بورسیه‌ها شکایت کنند

  رای حاکم شرع دیوان محاسبات درباره دانشجویان بورسیه و روند صورت گرفته درباره این موضوع در وزارت علوم دهم صادر و اعلام شد که هیچ اقدام خلاف واقعی صورت نگرفته است. با توجه به اینکه جنابعالی در زمان پیگیری این موضوع رئیس کمیته اصل 90 مجلس بودید، درباره این رای و شرایط فعلی بورسیه‌ها توضیحاتی ارائه دهید.
موضوع بورسیه‌ها مثل برخی مسائل دیگر ریشه سیاسی دارد که بعد از روی کار آمدن دولت روحانی ایجاد شد. این موضوع با کنکاش و برخی تلاش‌ها برای مثلا مچ‌گیری از دولت قبل انجام شد، البته اقداماتی که علیه بورسیه‌ها صورت گرفت خیلی ناشیانه و بدون مطالعه انجام شد. در این زمینه فضاسازی‌های بدی علیه بورسیه‌ها و وزارت علوم وقت انجام شد. بعد از اینکه موضوع خیلی دقیق و جدی بررسی شد مشخص شد غیر از عده قلیلی که اصلا در مقابل این حجم ادعا حساب نمی‌شوند، مابقی مشکلی نداشتند.
  آن تعداد چقدر بود؟
سی و اندی تعداد کل افرادی بود که از 3000 نفر بورسیه که ادعا شده بود غیرقانونی هستند، دارای مشکل بودند، البته این تعداد قلیل هم خودشان تخلف کرده بودند و حتی در این زمینه هم از ناحیه تصمیم‌گیران اقدام خلافی صورت نگرفته بود. درباره بقیه، بررسی‌ها به صورت دقیق انجام و مشخص شد نه به لحاظ نحوه پذیرش و شروع به تحصیل و نه به لحاظ علمی هیچ تخلفی انجام نشده است و حقانیت آنها اثبات شد اما خب! مشکلاتی چون جایابی برای استفاده از ظرفیت این دانشجویان همان زمان بر اساس رویه وزارت علوم وجود داشت.


  الان با توجه به رای قطعی دیوان، مشکلات دانشجویان بورسیه کاملا حل شده است؟
خیر! همچنان این مشکلات ادامه دارد و افرادی که الان مشخص شده‌اند باید از ظرفیت‌شان استفاده شود و منتظر جایابی هستند. تعدادی از این افراد هم به لحاظ زمانی در این ماجرا معطل شده‌اند و در حال رسیدن به سن بازنشستگی هستند.
  درباره افرادی که باید ادامه تحصیل دهند چطور؟
خوشبختانه این افراد مشکل‌شان حل شده است.
  همه این مشکلات همچنان در همان چارچوب مچ‌گیری در حال انجام است؟
به اعتقاد من حتی اگر دولتی می‌خواهد از دولت دیگری انتقام هم بگیرد نباید به گونه‌ای عمل کند که به ضرر یک قشر فرهیخته تمام شود. افرادی که سوابق علمی و اجرایی خوبی دارند و از افراد علاقه‌مند به نظام و انقلاب محسوب می‌شوند نباید قربانی یک انتقام‌گیری سیاسی شوند. البته همه این اتفاقات رقم خورد اما الحمدلله با پیگیری‌های صورت گرفته بخش اعظم مشکلات حل شده است.
  با توجه به اینکه ممکن است در آینده باز هم شاهد تکرار این بی‌اخلاقی در موضوعات دیگر باشیم و برخی رسانه‌ها نیز با استناد به ادعاهای غلط مسؤولان یک موج تخریبی ایجاد کنند، نحوه احقاق حقوق مادی و معنوی تضییع شده این دانشجویان به چه صورت است؟
درباره پیگیری حیثیت این دانشجویان و مجازات عاملان باید از طریق مجامع قضایی اقدام کرد. این موضوع با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که ممنوعیت ورود قوه قضائیه به موضوع را برداشت قابل پیگیری است.
  برای شکایت در این زمینه باید به دیوان مراجعه شود یا دادگاه؟
این موضوع چون به اعاده حیثیت مربوط می‌شود باید به دادگاه مراجعه شود.
  پس امکان طرح شکایت از عاملان این ماجرا و کسانی که مانع جذب و ادامه تحصیل دانشجویان بورسیه شدند وجود دارد؟
بله! قطعا وجود دارد.
  کمیسیون اصل 90 مجلس هم می‌تواند کمکی کند؟
بله! این کمیسیون هم می‌تواند در این زمینه ورود کرده و گزارشی تهیه کند و شاکیان هم گزارش کمیسیون اصل 90 را در مجلس ارائه داده و به آن استناد کنند که قطعا کمک حال خواهد بود.
  نظر شخصی شما به عنوان رئیس سابق کمیسیون اصل 90 در این زمینه چیست؟ آیا نباید عاملان این موضوع محاکمه شوند؟
مسلما همینگونه است؛ خب! هم حیثیت خود وزارتخانه در این موضوع رفت و هم اینکه با آبروی علمی دانشجویان بازی شد و مسؤولان وقت وزارت علوم باید درباره این اقدامات محاکمه شوند، چرا که آنها این ادعاهای غلط درباره دانشجویان بورسیه را مطرح و جنجال درست کردند و ذهنیت ایجاد کردند.
  این جنجال‌ها تا حدی بود که شخص آقای روحانی هم در این زمینه موضع گرفت.
