پس از آن عربستان با ۶۷ ميليارد دلار در رتبه سوم قرار دارند. چند کشور حدود ۳۰ يا ۴۰ ميليارد هزينه دارند و بقيه کشورها هزينه تسليحاتي‌شان کمتر است.

وي با بيان اينکه ترامپ مجبور است براي اينکه به ايران فشار بياورد، نمايندگاني به کشورها بفرستد و بگويد اگر کشور شما با ايران معامله کند، من ويزاي آمريکا براي شما صادر نمي‌کنم، ابراز داشت: اين نشاندهنده آن است که آن توانمندي به پايان رسيده است. آمريکايي‌ها نمي‌توانند خواسته خودشان را عملي کنند به شرط اينکه ما همه نگاه‌مان را به آمريکا معطوف نکنيم و فکر نکنيم هر چه در کشور ما اتفاق مي‌افتد يک سر آن مربوط به آمريکا مي‌شود.

رئيس دستگاه ديپلماسي با بيان جمهوري اسلامي‌و ساير کشورهاي دنيا کنشگر هستند، عنوان کرد: سابجکت يعني کسي که از خودش چيزي ندارد. فرد انساني را زماني موضوع مي‌دانستند که اين کم کم به هم خورد و شرکت‌‌هاي اقتصادي دست‌ها را بستند که اين اتفاق بعدها در فرهنگ و ارتباطات نيز و همچنين در عواطف و اطلاعات به وجود آمد و به هم ريخت.ظريف با بيان اينکه امروزه افراد در خانه نشسته‌اند و به وسيله موبايل‌هايشان مي‌توانند چيزي را توليد کند که در دنيا بپيچد، يادآور شد: اين دنياي امروز ماست. اينها انحصار را از دولت‌ها خارج کرده‌اند. وقتي القاعده و داعش به عنوان يک کنشگر غيردولتي مي‌توانند خشونت را در اختيار خود بگيرند، اين باعث مي‌شود که انحصار از دولت‌ها خارج شود. ما نمي‌توانيم بگوييم که مقدر است در جاهاي ديگر تصميم بگيرند. اگر اين واقعيت را بپذيريم مي‌توانيم وارد کنشگري شويم و مي‌توانيم وارد محاسبات منافع ملي شويم. مقدرات ما در اختيار خودمان است.

وي افزود: ما مي‌توانيم آينده خود را رقم بزنيم اما اشتباه در دوران ما خيلي هزينه دارد. صدام خيلي قدرتمند بود اما فکر کرد که مي‌تواند قدرت خود را هميشگي کند. اشتباه محاسبه مي‌تواند يک کشور را از اوج قدرت به حضيض ذلت برساند. در دوران انتقالي دولت‌ها از بين رفته‌اند. ما بپذيريم که مي‌توانيم کنشگري عمده باشيم. ظريف با انتقاد از برخي از رسانه‌ها بيان کرد: ما مي‌آييم اين صحبت اوباما را تيتر مي‌کنيم که گفته است «اگر مي‌توانستم يک پيچ و مهره از تاسيسات هسته‌اي ايران را باقي نمي‌گذاشتم» اما جمله بعد چه گفته است؟ او گفته است «اما نمي‌توانم». چرا کيهان و صداوسيماي ما به جاي اينکه جمله دوم را تيتر کند و غرور ملي ما را افزايش دهد، جمله اول را تيتر مي‌کنند؟ چون که هنوز در جاهايي ضديت با آمريکا بلندترين صدا را دارد و باورشان نشده که آمريکا را مي‌توان شکست داد. اگر اين مردم اينقدر استوار نايستاده‌ و نشان نداده بودند که با حاکميت قهر نمي‌کنند و درک دارند، مردم براي هيچ نماينده‌اي از مردم تره خرد نمي‌کردند لذا آن کسي که پشت ميز مذاکره بود مردم بودند ما نبوديم.