انتقاد ظریف از کیهان و طعنه کرباسچی به موتلفه

چهارمین کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان روز گذشته با سخنرانی ظریف، کرباسچی،علی شکوری راد و صادق خرازی برگزار شد.
ظریف: سیاست خارجی حوزه تقابل جناحی نیست
به گزارش ایسنا و ایرنا، ظریف در چهارمین کنگره حزب ندای ایرانیان اظهار کرد: به دلیل این که همواره در وزارت خارجه بودم، نمی‌توانستم فعالیت حزبی داشته باشم؛ اما محیط پر شور حزبی به من این اجازه را می‌دهد که درباره موضوع سیاست خارجی صحبت کنم. وی با اشاره به این که سیاست خارجی حوزه منافع ملی است و حوزه تقابل جناحی نیست، گفت: ایران ما کشور قدرتمندی است،  به لحاظ جغرافیایی وتاریخی همواره تاثیرگذار بوده‌ایم و خواهیم ماند، این یک واقعیت است. ظریف با اشاره به اظهارات اخیر یک سناتور آمریکایی درباره قدرت غالب ایران مقابل عربستان سعودی اظهار کرد: برای همین است که این سناتور  می‌گوید اگر ما پشت عربستان سعودی نبودیم ظرف یک هفته سعودی‌ها مجبور بودند فارسی صحبت کنند.ظریف گفت: رعایت حقوق بشر برای جمهوری اسلامی یک ضرورت برای ادامه حیات کشور است.  وزیر امور خارجه تأکید کرد: مشکلی داریم که فکر می کنم حل این مشکل می تواند بر مبنای وحدت ملی باشد و می خواهم این مشکل را بی پرده بیان کنم؛ مشکل این است که از طیف های مختلف فکری ما و از کسانی که طرفدار تعامل با دنیای غرب هستند، کسانی که اسم شان را می گذارند دلواپس، یک باور غلط دارند و آن این است که دنیا را در غرب می بینند. وزیر امور خارجه گفت: دنیا عوض شده و غرب مرکز عالم نیست، بنابر این سیاست نگاه به شرق معنی نمی دهد همان طور که سیاست نگاه به غرب هم معنی نمی دهد چون غرب به شرق و شرق به غرب نگاه می کند.  وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از برخی رسانه‌ها گفت: چرا کیهان و صداوسیما بخش اول جمله اوباما را تیتر می‌کنند که «اگر می‌توانستیم یک پیچ‌ومهره از صنعت هسته‌ای ایران باقی نمی‌گذاشتیم» اما جمله بعد را که می‌گوید «اما نمی‌توانیم» سانسور می‌کنند؟ ظریف تصریح کرد: چرا نمی‌خواهند غرور ملی ایرانیان حفظ شود؟ باور کنید همه‌ما  در یک کشتی نشسته‌ایم و بپذیریم منافع ملی، مسائل جناحی نیست. وی گفت: چرا وقتی آقای پمپئو در شورای امنیت می‌گوید ما در قطعنامه 1929 چه چیز را از دست داده ایم، آن را تیتر نمی‌کنید و چرا نمی گویید این مردم این امکان را از آمریکا گرفتند؛ به خاطر این که در جاهایی که هنوز ذهنیت ضدیت با آمریکا وجود دارد و ضدیت با آمریکا بلندترین صدا را دارد، باورشان نشده است که آمریکا را می توان شکست داد.