اینها به رئیس‌جمهور گزارش غلط دادند خب! آقای روحانی هم این موضوع را علنی مطرح و بارها نیز تکرار کرد. در نهایت ماجرای بورسیه‌ها با موضع‌گیری رهبر انقلاب مواجه شد و ما هم در مجلس موضوع را پیگیری کردیم و در نهایت اثبات شد این موضوع درست است.
  هیاتی هم در زمان حضور آقای نجفی در وزارت علوم برای حل مشکلات تشکیل شد.
بله! البته آقای نجفی در اکثر جلسات حضور نداشت.
  مجلس می‌تواند برای شکایت از مسؤولان وقت وزارت علوم در ماجرای بورسیه‌ها پیشقدم شود؟
در این موضوع باید کسانی که به هر نحوی خسارت دیده‌اند شکایت کنند تا پیگیری شود و البته مجلس هم از شکایت آنها قطعا حمایت می‌کند.
  پشت پرده این جنجال‌های دروغ درباره بورسیه‌ها را در چه چیزی می‌دانید؟ برخی معتقدند این موضوع به خاطر جلوگیری از ورود افراد متخصص و وفادار به انقلاب در محیط‌های علمی بوده است.
اصل این جنجال‌ها را جریان‌های سیاسی حاکم و موجود در وزارت علوم رقم و به آن دامن زدند، هدف آن هم این بود که چهره دولت قبل را در این موضوع مخدوش کنند، تصمیمات آنها را زیر سوال ببرند و از ورود چهره‌های متخصص انقلابی به مجامع علمی جلوگیری کنند.
  برخی گزارش‌ها به اطلاع ما رسیده است که وزارت علوم همچنان از اجرای حکم دیوان استنکاف می‌کند، آیا این موضوع جرم محسوب می‌شود؟
صددرصد همینطور است و ذی‌نفعان می‌توانند برای شکایت در این زمینه به دیوان مراجعه کرده و تقاضای نظارت و اعمال قانون را از سوی دیوان در این زمینه داشته باشند.
  مجازات تعیین شده در این زمینه چیست؟
مجازاتی که دیوان در این زمینه مشخص کرده، انفصال از خدمت است.
  پس با این حساب اگر مسؤولان فعلی وزارت علوم حکم نهایی دیوان درباره بورسیه‌ها را اجرا نکنند، مجازات انفصال از خدمت در انتظار آنان است؟
بله! همینطور است، منتها به درخواست ذی‌نفع این اقدام انجام می‌شود.
  مجلس می‌تواند در این زمینه به دیوان شکایت کند؟
خیر! چون مجلس ذی‌نفع نیست، شخصی که رای به نفعش صادر شده باید اقدام کند.
  خب! اگر همین روند ادامه پیدا کند، مجلس استیضاح وزیر علوم را پیگیری می‌کند؟
باید گزارش آن به مجلس برسد تا مجلس نسبت به بی‌توجهی‌ها مطلع شود، بعد از پیگیری‌های لازم مصرانه خواهیم خواست مشکلات دانشجویان حل شود.   چه کسی به روحانی اطلاعات دروغ داد؟
پس از صدور رای دیوان محاسبات درباره بورسیه‌ها و اعلام خلاف بودن ادعای دولتی‌ها در این‌باره، «وطن‌امروز» با دکتر حسن مسلمی‌نایینی، مدیرکل بورس در وزارت علوم دولت دهم گفت‌وگویی انجام داد. بخش‌هایی از آن گفت‌وگو با گفت‌وگوی «وطن امروز» با محمدعلی پورمختار همپوشانی دارد که در ادامه این بخش از اظهارات دکتر مسلمی‌نایینی را مرور می‌کنیم:
قبل از اینکه رأی دیوان نهایی بشود چندین جلسه در وزارتخانه و در گروه ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگزار شد. آقای پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 در مجلس قبل، مسؤول کمیته‌ای بود که آقای نجفی، سرپرست وقت وزارت آموزش‌وپرورش برای رسیدگی به این موضوع تعیین کرده بود. ایشان هم پرونده را بررسی کرد. وزارت علوم بعد از آن بیانیه‌ای صادر کرد که مملو از اطلاعات غلط و کذب بود و بر اساس آن بورسیه دانشجویان را لغو کردند... .  همان زمان نامه‌ای هم برای وزیر وقت علوم نوشتند و گفتند اگر دانشجویی را تعلیق کرده‌اید سریعا او را بازگردانید و نگذارید این دانشجویان دیگر اذیت و آزار ببینند تا درس‌شان را ادامه بدهند اما وزارت علوم زیر بار نرفت... . با این فشاری که به آنها وارد می‌شد، مشکلاتی برای‌شان ایجاد شد؛ خب! یک دانشگاهی این فرد[یکی از دانشجویان که خودکشی کرده] را بورس کرده بود و بعد گفتند بورس نیست. خودش به من زنگ می‌زد که حتی برای تجهیزات آزمایشگاهی هم از او حمایت نشد. البته واقعا خودکشی کار صحیحی نبود ولی خب! فشاری که به این دانشجویان آوردند به اینجا کشیده شد. متاسفانه رئیس‌جمهور هم تحت‌الشعاع این جو قرار گرفت و حرف‌‌‌هایی زد که واقعا نادرست بود. اینکه بیایند با یک عده جوان این کارها را بکنند و بعد بگویند آقا وزیر را کنار گذاشتند به‌خاطر اینکه بحث بورسیه‌ها را مطرح کرده بود، نادرست بود. وزیر به دلایل دیگری کنار رفت؛ به دلیل بازگرداندن افراد مسأله‌دار به وزارتخانه استیضاح شد.