رئیس شورای راهبردی روابط خارجی: باید نشان دهیم قهرمان میدان صلح هم هستیم

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: ما نشان دادیم که مرد میدان نبرد هستیم. امروز بعد از موفقیت‌های نسبی باید نشان دهیم قهرمانان میدان صلح هستیم.
به گزارش ایرنا، سید کمال خرازی در همایش «صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه، یک سرنوشت» با بیان اینکه ما ثابت کردیم در برابر تحولاتی که با هدف بی‌ثباتی انجام می شود ساکت نمی‌نشینیم ، اظهار کرد: در منطقه دیدیم که داستان سوریه برای تجزیه این کشور و داستان عراق برای حاکم شدن تروریسم و همچنین لبنان و یمن آغاز شد، اما در سوریه همچنان دولت بشار اسد حاکم است.
وی افزود: در حالی که همه مدعی بودند ظرف یک ماه اسد ساقط خواهد شد امروز می‌بینیم دولت‌هایی که با آن مخالف بودند یکی یکی روابط خود را با دولت سوریه برقرار می‌کنند.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی یادآور شد: روز گذشته رئیس‌جمهوری سودان به دمشق سفر و با آقای اسد دیدار کرد. دولت‌های دیگر هم یکی یکی سفارتخانه‌های خود را به سوریه باز می‌گردانند.همه اینها نشان دهنده آن است که ما در ثبات منطقه موثر بوده و توانستیم از عوامل بی‌ثبات‌ساز که می‌خواستند کشورهای منطقه را تجزیه کنند جلوگیری کنیم.


خرازی گفت: ما نشان دادیم که مرد میدان نبرد هستیم و بعد از موفقیت‌های نسبی امروز هم باید نشان دهیم قهرمانان میدان صلح هستیم. به این بیندیشیم، حال که توانسته‌ایم در میدان نبرد به پیروزی برسیم، اکنون زمان آن است که صلح و ثبات را در منطقه برقرار کنیم.
وی با اشاره به برگزاری کنفرانس امنیتی گفت: باید ببینیم که چه اقداماتی برای برقراری صلح و ثبات و آرامش در منطقه می‌توانیم داشته باشیم و چگونه می‌توانیم به یک ساز‌و‌کار امنیت منطقه‌ای نائل شویم. برای دستیابی به این هدف ابتدا باید تحلیل دقیقی از اوضاع و موقعیت فعلی داشته باشیم و به دور از هر گونه سوگیری تحلیل‌های مان را ارائه دهیم چراکه تحلیل‌هایی که سوگیری داشته باشد نمی‌تواند مورد توافق همه اطراف قضیه قرار گیرد.
خرازی ادامه داد: واقعیت این است که جبهه مقاومت به پیروزی‌های زیادی نائل آمده است ولی این به این معنا نیست که یک جبهه از قدرت هژمونیک برخوردار است.
وی تصریح کرد: هیچ کدام از قدرت‌های منطقه‌ای توان هژمون شدن ندارند و نمی‌توانند رقیب خود را حذف کنند. البته جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت مدعی هژمون نبوده و نخواسته بر منطقه مسلط شود.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: بحث ایران‌هراسی که دیگران مطرح می‌کنند و می‌گویند ایرانی‌ها می‌خواهند امپراطوری پارس را تشکیل دهند جنگ روانی است که پایه و اساسی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: این دیگران هستند که با آوردن بیگانگان به منطقه دنبال هژمونی بودند چون خودشان قدرت هژمون ندارند می‌خواستند از قدرت‌های بین‌المللی استفاده کنند.
خرازی با تاکید بر لزوم ارائه ایده جدید دستیابی به صلح و ثبات در منطقه گفت: کشورهای منطقه می توانند به جای ائتلاف برای جنگ، گفت‌و‌گوی درون تمدنی را در دستور کار قرار دهند.
وی با تاکید بر اینکه باید ایده نویی در منطقه ایجاد شود که همه دور آن جمع شوند و آرامش ایجاد شود اظهار کرد: ایده‌ای که به نظر می‌رسد می‌توان روی آن کار کرد گفت وگوهای درون تمدنی است چرا که کشورهای منطقه همگی بعد از ظهور اسلام هر کدام سهم قابل توجهی در ظهور و گسترش این تمدن عظیم داشته‌اند.
سایر اخبار این روزنامه