خرازی:روی دیوار کسانی که ۸ سال جمود در کشور ایجاد کردند،امضا نمی کنیم


همچنین به گزارش فارس و ایسنا، صادق خرازی دبیر کل حزب ندای ایرانیان هم در این کنگره با تأکید بر این که کنشگران سیاسی هوشمندانه تجربه سال ۸۴ را تکرار نخواهند کرد، گفت: ما انتظارات زیادی از دولت و مسئولان داریم ، اما هرگز حاضر نیستیم روی دیوار کسانی که هشت سال جمود در کشور ایجاد کردند امضا کنیم. خرازی با اشاره به این که ما پوستر چسبان دولت‌ها نیستیم، افزود: رای یکایک مردم برای این نبوده که نشاط سیاسی از کشور رخت ببندد و به نام مردم و اصلاحات حرف خود را به دروغ به مردم بگویید و مردم را نشانه بگیرید.خرازی همچنین در تبیین گفتمان اصلاحات، تصریح کرد: اصلاحات همیشه زنده است چون که حرف مهم و پیام بزرگی و گفتمان اصلی یعنی توسعه سیاسی و اقتصادی و اصلاحات همه‌‌جانبه برای مردم و انطباق دین و دولت در مبارزه با استعمار را در درون خودش جای داده است. وی با تاکید بر این‌که همه مردم ایران و دنیای اسلامی و کنشگران سیاسی و بین‌‌‌المللی با شخصیت ممتاز و چهره بین‌‌المللی جواد ظریف آشنایی دارند، اضافه کرد: می‌‌‌‌توانم این را بگویم که دل او بیش از ما خون است. امروز دغدغه‌‌‌‌های او برای کشور کمتر از همه کنشگران سیاسی داخلی نیست اما این روزها با همه مشکلاتی که در صحنه خارجی و بی‌‌‌مهری‌‌‌هایی که در صحنه داخلی دارد، محکم ایستاده و مستحکم برای کشور و مردم جمهوری اسلامی و برای آرمان شهیدان و کسانی که امروز نیستند اما آرمان‌‌شان هست، تلاش گسترده می‌‌کند.
گلایه کرباسچی از حضور نیافتن حبیبی در نشست
کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران هم در پنل تخصصی کنگره حزب ندای ایرانیان با اشاره به حضور نیافتن دبیرکل حزب موتلفه در این مراسم،  با بیان این که اگر آقای حبیبی بودند مناقشه ای با ایشان داشتیم، تصریح کرد: مناقشه در این بود که زمانی در این کشور یک سازمان محرمانه قیام کرد و  فکر می‌کردند منافع ملی در این است که شروع به ترور افرادی کنند که به زعم آن ها خلاف منافع ملی کشور بودند. کرباسچی افزود: زمانی موتلفه اسلامی مدعی بود و زمانی فداییان اسلام فکر می کردند اگر فردی از عناصر خاص را ترور کنند منافع ملی تامین می‌شود. ریشه های این اندیشه ممکن است به زمان های معاصر هم برسد و جمع هایی فکر کنند که ترور فیزیکی یا شخصیتی در کشور منافع ملی را تامین می‌کند.وی افزود: برای رسیدن به وحدت ملی، راهی غیر از انتخابات آزاد وجود ندارد. نباید فقط حاکمیت بگوید انتخابات آزاد است. از همه زبان‌‌‌ها و حیطه های جغرافیایی کسانی باید بیایند و در یک بحث کارشناسی شرکت کنند و در نهایت با رای آزاد و بدون فشار انتخاب شوند.
شکوری راد:برخی منافع ملی را طبق منافع جناحی تعریف می کنند
علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت هم با اشاره به این که ما در تعریف منافع ملی با تحریف منافع ملی مواجه هستیم، گفت: برخی منافع ملی را بر اساس منافع جناحی خود تعریف می کنند. شکوری راد افزود: وقتی تعریف از منافع ملی نداریم حفظ و حراست آن دچار خدشه می شود. ساختار سیاسی باید به گونه ای عمل کند که رضایتمندی شهروندان را به اکثریت برساند.وی افزود: منافع ملی فقط اقتدار نظامی نیست چراکه منافع ملی حفظ منابع ملی و انسانی نیز است. وی تصریح کرد: کسانی که ما با آن‌ها چالش داریم، دو دسته اند. دسته نخست، افرادی هستند که منافع ملی را قربانی منافع خود می‌‌‌کنند و افراد دیگر نیز فهم غلطی از موضوع دارند. می‌‌‌گویند برجام منافع ملی ما را به خطر انداخته است یا می‌‌گویند تصویب FATF مخالف با منافع ملی ماست بنابراین باید معلوم شود که آن‌ها منافع ملی را چه تعریف می‌‌‌کنند؟